Yksi puuttuva palanen

Jouduin flunssan vuoksi olemaan poissa lähipäivästä, joten sain tehtäväkseni perehtyä siellä käsiteltyihin asioihin itsenäisesti, kirjoittaa niistä  merkinnän tänne blogiin ja sitten vielä hakeutua pienryhmään.

Ensimmäinen tehtävä olikin vaativa, sillä tietoja löytyi Optimasta ja blogista, hieman hajanaisesti ja matkan varrella täydentyen. Aloitin tekemällä yhden koostedokumentin, johon kirjasin tehtävänannon sekä löytämääni aiheisiin liittyvää tietoa.

Blogin perusteella  vaikutti siltä tutustuminen, temppurata (paitsi omakuva, iik!) oli järjestettyä hauskasti. Webbichattiahän jo harjoiteltiin acp-sessiossa. Oli ilmeisesti tehty google-hakuja omalla nimellä, niitä olen kyllä ajoittain tehnyt, mutta taas kerran oli hyvä tarkistaa mitä löytyy:  ja nyt juuri näkyy g+ kommentit nousevan kärkeen, samaten kontakti-infotiedot (linkedInissä en muista kyllä vuosiin käyneeni), sekä aika yllättäin yksi TE:n kommentti vuodelta 2005! Minkäs noille voit (paitsi ainakin täytyy muista g+:ssa joko olla kirjoittamatta mitään tai ainakin rajata jutut vain pienelle piirille).

Pienryhmiintymiseen ilmeisesti ei ollut tapaamisessa jäänyt paljon aikaa, sehän kuulostaakin siltä mitä eniten jäi paitsi. Sain onneksi myöhemmin meilitse ohjeet hakeutua ryhmään “Kolmoset” ja välinetutustuminenkin määräättin samantien yammeriksi. Aineistotehtävä ei vielä valjennut minulle yhtään, eli siis jatketaanko jo wikissä aloitettua _jonkin_ aineiston hakemista oman kurssin “verkko-opppimisaineiston” laatimiseksi vai mitä? Ja se on aloitettu pohtimalla aineistoille asetettavia kriteereitä? Eikö ensin pitäisi kuitenkin pohtia sitä, mikä (konkreettinen tai kurssin aikana kehiteltävä) ja millainen tarve kelläkin on? Halutaanko esim. kehittää jotakin jo olemassa olevaa kurssia tai osaa siitä verkko-opetukseen soveltuvaksi VAI yleenäs pohtia sitä miten voisi tehostaa verkko-oppimista VAi yleensä verkossa jo olemassa olevan materiaalin hyödyntämistä missä tahansa opetustilanteessa /osana materiaalia? (HUOM: tähän aineistotehtävään on sitten näiden ensikirjausten tullutkin lisätietoja.)
Kollegahaastattelutkaan ei ihan auenneet, onko tarkoitus haastatella muita kurssilaisia vai omia (jo tuttuja) kollegoita vai etsiä uusia, yliopistosta tai ulkopuolelta? ‘Aha, ohjeessa luki että mitä _aallossa_ on tehty. Entäs jos tietäisi jonkun ei-aaltolaisen jolta voisi kysellä vinkkejä, kelpaisiko “kollegaksi” tässä tehtävässä?

Tuo “väritystehtävä” taisi sitten olla se valitun välineen hyödyntämisen ideointi kurssilla käytettäväksi ja sen raportointi portfolioon. Lopuksi vielä jäin ihmettelemään mitä tarkoitti “ohjauksen analyysi-tehtävää ei ehditty käsitellä laisinkaan” ?  Tämä taitaa liittyä Optimassa mainittuun ohjaussuunnitelman rikastamiseen – paljon hienoja sanoja, sisältää ilmeisesti itse ja ohjaajan kanssa yhdessä tehtävää reflektointia.

Summa summarum: vaikka omasta mielestäni olen ihan ässä etsimään ja löytämään tietoja verkossa, ja kaikkein mieluiten hoitaisin kaikki hommat verkossa (mahdollisuuksien mukaan vielä kotisohvalta kotiverkkareissa), tämä tehtävä osoitti, että varmaan kuitenkin helpompaa olisi päästä paikan päälle ja ihmettelemään näitä asioita yhdessä muiden kanssa. Seuraavaa lähipäivää ei toivottavasti tarvitse jättää väliin!

Posted by Merja

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Yksi puuttuva palanen

  1. Venla Hirvikoski says:

    Hei Merja! Hyvin olet kyllä ottanut kurssin aihepiirit haltuun ja heränneistä lisäkysymyksistä päätellen asioita on tullut pohdittua enemmänkin 🙂
    Kollegahaastattelussa on toki sallittua haastatella aallon ulkopuolisiakin kollegoita: tärkeintä tehtävässä on tiedon kerääminen/jakaminen/esittäminen sekä yhteisöllisen, avoimen ja kollegiaalisen toimintatavan menetelmien kokeilu.
    Ohjauksen-analyysi tehtävään perehdytään paremmin lähipäivässä 2. Ja tehtävässä on tosiaankin kyse oman toiminnan arvioinnista ja uusien toimintamallien hyödyntämisestä.

    työniloa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *