Maisema-arkkitehdin rooli talonrakennushankkeessa

Päivän luento oli niin täynnä asiaa, että sitä tulee varmasti palasteltua kurssin edetessä vielä monesti. Olimme ennakkotehtävänä tutustuneet erilaisiin urakkamuotoihin ja siihen, onko valitussa urakkamuodossa tilaa maisema-arkkitehdin ammattiosaamiseen. Päivän luennoitsija, LOCI Maisema-arkkitehdit Oy:n Pia Kuusiniemi, heitti kerralla kaikki syntyneet ennakkoajatukset solmuun esittelemällä hankkeita, jotka jo lähtökohtaisesti ovat niin haastavia, että vaativat maisema-arkkitehdin mukana oloa jo hankkeen alusta asti. Tämä teki luennosta hyvin mielenkiintoisen ammatillisesti. Olen tyytyväinen, että tällainen luento pidettiin näin kurssin alkuvaiheessa, sillä tämän myötä vähän selkiytyi maisema-arkkitehdin rooli rakennushankkeessa. Aihe on kuitenkin niin monimutkainen, että tarvitsen vielä lisätietoa, jotta saan siitä otteen ja pystyn muodostamaan kokonaiskuvan.

Erilaisiin urakkamuotoihin tutustuttiin opiskelija-alustuksella, jota seurasi Pian aito hanke-esimerkki kyseisestä urakkamuodosta. Poimin mielestäni oleellisia pointteja sekä alustuksesta että esimerkeistä itselleni muistiin.

Suunnittele ja rakenna

• Suunnittele ja rakenna-muodossa urakoitsija sekä suunnittelee ja toteuttaa hankkeen.
  • Suunnitelmien muuttaminen ja yhteensovittaminen SR-muodossa joustavampaa, verraten pääurakkamallissa, jossa suunnitelmien muuttaminen on aina lisätyötä.

Case Vihreistä Vihrein:

• Jätkäsaaren Vihreistä Vihrein oli kohde, jonka vaativuustason perusteella projektiin palkattiin maisema-arkkitehti vastuulliseksi suunnittelijaksi toteutusvaiheessa.
  • Uutena terminä mainittiin urakkaraja, jonka määrittely on oleellinen asia ei vain urakkaa tehdessä, mutta myös jälkitöiden ja vastuunjaon kannalta.
  • Pihaurakka erillisenä urakkana on toimiva systeemi näin laajassa rakennus- ja viherkohteessa.
  • Yhteistyön tekeminen optimoimalla esimerkiksi nostoja hankkeessa

Pääurakkamuodot

• Pääurakkamuodot ovat vielä yleisin tapa rakentaa Suomessa, suosio kuitenkin hiipumassa kankeutensa vuoksi
  • Pääurakkamuodoissa suunnittelu on erillään toteutuksesta, muutokset kierrätetään rakennuttajalla.

Case Roihuvuoren ala-aste:

• Arvokas kohde, mutta ei asemakaavassa ei ollut suojelumerkintää. Maisema-arkkitehti pyysi tilaajaa teettämään puustoinventoinnin.
  • Pihasuunnitelma on käytännössä yksi sivu hankesuunnitelmassa, joka menee poliitikkojen päätettäväksi. Hankevaihe voi olla kevyt, mutta siinä kuitenkin määritellään hankkeen budjetti.
  • Pihan suunnitteluun kohteessa meni 800 h (hankevaiheessa 100 h)
  • Säilytettävien puiden dilemma. Hankalasti koulun kyljessä kasvavat männyt on huomioitu jo sopimuksessa eli toteutuksen voi vaatia sen mukaiseksi.
  • Pääurakan myötä suunnittelija tekee puutelistaa, tämä tarkoittaa käytännössä lisätöitä.

Case Henrik Lättiläisen katu 8

• Kohteessa kapeat kalliokaistaleet oli määritelty säilytettäväksi rakennusten väliin. Käytännössä rakennustyössä kallio ruhjeentuu ja lohkeaa täysin ennalta-arvaamattomasti → Rakentamisen kustannuksia laskee kun on riittävästi tilaa rakentaa
  • Kompromissiksi laitettiin kunttaa talojen väliin ja missä kallio saadaan hyvin säästettyä se säästetään.

Osaurakkamuodot

• Tilaaja on usein kunta tai säätiö, joilla ei omaa rakennuttajaorganisaatiota
  • Tilaaja jolla ei ole osaamista, voi palkata rakennuttajakonsultin
  • Projektinjohtokonsultti tekee kilpailuttamisesta asti hankkeessa kaiken
  • Isoja hankkeita, jotka jäävät tilaajalle kiinteistöomistukseen pitkäksi aikaa

Case Tapiola, Revontuli

• Vaiheittaisesto toteutettava rakennushanke
  • Urakkaraja kysymyksenä; pääurakoitsija oli hankkinut vain huonosti voivan kuntan, alustasta puuttunut hiekka olisi kuulunut maanrakennukseen
  • Projektin edetessä pystyi parantamaan opituista virheistä

Allianssi

• Hankkeen keskeiset osapuolet muodostavat yhteisen integroidun tiimin
  • Yhteistyö perustuu läpinäkyvyyteen ja luottamukseen
  • Kaikki allianssin jäsenet yhtä tärkeitä ja allianssi perustetaan usein jotain erityistä hanketta varten.

Case Harppuunakortteli

• Todella iso kohde Turussa, laajuus “10 jalkapallokenttää”, yli 1000 asukasta, 12 taloa
  • Talot rakentuvat pihakannen ympärille
  • Hanke brändätty vahvasti
  • Maisema-arkkitehti hankkeessa mukana tuntisopimuksella, ei allianssin osakkaana.
  • Haasteena projektin eläminen