Blogi taipuu moneksi. Tämäkin teksti, blogimerkinnän lisäksi, on osa kurssin Aarrejahti- ennakkotehtävää. Tällä rastilla tavoitteena on pohtia blogin käyttöä osana opetusta. Blogi on yleensä tekstiä sisältävä sivusto, jota päivitetään säännöllisesti. Kirjoitukset julkaistaan blogissa aikajärjestyksessä ja blogia kutsutaankin usein verkkopäiväkirjaksi. Blogilla voi olla yksi tai useampi kirjoittaja.
Vok5op-blogi on Verkko opetuskäytössä -kurssin yhteinen työväline ja kurssin aikana voimme myös hahmotella erilaisia käyttökohteita blogeille.
Täältä Aalto-blogeistakin löytyy jo monenlaisia bloginkäyttötapoja, joista voi ottaa mallia: kurssien tiedotusblogeja, opiskelijoiden omia portfolio-blogeja, hankkeiden ja tutkimusryhmien blogeja, Aalto-johdon visioblogi, kestävän kehityksen näkökulmia-blogi. Millaisen blogin sinä perustaisit tai olet jo perustanut? -vastaa kommentoimalla tätä blogikirjoitusta (saattaa samalla löytyä vinkki aarrejahdin seuraavasta rastista).
Opiskelijani pitivät blogia yhdessä singaporilaisten opiskelijoiden kanssa. Singaporilaiset tulivat vierailulle Suomeen ja aloittivat blogin ja omat opiskelijani vierailivat heidän luonaan ja jatkoivat blogia. Blogi toimi mainiosti ikään kuin yhteisenä matkapäiväkirjana. Seurailin myös tyttären matkablogia purjehdukselta Karibialla, mutta en ole itse kirjoittanut tai käyttänyt blogia kursseillani. Uskon, että blogi voisi palvella hyvin esim. suomi vieraana kielenä kursseillani siten, että opiskelijat kirjoittaisivat säännöllisesti blogiinsa suomeksi.
En ole pitänyt blogia sen paremmin kuin muitakaan some-välineitä. Voisi puhua ummikosta. Enkä vielä osaa erottaa blogin ja wikin eroja opetuskäyttöä silmällä pitäen. Ehkä kurssin aikana tämäkin valkenee.
Uiui! Lisäsin kommentin enkä tiedä pitäisikö Aarteenmetsästäjän viitata omaan kommenttiin, mikä on tietysti viimeisin, vai vanhaan Uuden Vuoden toivotukseen. Blogit on täynnä soopaa, joten eiköhän tämäkin kommenttio sinne mahdu.
Sen verran vanha jäärä olen, että olen enimmät SOME:t jättänyt vaimon ja lasten harratukseksi enkä ole perustanut omaat tweettiä, blogia, FB sivua jne. Satunnaisesti toki olen seurannut joidenkin päiväkirjoja ym. sekä joskus jättänyt kommentteja.
Opetuksessa oma blogi voisi sinänsä olla hyvä, nyt vaan alkaa olla liikaa päällekkäisiä järjestelmiä. Itse rajoitan sähköisen viesinnän opiskelijoihin päin ensisijaisesti Nopan kautta, ja massasähköpostijakelun Oodin kautta. Toistaiseksi tämä on riittänyt.
Vedän ja koordinoin Euroipean Mining Course ohjelmaa Aallossa. Tätä yhteisöä varten saattaisi olla hyvä laatia oma blogi, tai liittyä itse Facebookiin. Käsittääkseni suurin osa opiskelijoista on siellä jo valmiiksi, ja eri yhetisöjen luominen sinne on helppoa. Olen vaan niin vanha jäärä, etten ole kiinnostunut esittelemään itseäni Facebookissa.
Uusi vuosi, uudet kujeet. Kaikille aaltolaisille suunnattu Aarrejahti starttaa keväällä 2013.
Täällä voisi olla kurssin oma opettajien blogi, missä selostettaisiin vähän tarkemmin ja vapaamuotoisemmin taustoja esim. kurssijärjestelyjen perusteista, omia tuntoja jne.
Ja ehkä pitää lainata jonkun jo esittämää ideaa harkkatöiden tms. palautuskanavana, tällaisessa opiskelian ideat leviäisivät tehokkaasti ja opiskelijat voisivat oppia toisiltaan. Voisi jopa korvata nyyssit.
Seuraamistani blogeista löytyy usein hienosti muotoiltuja ja perusteltuja mielipiteitä ja näkemyksiä esim. tieteestä ja politiikasta. Sen vuoksi on harmi, että kaikenkarvaisten yleisten verkkokeskustelujen surullinen taso tuntuu syyttä laskeneen kaiken muunkin verkossa kirjoittelun arvostusta.
Opetuskäyttöön liittyen tuli mieleeni (ei-niin-mielikuvituksellisesti) mahdollinen yhteys oppimispäiväkirjan ja verkkopäiväkirjan välillä. Kenties opiskelijat voisivat jakaa esim. yhden ajatuksen viikossa, ja kommentoida toisten blogeja samalla. Tosin isommalla kurssilla olisi blogeja sitten kymmenittäin…
Mukava lukea kurssilaisten kommentteja – ovatko ne nyt postauksia? Heti tulee mieleen kysymyksiä, päällimmäisenä MITEN? Melkein aloitin syksyllä blogin, mutta se kilpistyi siihen, että silloiselta blogialoitussivulta ei tunnuksillani löydy “aloita” nappia, mitä helpdeskissäkin ihmeteltiin. Onneksi Optima alkoi toimia…
Millä välineellä twiitataan? Mikä on syötteenlukija?
Oppimispäiväkirjan voi toteuttaa julkisena, mutta mitä julkisuus vaikuttaa opiskelijan kirjoittamaan tekstiin? Oppimispäiväkirja voi olla hyvinkin henkilökohtainen, ja voisin kuvitella että esim. kanditason alkupäässä oppimispäiväkirjan tapainen prosessi olisi hyvä voida tehdä suljetussa ympäristössä!
Huh, löytyi sentään…enpä ole käyttänyt opetuksessa, mutta toiv käyttö alkaa tästä. Vaikka istun paljon ruudun edessä niin monet työkalut ovat kuitenkin outoja.
Minusta olisi kiinnostavaa lukea opiskelijoiden oppimispäiväkirjoja blogimuodossa. Toinen kiinnostava mahdollisuus olisi laittaa opiskelijat analysoimaan blogiin laitettua, kurssiini liittyvää tekstiä tai kuvaa blogikommenttien muodossa.
Enpä ole edes harkinnut blogin käyttöä opetuksessa kun en ole aiemmin edes päätynyt seuraamaan mitään erityistä blogia. Arvostan kurssimme opettajien johdattelua aiheeseen, ehkäpä tämäkin muuttuu tutummaksi mediaksi käytössä.
Uutta on minullekin tämä bloggaaminen, vaikka muutaman kerran olen ajatellut blogin aloittamista. Viimeksi viime keväänä ajattelin toteuttaa veneeni lokikirjan lokimuotoisena, mutta niin vain jäi lokikirja kännykän muistiin yksityisomaisuudeksi. Niinkuin Minna tuolla aiemmin toteaa, olisi lyhyt iskevä tyyli valttia näissä kirjoituksissa, mutta kun oma tyyli on hiukan jaaritteleva ja toisinaan kapulakielinen, ei rohkeus ole aiemmin riittänyt.
Meidän kursseilla on jonkin verran oppimispäiväkirjoja, mutta opiskelija-assistentit sanovat, että niitä voisi olla enemmänkin. Mieleeni tuli, voisiko oppimispäiväkirjan toteuttaa julkisena ja kurssiblogin kautta. Onko jollain kokemuksia/näkemyksiä tästä?
Kiva huomata, että aaltolaiset bloggaavat näin aktiivisesti. Blogille löytyy varmasti paljonkin hyödyllisiä käyttöjä opetuksessa – vaikkapa jonkin oppimisprojektin päiväkirjana, opiskelijoiden töiden esittelykanavana tai opiskelijoiden ja opettajien välisenä vuorovaikutuskanavana. Itse seuraan eniten jonkin teeman ympärille kehittyneitä ‘portaaliblogeja’, joissa linkitetään ja nostetaan keskustelunaiheita muualta verkosta tai kommentoidaan alan ajankohtaisia kysymyksiä.
Jatko-opiskelijaseminaarit toteutetaan usein PBL-tyylisesti ja sellaisen kurssin taustatyöhön ja palautekanavaksi blogi voisi sopia. Pitäisi ehkä rajoittaa näkyvyyttä ja/tai tehdä jo alussa selväksi, millainen blogin elinkaaresta tulee.
Tämä on jännittävää. Kai blogeja voisi käyttää kurssini harjoitustöiden keskustelukanavana ja ryhmien välisenä sparrauskanavana. Tai jospa opiskelijat jo tekevät niin.
Enpä todellakaan tiennyt että näitä blogeja on täällä näin paljon! Pitää tutustua paremmin näihin, kun jahdilta ehtii. Peda Intro kurssilla reflektoimme ja kommentoimme toistemme kirjoituksia. Silloin opin että blogeja on mutta en tiennyt että niitä löytyy enempikin.
Tuo kurssimainos/tiedotus näkökulma blogeihin kuulostaa varsin hyödylliseltä 🙂 yleensähän pääinformaation kurssista, Noppa-sivujen lisäksi, kulkee ns. perimätietona seuraavalle vuosikurssille ja informaatio on välillä varsin “värittynyttä” 🙂
Eivät ole nämä blogit itsellenikään erityisen tuttuja, muutamia olen satunnaisesti lueskellut, mutta en ole saanut viritettyä syötteenlukijaa, jolloin lukeminen on tosiaankin jäänyt varsin satunnaiseksi…
Opetuskäytössä yhdistän blogin ensimmäiseksi avoimeen oppimispäiväkirjaa tai portfoliotyöskentelyyn, jossa ehdottomana hyvänä puolena on helposti saavutettava vuorovaikutus ja yhteisöllinen asioiden pohdiskelu sekä kommentointi. Kääntöpuolena on taas julkisuus eli ihan syvällisempiä ja henkilökohtaisia oppimiskokemuksiaan kaikki eivät siellä varmaan halua jakaa.
Itse “melkein aloitin” viime keväänä kurssiblogin opettajana, tavoitteena kokeilla sitä kurssinaikaisena palaute- ja vuorovaikutuskanavana, mutta kiireessä se sitten jäi 🙁 mutta ehkä ensikeväänä… 🙂
Seuraan erilaisia blogeja säännöllisesti sekä Blogilistan (http://blogilista.fi ) että syötteenlukijan kautta. Olen jaotellut seuraamani blogit mm. kavereiden/tuttujen, politiikka, media, tutkimus yms. luokittelujen alle.
Kirjoitin n. 2005-2008 itsekin kahta blogia, toinen oli enempi henk.koht. verkkopäiväkirja ja toinen uutisseuranta- ja linkkien kommentointiblogi, mutta ajanpuutteeseen ne sitten lopahtivat (tai ehkä kaikki viestintä vaan siirtyi facebookiin). Aina välillä haaveilen tutkimusblogin perustamisesta, ainakin jonkinlaista kevytversiota.
Moi kaikille!
Itse olen seuraillut blogeja aika heikosti ylipäätään, mutta Aallon World Design Capital-blogia on tullut seurattua, koska se kiinnostaa monestakin syystä. Mutta kiva, että esimerkiksi näiden hyödyntäminen tulee opiskeltua, koska nämä ovat varmasti juuri erilaisten prosessien tiedottamisen kannalta oivallisia!
Aikanaan kun olin Tukholman KTH:lla vierailemassa pidin lähinnä kavereita varten blogia jossa kerroin tapahtuneista asioista jne. Kun vierailu päättyi niin poistin myös blogin. Minulla ei ole kokemusta blogeista opetuskäytössä. Näissä blogeissa on aina ristiriita yksityisyyden ja avoimuuden välillä.
Jumiuduin lukemaan noita Aallon muita blogeja (joista en ollut muuten tietoinen ennen tätä) ja unohdin kokonaan että olin tekemässä Aarrejahtia. Jos muiltakin “rasteilta” löytyy yhtä mielenkiintoisia juttuja, voi tämä jahti venyä aika pitkäksi…
Minullekin tämä on uusi maailma, enkä ole aiemmin blogeja kommentoinut (saati kirjoittanut). En tiedä blogeista vielä tarpeeksi, jotta osaisin heti nähdä miten niitä voi opetuksessa hyödyntää. Voisin kuvitella että “aikajärjestys” ja liitetiedostojen puute (?) asettaa joitain rajoituksia.
Aarrejahti tuntuu hyvältä keinolta houkutella tämmöinen viestintätekniikan takariviläinenkin mukaan. Tämä on ensimmäinen kommentoimani blogi ikinä.
Blogin käyttäminen sähkömagnetiikan kursseilla ei ehkä ole ensimmäinen idea joka tulee vastaan, mutta miksi ei. Kaavojen vääntämiseen tämä media ei taida taipua kovin näppärästi, mutta linkeillä, kuvilla ja käsitteellisellä pohdinnalla voisi myös päästä pitkälle.
Erityisesti tulee mieleen, että blogi sopisi projektimuotoiselle kurssille, ja että hyvä blogi olisi samalla oivallinen kurssimainos.
Kurssille voisi perustaa blogin, jossa opiskelit käyvät vuoroviikoin etsimässä netistä uutisartikkeleita liittyen viikon opetusteemaan ja pohtivat uutisia blogikirjoituksessa. Muut opiskelijat voivat kommentoida blogia.
Tätä blogia olen käynyt lukemassa jo useampaan kertaan. Aika hauska tuo väärästä numerosta kertova juttu. Juuri pelattiin työporukalla Sudokua Atlantin yli. Tiimityössä on voimaa :).
Lähdin minäkin, kurssin toisena oppaana, etsimään aarteita Venlan järjestämiä jälkiä pitkin. Vipulaisena olen osallistunut Vipun eli Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa -tiimin blogin päivittämiseen. Kirjoittamisen aiheita tulee mieleen lähes joka päivä, mutta kirjoitukseksi asti niistä on toistaiseksi selviytynyt vielä ani harva. Lyhyesti ja ytimekkäästi kirjoittaminen on taito, jossa harjoitus tekisi mestarin 🙂
Aarrejahtilaiset: seuraavaksi suunnataan Twitteriin. Käy lukemassa millaisista aiheista nimimerkki OpenaAallossa twiittaa ja etsi myös tie eteenpäin aarrejahdissa.
http://twitter.com/openaaallossa