Oman työn kehittämistä ja bonuksena 5 op

Opetustyö tulee yliopistossa tutkimustyön kylkiäisenä. Tutkiva ote voisi kohdistua myös opetustyöhön. Tutustuminen tuoreeseen oppimista ja oppimisen tukemista koskevaan tutkimustietoon antaa käsitteitä, joilla puhua opettajien kesken opetuksesta. Käsitteiden myötä avautuu näkökulmia ja käytäntöjä, jotka laajentavat pedagogista mielikuvitusta.

Työelämä on murroksessa. Sekin vaatii tutkivaa työotetta ja oppimista.  Muutosta kuvaa hyvin Oivallus-hankkeen loppuraportti, jossa tarkastellaan työelämän ja koulutuksen välistä suhdetta. Verkostomainen toiminta ja verkkovälitteiset työtavat ovat tämän murroksen ytimessä.

Aalto-yliopistossa on tarjolla yliopistopedagogisia kursseja, jotka ovat foorumeita ja työpajoja uudistavan opetuskulttuurin luomiseen. Kursseja toteutetaan “Vähintään neljä kärpästä yhdellä iskulla” -periaatteella:

• osallistujana pääset kokeilemaan uusia opiskelun tapoja
  • tehtävien myötä paneudut oman opetuksen kehittämiseen uusien haasteiden valossa
  • voit tarkastella ja kehitellä näitä kokemuksia teoriatietoon peilaten
  • ja samalla verkostoidut ja koet kollegiaalisen yhteistyön eri muotoja.

Tällä viikolla on viimeiset hetket ilmoittautua (pe 9.3. klo 14 mennessä) kevään Verkko opetuskäytössä 5 op -kurssille. Oletko valmis heittäytymään uusiin kokemuksiin? Jos voit varata muutaman tunnin aikaa viikottain tulevan opetuksen valmistelulle tai kandiuudistustyölle, tule mukaan kurssille. Ottamalla kollegaa hihasta kiinni, voitte tehdä tämän pienen ponnistuksen yhteisellä, 1+1=3 energialla. Työskentelyn voi sijoittaa onneksi suurelta osin joustavasti omaan kalenteriin.

Saman tien kannattaa varata omasta kalenterista aikaa jo ensi lukuvuoden pedakursseille, ks. esim. PedaIntrot. Laajempiin opintokokonaisuuksiin on hakuaika loppusyksystä. Valinnaisia kursseja voi opiskella myös yksittäin.

Posted by Minna Vänskä

About Minna Vänskä

Verkkojen virittäjä ja verkkokalastaja Vipu-tiimistä
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.