aika käytössä

Kurssi kulkee ja kurssiblogi junnaa paikoillaan. Kaksi viikkoa edellisestä blogimerkinnästä. Eihän sen näin pitänyt mennä, mihin kaikki aika katoaa? Kiire on monipuolinen tekosyy asioiden tekemättömyyteen mutta useinhan kyse on omista valinnoista ja ennakkoluuloista. Flunssat ja työmatkat, muut mukakiireisemmät tehtävät tai liika kilttiys (varsinkin näin joulun alla on vaikea sanoa ei…) pistävät aina aikataulun koetukselle. Aikataulun tekeminen itselle on tietysti hyvä tapa saada tehtäviä tehdyksi, usein opettaja tosin tekeekin aikatauluja muille kuin itselleen (ainakin minä näytän tehneen juuri niin). Sain vihdoin viime viikolla tehtyä itselleni aikataulun loppuvuodelle. Aikataulun, jossa mitoitin omien työtehtävien työmäärää sekä sovittujen tapaamisten ja niihin menevän valmistelun määrää: ehkä tämänkin olisi voinut tehdä hieman aiemmin. Loppuvuoden tunnit tuntuvat äkkiä käyvän vähiin.

Ajankäyttö, niin opiskelijan kuin opettajankin, on asia, johon onkin kurssin kuluessa kiinnitettävä huomiota. Kun kurssia suunnitellaan, määritellään kurssin mitoitus (1 opintopiste on n. 27 työtuntia) eli se aika, joka opiskelijan pitäisi kurssiasioiden ajatteluun ja tehtäviin kurssin kuluessa käyttää. Opettajan ajankäyttöä puolestaan onkin hankalampi lähteä laskemaan. Palkanmaksajan mielestä kurssiin kuluva aika on yhtä kuin luentoihin kuluva aika ja joissakin tapauksissa muutaman tunnin valmisteluaika/luento. Entä se aika, jonka opettaja käyttää esimerkiksi uuden verkkovälineen käytön opetteluun ja verkkomateriaalin laatimiseen? Entä aika, jonka opettaja vastailee opiskelijoiden kysymyksiin? Aika, joka menee katkeilevan verkkoyhteyden tai kaatuneen järjestelmän kanssa tuskailuun? Aika, joka kuluu muiden yllätysten ratkomiseen? Aika, jolloin palaudutaan edellisistä koettelemuksista ennen uusia haasteita?

Käytämmekö me aikaa vai käyttääkö aika meitä?

Posted by Venla Virtakoivu

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to aika käytössä

1. Sanna says:

Juu, viestiä on laitettu pariinkin kertaan. Taisit itse selvittää nyt, milloin ongelma esiintyy, mutta korjaaminen saattaa olla hankalaa. Ihan pöljältähän se syy vaikuttaa, mutta ainakin sain paikallistettua, miten saa jotain tekstiä blogiin. Purkkaviritelmällä mennään eteenpäin, mutta sainpahan ainakin TVT-kokeiluni dokumentin julki :).

2. Venla says:

hei, laitoitko asiasta blogi-ylläpitoon tietoa? blogs@aalto.fi

3. Sanna says:

Mä oon yrittänyt julkaista omassa kurssiblogissani jotain uutta yli viikon, mutta en saa tekstejä enää näkyviin. Näkyy vain kolme ensimmäistä merkkiä kirjoitin mitä hyvänsä. Sama ongelma on muutamalla muullakin ollut. Jää siis blogin päivittäminen minun osalta tähän, kun ei ole enempää aikaa laittaa sen kanssa taisteluun. Nyt on mennyt noin 8 tuntia pelkkään julkaisun yrittämiseen, vaikka sisältö on valmiina.

4. Merja says:

Sinäpä sen sanoit! Juttelin juuri yhden kollegan (HY:ltä) kanssa, ja hän juuri tuskaili tuon uusien välineiden käytön hankaluutta ja ajansyöntiä (tietenkin ilman mitään erillistä korvausta).
    Mehän nyt tällä kurssilla olemme siinä “onnellisessa” asemassa, että saamme ainakin opintopisteitä (ja paljon kunniaa) näihin käytetystä ajasta. Pakko kyllä myöntää, että prioriteettipinossa nämä kurssitehtävät eivät päällimmäisenä ole.
    Lisäksi nämä Aallon työasemathan ovat olleet megatakkuisia jo viikkotolkulla (etätyöt onkin olleet pop), joten sekin on haitannut.
    Aika siis käyttää meitä, ehdottomasti!