Aaltolainen agora

Kuluvalla viikolla joukko aaltolaisia sai sulkeutua Pekka Himasen “Rikastava vuorovaikutus”-teeman piiriin Design Factorylle. Rikastavassa vuorovaikutuksessa ihmiset saavat toisistaan esiin piilossa lymyävää potentiaalia, joka yllättää ja vie pidemmälle kuin osataan ajatellakaan.

Himanen kysyi, miten Aalto-yliopisto onnistuu tulemaan yhdeksi maailman rikastavan vuorovaikutuksen tihentymistä, kuten Cambridgen yliopisto tai antiikin piskuinen Ateena. Millainen on nykypäivän agora? Miten uusi opiskelija saatetaan asiantuntijayhteisöön niin, että avoin mieli säilyy ja silmät pysyvät kirkkaina? Miten parhaiden kohtaaminen tapahtuu?

Himanen osaa innostaa. Siitä kaikki alkaakin. Ensimmäisen vuoden opiskelijan kysymys kokeneelle professorille voi olla alku uusille urille, jos siihen annetaan mahdollisuus. Mutta mistä tulee tämä kohtaamisen rohkeus? Tavallisen tarinan mukaan moni kirkassilmäinen väsyy tenteissä ja unohtaa, mitä oli halunnut kysyä. On menetetty hirvittävä määrä potentiaalia, joka ei pääse esiin ennemmin, ehkei myöhemminkään.

Himanen tarjoaa toisenlaista tarinaa. Voimme luoda arvonannon ilmapiirin, joka tukee rohkeita tekoja. Arvonannon voi kokea siinä, että toinen osaa virittyä minun sisäiseen tunnelmaani. Hän osaa sanoa jotakin, minkä olen aina halunnut kuulla. Hän saa minut luottamaan itseeni ja yltämään parhaimpaani. Voin myös tarkkailla itseäni, pystynkö tuohon samaan toista kohtaan.

Onko enää mitään esteitä rikastavaan vuorovaikutukseen? Kyllä. Sosiaalinen voima, jota Himanen nimittää moitteettoman oleskelun koodiksi. Oman äänen sijaan omaan olemukseen tarttuu yhä enemmän sellaista, minkä kokee olevan hyväksyttyä (jokainen tietää, miltä insinöörit, kauppatieteilijät tai taikkilaiset näyttävät). Sen sijaan rohkeutta on tehdä sitä, mitä pelkää. Pelosta huolimatta on otettava ensimmäinen, miten pieni askel tahansa, joka voi johtaa pidemmälle kuin oli osattu ajatellakaan. Kiinnostus ja se alkuperäinen ihmetys näyttäköön suuntaa.

Himasen rohkaisemana esitän, että aaltolainen agora, keskustelun ja luomisen kohtauspaikka on jo käytettävissäsi – ilman kilpailua ajasta ja paikasta.  Ota askel, vaikka pienikin, verkon suuntaan. Innosta opiskelijoita ja asiantuntijoita kohtaamaan Adobe Connectin välityksellä. Anna opiskelijoiden kysyä luentosalin seinällle heijastetussa chatissa. Anna opiskeltavaksi ongelma, jonka ratkaisemiseen tarvitaan vuorovaikutusta ja yhteistä tuottamista wikiin. Ihmettele ääneen blogissa ja kommentoi, kun innostut.

Posted by Minna Vänskä

About Minna Vänskä

Verkkojen virittäjä ja verkkokalastaja Vipu-tiimistä
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Aaltolainen agora