Aikalaisia: Monika Gora

Viikkotehtävä 4:n aihetta valitessani olin apajilla auttamattoman myöhässä. Valittavien listalla oli enää muutama vapaa nimi, ja kun oma ruotsalaisten alan ammattilaisten tuntemukseni on hävettävän olematon, ajattelin minkä tahansa valinnan olevan varmasti mielenkiintoinen ja hyvä. Vedin siis pitkää tikkua ja valitsin ensimmäisen vapaan nimen listasta – Monika Gora.

Lasikupla talvella
Werner Nystrand /Flickr

Nimen takaa paljastuikin hyvin mielenkiintoinen ammattilainen, sillä Monika Gora ei ole vain maisema-arkkitehti – vaan identifioi itsensä myös taiteilijaksi. Seminaarissa muiden opiskelijoiden esitellessä valitsemiaan alan ruotsalaisia ammattilaisia kävi myös selväksi, että Monika Gora on taiteilevana maisema-arkkitehtina poikkeuksellinen tekijä omalla maallaan, vaikkakin hän on vakiinnuttanut oman asemansa ruotsalaisen maisema-arkkitehtuurin kaanonissa. Arvostus hänen teoksiaan ja työtään kohtaan on tulkittavissa selaamistani lähteistä ja lisäksi siitä tiedosta, että hänellä nykyisin on monesti vapaat kädet häneltä tilattuihin suunnittelutöihin.

Monika Goran ammatin kaksi ”puolta” tai mielenkiinnon kohdetta – taide ja maisema-arkkitehtuuri – olivat hänen uransa alussa vielä erillisiä elementtejä. Vaikka aluksi Gora suunnitteli perinteisempiä kohteita, kuten koulun pihoja ja puistoja, taide oli tekemisessä jo vahvasti läsnä ympäristöä ja ilmastoa kommentoivine installaatioineen. Uran edetessä tulkitsen näiden kahden palasen löytäneen enemmän toistensa luo, ja tekemisestä on tullut vapaampaa – taidetta voi hyvin yhdistää maisema-arkkitehtuuriin ilman että lopputulos on päälle liimattu tai keinotekoinen. Päinvastoin, Goran suunnitelmissa näkyy se vaistonvaraisuus, jolla hän työskentelee. Lundin yliopiston taidekriitikon tulkinta Malmön lasikuplasta (Glasbubblan, 2006) on mielestäni osuva; ei ole syytä miettiä mikä teoksissa on taidetta ja mikä maisema-arkkitehtuuria – vain lopputuloksella on väliä. Se on mielestäni osuvasti sanottu – teos kyllä selittää itse itsensä, sillä valmiin teoksen takana on kokonaisvaltainen ja ammattitaitoinen suunnitteluprosessi.

Luulajan Jimmyt
ttp://www.ppmedia.se/index.php?sida=ljusfestival-i-lulea-kommun-med-jimmysar

Goran katalogi on tunnistettavaa, nähtävissä on leikkisyys ja pohdiskeleva ote ihmisyyden ja luonnon väliseen yhteyteen. Valitsin esiteltäväkseni hänen tunnetuimmat suunnittelukohteensa, joista löytyikin reilusti materiaalia. Goran suunnitelmista on myös koostettu kattava kokoelmateos, joka käy läpi laajan otannan taiteilijan teoksia.

Muista viikkotehtävä 4:n esityksistä mieleeni jäi erityisesti Johannan esittelemä toimisto Funkia, jonka suunnittelua ja kohteiden kasvuun lähtöä tukeva elinkaarellinen toiminta- (ja ajattelu)tapa kuulosti perustellulta. Vaikka alan ”perustekijät” ovat toki kiinnostavia, aiheuttavat nämä jollain tavalla ammatissaan erikoistuneet tekijät eniten vipinää ajatteluvälineen pinnalla.

Lähteet:

Diedrich, L. (2011). Light Volumes: Art and Landscape by Monika Gora. Walter de Gruyter GmbH.

Holst-Ekström, M. (2018). ”Handlingar genom platser”. Teoksessa Bengtsen, P. et al. Bild och natur: Tio konstvetenskapliga betraktelser. Lund Studies in Arts and Cultural Sciences.

One thought on “Aikalaisia: Monika Gora

1. Hei, oli mukava lukea kirjoittamasi artikkeli. Aikaisemmissa tehtävissäni tutkin Bo01 aluetta ja törmäsin tähän samaan taideteokseen, mutta lukiessani kirjoituksesi sain enemmän tietoa työstä ja tekijästä. Joku tällaisissa alueissa ja teoksissa vetoaa minuun, herättää mielenkiinnon, ehkä se on se leikkisyys yhditettynä pohtivaan otteeseen, kuten kirjoitit .
    Ps. Hieno blogi sinulla! Päädyin hieman selaisemaan muitakin blogejasi 🙂