Mainoskatkolla

Joku muu on usein sanonut asiat jo paremmin, joten kuvatessa Vipu-tiimin toimintaa voisimme hyödyntää muutamaa mainoskatkoilta tuttua hokemaa. Esimerkiksi tähän tapaan:

Sanokaa Vipu kun haluatte uudistaa opetusta (Fazerilta tuttu)
Eli sulautuvaa opetusta, tvt-välineiden pedagogisesti perustelua ja tarkoituksen mukaista käyttöä, ohjausta, koulutusta

Vipu- kaiken lisäksi lähellä (vai oliko se R-kioski?)
Tiimimme toimii kaikilla kampuksilla, koulukohtaiset yhteyshenkilöt ja yhteinen vipu@aalto.fi-osoite

Vipu -se nyt vain on tyhmää tehdä aina samoin (Gigantin slogania mukaellen)
Innostusta kokeilla uutta ja toimia toisin

Vipu.- elämää ja elektroniikkaa (Tekniset)
Muttei pelkkää nippelitietoa kuitenkaan

Vipu- jotta onnistuisit kerralla (Rautia)
Tai toisella tai kolmannella… Oma innostus voi tarttua myös opiskelijoihin

Vipu- herkkuja luentosaliin (Felix)
TVT-tarjonnasta sopivimmat työkalut juuri Sinun tavoitteitasi tukemaan

Vipu- Connecting teachers (Nokia)
Aalto Teachers United-verkosto toimii jo, perjantaina 2.9 Innopolin Bermudassa tavataan!

Vipu -opetus voi muuttua (Veikkaus)
Jos uskaltaa yrittää

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - Comments Off on Mainoskatkolla

Tulossa syksyllä 2011: Näkökulmia opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen verkossa

Verkko opetuskäytössä -kurssi on kurssi opettajalle tai tutkijalle, joka on kiinnostunut opetuksen kehittämisestä verkkoa hyödyntäen. Kurssilla etsitään näköaloja erilaisiin kurssitoteutus- ja suoritustapoihin ja kokeillaan itse miten opetus, opiskelu ja oppiminen voivat toteutua verkossa. Aalto-Yliopiston pedagogisiin opintoihin kuuluva kurssi alkaa marraskuussa ja kestää helmikuulle. Tilaa kurssilla on 20 innokkaalle, jonkin verran pedagogisia opintoja suorittaneille (min. 10 op) ja tietokoneen peruskäyttötaidot hallitseville Aaltolaisille.

Kurssin tarkoituksena ei ole markkinoida Aallon verkko-oppimisalustoja, joita ovat tällä hetkellä Optima ja Moodle. Tavoitteena ei ole pakottaa osallistujia käyttämään tätä blogipalvelua (oletko kokeillut blogiin kirjoittamista?) eikä wikiä (vaikkakin aaltowikiin työtilan perustaminen on helppoa ja sivustoa voi rakentaa joustavasti yksin ja yhdessä kollegoiden tai opiskelijoiden kanssa). Toki näiden välineiden käyttöä kurssilla sivutaan ja joitakin harjoituksiakin niissä toteutetaan. Kurssilla ei kuitenkaan opetella nippelitasolla käyttämään yhtäkään järjestelmää vaan tutkitaan sitä, miten järjestelmiä voisi käyttää hyödyksi opetusta suunnitellessa ja toteuttaessa.

Tosiasiassa kurssin tavoitteena onkin löytää erilaisia tapoja hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa omassa opetuksessa ja oppimisen tukemisessa sekä tarkastella verkon opetuskäyttöä oman opetettavan aiheen näkökulmasta. Matkalla on tarkoituksena myös tutustua oman alan verkkomateriaaleihin ja pohtia niiden käyttöä osana opetusta. Kurssilla ei jaeta valmiita vastauksia tai valmiiksi pureskeltuja toimintamalleja, jotka sopisivat kaikille ja joka tilanteeseen. Kurssilla kokeillaan, arvioidaan, innostutaan, kannustetaan, tutkitaan, toimitaan, testataan, yllätytään, kyseenalaistetaan, epäillään, etsitään ja löydetään.

Mitä vielä? ota itse selvää. Ilmoittautuminen kurssille on käynnissä 1.8-30.9. Linkki ilmoittautumislomakkeelle ja lisätietoihin löytyy Insidestä tämän linkin takaa (vaatii kirjautumisen).

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - Comments Off on Tulossa syksyllä 2011: Näkökulmia opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen verkossa

Oppimisalusta on muutakin kuin paikka tehtävien palautukselle

Oppimisalustat, joista Aallossa on käytössä Optima (nyt) sekä Moodle (tammikuusta 2012 alkaen),  tarjoavat monenlaisia työvälineitä opetukseen ja opetusmenetelmien/toimintojen monipuolistamiseen. Valmiit oppimisalustat on koottu toiminnoista, joilla voidaan luoda monipuolisia oppimiskokemuksia ja jotka mahdollistavat erilaisia tapoja innostaa oppijoita oppimaan. Oppimisalustoista löytyy työvälineitä niin vuorovaikutuksellisen oppimiskokemuksen luomiseen kuin yhteisölliseen tiedonrakenteluun ja tiedon jakamiseenkin.

Oletko seurannut kuinka moni opiskelijoista kirjaa muistiinpanot luennollasi suoraan kannettavalla? entä kuinka moni näpelöi kännykkäänsä kesken luennon? Toimiikohan luentosalissa langaton verkko? Mitä jos muistiinpanoja tehtäisiinkin luennon aikana yhdessä/jaetuissa vuoroissa suoraan kaikkien nähtäville kurssin oppimisalustan työvälineillä kuten vaikkapa Optiman kirjoitusaluetta tai päiväkirjaa käyttämällä? Näin muutama opiskelija kirjoittaisi muistiinpanoja, joita muut voisivat kommentoida. Opettajan näkökulmasta tässä tehtäisiin samalla näkyväksi opiskelijoiden oppimisprosessia ja luennoitsija voi samalla huomata, ovatko kalvot ja esitys rakennettu siten, että ne muodostavat järkevän kokonaisuuden josta opiskelijat saavat jotain irti.

Entäpä jos oppimisalusta toimisikin kurssin yhteisenä vapaan keskustelun paikkana tai kohtaustilana luentojen välillä? Voisiko luentojen välillä aktivoida opiskelijoita keskustelemaan kurssin aiheista keskenään verkossa? Opiskelijoille voi myös tarjota esimerkiksi reaaliaikaista keskustelua hyödyntävän viikottaisen verkkovastaanoton tai keskustelualueen, jossa kurssin opettaja tai tutorit vastaisivat mieliä askarruttaviin kysymyksiin.

Voihan keskusteluun osallistumisen sisällyttää osaksi kurssin suoritustakin. Voit esimerkiksi edellyttää opiskelijan aloittavan keskustelun ja kommentoivan muutamaa muuta keskustelua. Tietysti keskustelun tason arviointi on hankalaa ja opettajan on osattava pysytellä riittävän kaukana, jotta opiskelijat uskaltautuvat keskustelemaan mutta voit miettiä onko tärkeämpää saada opiskelijat toimimaan yhdessä, oppimaan argumentointia ja jakamaan osaamista keskenään kuin tarkastella viestien pituutta. Mahdollista on myös vain seurata opiskelijoiden keskusteluunosallistumisaktiivisuutta ja tarvittaessa ohjata keskustelua kohti kurssin aiheita.

Entä olisiko täysin järjetön ajatus, että tänä vuonna kurssillasi oppimateriaali tehtäisiinkin yhdessä oppimisalustalle? Oppimisalustojen lisäksi esimerkiksi wiki tarjoaa mahdollisuuden työstää materiaalia yhdessä. Opiskelijat voivat käsitellä tiettyjä kurssinaiheita ensin pienryhmissä ja koostaa aiheestaan sivuja oppimisalustalle esiteltäväksi muulle ryhmälle, opettajana voit tarvittaessa täydentää tai pyytää muita ryhmiä tekemään niin. Opettajan ei myöskään aina tarvitse tietää kaikkea kaikesta vaan asioista voidaan ottaa selvää yhdessä luennolla tai verkossa luentojen välillä.

Voit myös hyödyntään opiskelijoitasi valmiiden materiaalien ja linkkien löytämisessä. Usein opiskelijoilla on näppäriä tapoja löytää verkosta monenlaisia verkkomateriaaleja, kuvia, animaatioita, videoita sekä linkkejä joten miksipä et käyttäisi tätä mahdollisuutta? Tälläinen voisi toimia herättävänä ennakkotehtävänä kurssin aiheisiin perehtymiseksi tai voisit aktivoida opiskelijat materiaalin etsintään kurssin kuluessa osana kurssisuoritusta. Oppimisalustalle koottu yhteinen linkkilista sekä löydettyjen materiaalien hyödyllisyyden arvioit, unohtamatta tekijänoikeuspohdintoja, ovat yhteisestä tiedon rakentelua sekä tiedon jakamista. Opettajan ei siis tarvitse tehdä kaikkea itse, opiskelijat voivat etsiä oppimateriaalia, arvioida materiaalin laatua sekä vertailla ja arvioida toistensa valitsemia linkkejä. Opettajan rooli on olla toimintojen ohjeistaja ja tsemppaaja.

Kurssilla yhdessä koostettu materiaali voi myös toimia pohjana seuraavien vuosien kursseille. Materiaalia voidaan vuosittain päivittää, muokata ja jalostaa eteenpäin yhdessä, näin materiaalista voi muodostua kumuloituva, moniääninen ja kattava tietovaranto sekä linkkipankki, josta olisi opiskelijoille hyötyä vielä kurssin päätyttyäkin.

Oppimisalustaa käytettäessä opiskelijoille jää näkyviä jälkiä, merkintöjä ja pohdintoja siitä, mitä kurssilla on tehty ja millaisia aiheita käsitelty. Opiskelija näkee työnsätulokset kertyneenä oppimateriaalina sekä palauttamiensa dokumenttien ja lisäämiensä linkkien avulla ja tehtävistä  annettujen palautteiden kautta opiskelijalle muodostuu näkemys siitä, kuinka opettaja on hänen toimintaansa kurssilla arvioinut.

Opettajalle oppimisalusta antaa mahdollisuuden tarjota erilaisia aktiviteetteja kurssilaisten käyttöön ja ohjata opiskelijan oppimisprosessia keskusteluilla, neuvoilla ja vinkeillä, verkossa. Tietysti oppimisalustan avulla on mahdollista myös ottaa vastaan opiskelijoiden tehtävien palautukset. Näin sähköposti ei kuormitu, paperit eivät joudu hukkaan ja opettaja voi myös arvioida työt itse tai antaa opiskelijoiden arvioida toistensta työt suoraan oppimisalustalla. Opettaja voi oppimisalustan työvälineillä myös seurata opiskelijoiden aktiivisuutta (kuka on palauttanut/lisännyt mitäkin ja milloin, kuka on osallistunut keskusteluun, kuka kirjoittanut muistiinpanot kurssipäiväkirjaan), jakaa valmista materiaalia, järjestää ajoitettuja verkkotenttejä tai kotitenttejä, perustaa kurssilaisille keskustelualueita, chat-piirejä tai oppimispäiväkirjan,vain taivas ja yliopiston levytila ovat rajana.

Miksi et aloittaisi jo tänä syksynä? optima.aalto.fi, moodle.aalto.fi sekä wiki.aalto.fi

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - 1 Comment