Välikritiikki

Tunnelmat ennen välikritiikkiä olivat sanalla sanoen tiiviit. Kuten edellisessä postauksessani kerroin, päädyin kehittelemään välikritiikkiin kokonaan uuden konseptin. Sen esittely jännitti, sillä en ehtinyt sitä ohjauksessa kertaakaan käyttää. Hankalinta oli selkeästi konseptiajatuksen tiivistäminen neljään minuuttiin, mutta siitä oli jälkikäteen ajateltuna valtavasti hyötyä työn eteenpäin viemisen kannalta. Samalla kun mietin miten ideani välittyy muille, täytyi se kirkastaa myös itselleni; Mikä on työssä oleellista ja mikä on sen ydin.

Kritiikkipäivänä oli valtavan mielenkiintoista nähdä toisten opiskelijoiden konseptit. Oli ilahduttavaa, miten erilaisia ja omannäköisiään konsepteja muut olivat saaneet aikaiseksi. Monien työt olivat selkeässä konseptivaiheessa, kun taas osassa ajatusten kehitystyö oli vielä hieman kesken. Kaikissa oli kuitenkin omanlaisiaan ansioita, kuten selkeä konsepti, mielikuvituksellinen ja lennokas idea tai havainnolliset visualisoinnit.

Sain hyvin rakentavaa palautetta omasta konseptistani. Olin itsekin miettinyt miten valoteos toimii ilman pimeyttä ja mitkä ovat torin reunaehdot teoksen sijoittelussa. Nämä ovat kysymyksiä, joihin on tarkoitus perehtyä jatkosuunnittelussa. Laura toi palautteessaan esiin ”ongelman” suunnitelman valmiista luonteesta ja miten syventää sitä. Koen kuitenkin suunnitelman olevan vielä karkea idea ja konsepti on ennemmin yhteyden löytäminen maisema-arkkitehtuurin avulla. Jatkokehittelylle on siis tilaa, mutta paikallaan on tarkistaa työohjelmasta laatimani aikataulu. Valmis työ esitellään reilun kuukauden päästä – eli hyvin pian.

Työni mielestäni seuraa työohjelmaani, vaikka veistos onkin vaihtunut tilateokseen. Valitsemani teema leikittää kaikenikäisiä ja keskittyy aikuisen tarpeeseen leikkiä ja osallistua. Suunnittelutyön pitäminen leikinomaisena on ollut vaikeaa, mutta olen pyrkinyt pitämään flow-tilaa yllä ottamalla joustavasti askelia taakse- ja eteenpäin silloin kun ei ole tuntunut sujuvan. Olen oppinut valtavasti itsestäni suunnittelijana tämän prosessin aikana.

Nyt jälkikäteen olisi ehkä ollut itselleni järkevämpää valita oppimiskokemuksen vuoksi kohde, johon sisältyy myös vihersuunnittelua. Toisaalta juuri tämän työn tekeminen ja aiheen tutkiminen on nyt mielekästä ja tärkeää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *