Magazine symposium 2011: Visual Power, torstaina 1.12.2011, Sampo-sali

Magazine symposium 2011 järjestetään torstaina 1. joulukuuta Aalto-yliopiston taideteollisessa korkeakoulussa, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa (Hämeentie 135 C, Helsinki). Tänä vuonna tilaisuuden teemana on aikakauslehtien visuaalinen voima. Magazine symposium on osa Mediakonseptien suunnittelu -opintokokonaisuutta ja Magazine Design -sivuainetta.

Ohjelma 1.12.2011

10.00 Aikakauslehtijournalismin professori Maija Töyry: Tervetuloa

10.10 Aikakausmedian toimitusjohtaja Mikko Hoikka: Aikakauslehti tänään

10.20 Aikakauslehtijournalismin professori Sammye Johnson (Trinity Universiy, USA): Concepts and Contexts in Magazine Design – A Case Study of Cover Images and Cover Lines in Maxim and Cosmopolitan

11.00 Valokuvan tutkija Hanna Weselius: Mistä aikakauslehden henkilökuvat kertovat? Kuvat osana konseptia

11.30 Graafisen suunnittelun tutkija Harri Heikkilä: Lehtien väylät tabletteihin – iPadin seitsemän julkaisutyyppiä

12.00 Lounastauko

13.00 Kirjainmuotoilija Saku Heinänen: Logojen logiikasta – miten ja miksi syntyy uusi lehden nimiö?

13.30 Kolme tuoretta opinnäytetutkimusta: visuaalisuus eri medioissa

15.00 Kahvitauko & Magazine Design -opiskelijoiden testikyselyitä uusiin, yhteistyössä lehtitalojen kanssa kehitettäviin konsepteihin liittyen

15.30 Graafisen suunnittelun tutkija Nanna Särkkä: Aikakauslehtien visuaalisuutta sanallistamassa – miten saada ote moniulotteisesta kokonaisuudesta?

15.45 Visual power -paneelikeskustelu: Miten brändi viedään eri välineisiin? Miten visuaalista identiteettiä ylläpidetään ja tutkitaan? Vuoden 2012 alussa käynnistyvä Visual power -tutkimus on osa Tekesin rahoittamaa Next Media -tutkimushanketta. Keskustelijoina visuaalisuuden tutkijat sekä mediayritysten edustajat. Vetäjinä Maija Töyry ja professori Pirkko Oittinen (Aalto-yliopisto, mediatekniikan laitos).

17.00 Glögiä ja seurustelua

Tilaisuus on maksuton. Kahvi- ja glögitarjoilun vuoksi pyydämme ilmoittautumaan 23.11.2011 mennessä osoitteeseen nanna.sarkka(at)aalto.fi.

Tervetuloa!

Lisätietoja tilaisuudesta:
aikakauslehtijournalismin professori Maija Töyry (maija.toyry(at)aalto.fi, p. 050 521 2686)
projektitutkija Nanna Särkkä (nanna.sarkka(at)aalto.fi, p. 050 520 8366)

Lisätietoa aikakauslehtien suunnittelun opetuksesta:

Lisätietoa aikakauslehtien tutkimuksesta:
www.aikakauslehtitutkimus.fi
www.mediaconceptsrg.net

Magazine symposium 2011: Visual power

Magazine symposium 2011 takes place in the Media Centre Lume / Sampo auditorium, Aalto University, School of Art and Design (Hämeentie 135 C, Helsinki) 1 December 2011. The symposium is mainly in Finnish. Everybody is welcome to attend, but please register by 23 November 2011 by sending an e-mail to nanna.sarkka(at)aalto.fi.