Ketterä opetus?

Tietotekniikasta tunnemme ketterän tuotannon. Sillä tarkoitetaan suunnilleen sitä, että esim ohjelmistosuunnittelussa tietokonesovelluksen  kaikkia rakennettavia yksityiskohtia ei suunnitella etukäteen loppuun asti, vaan  suunnitelmaa voidaan muuttaa rakentamisen aikana, sen mukaan mitä havaitaan, opitaan, miten reunaehdot mahdollisesti muuttuvat. (Tietoteknikot osaisivat selittää tämän ehkä hieman tyylikkäämmin)

Mitä sitten voisi tarkoittaa ketterä opetus? Siitä meille kertoo kohta Jaakko Kurhila. HY:n yliopiston lehtori tietojenkäsitttelytieteen laitoksella. Can´t wait!

Posted by Outi Rautakoura

Asiantuntija Opettajapalvelut, Digitaalisen opetuksen tiimi
Uncategorized - Comments Off on Ketterä opetus?

Vipu sulautuu opetukseen seminaarissa 10-11.3

Oikeastaan kyse on siis Sulautuvan opetuksen seminaarista Helsingin yliopistolla.  Seminaaritunnelmiin pääsee myös esimerkiksi Twitterissä, seuraamalla keskustelua #sulop -tunnisteella.

Seminaaria aloitellaan juuri Kirsti Lonkan esityksellä aiheesta Sulautuvat oppimisympäristöt innostumisen ja onnistumisen lähteenä.Mielenkiintoista!

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - 3 Comments

Aalto-Moodle

Moodle logo

Aalto-yliopiston virtuaalisten oppimisympäristöjen palettia ollaan jälleen laajentamassa. Aiemmin on otettu käyttöön blogipalvelu ja opiskelijoiden wiki. Yksi kevään aikana toteutettavista palveluista on Aalto-Moodle. Tammikuu ja osa helmikuuta käytettiin intensiivisesti järjestelmän testaukseen ja nyt käsillä on vihdoin hetki, jolloin ensimmäinen versio järjestelmästä alkaa olla valmis julkaistavaksi. Maalis-huhtikuun aikana Moodlea testataan muutamilla kursseilla, mutta syksyllä se korvaa kokonaan ainakin Arabian kampuksella käytetyn Moodlen.

Aalto-Moodlen selkeitä etuja Arabian kampuksella käytetyyn Moodleen verrattuna on kirjautuminen Aalto-tunnuksilla sekä ulkopuolisten tahojen mahdollisuus tehdä tunnukset järjestelmään itsenäisesti. Lisäksi tarjotaan keskitetty pedagoginen tuki ja prosessien määrittely esim. kurssialueen tilaamisesta sekä kurssin elinkaaresta järjestelmässä. Toki työtä on vielä tehtävä, mutta tähtäimessä on hyvä ja luotettava palvelu opetus- ja tutkimustoiminnan käyttöön.

Yleisesti Moodlen kehitys on mielenkiintoisessa vaiheessa. Viime syksynä julkaistiin Moodlen versio 2.0, jossa on paljon kiinnostavia ominaisuuksia ja parannuksia 1.9 -versioon verrattuna. Tammikuun testeissä kuitenkin huomattiin, ettei 2.0 -versio ole vielä valmis tuotantokäyttöön. Rasitustesteissä ympäristö jumiutui jo 20 samanaikaisen käyttäjän kohdalla. Vaikka testi ei vastaa todellista tilannetta, niin vertailun vuoksi vanhempi 1.9 versio kesti ilman sen kummempaa säätöä 200 samanaikaista käyttäjää. Keskustelut Suomen muiden yliopistojen Moodle-ylläpitäjien kanssa osoittivat huomiomme oikeiksi. Aalto yliopistossa päädyttiin siis toistaiseksi käyttämään vakaata 1.9 versiota. Viime syksyllä julkaistu 2.0 versio on edelleen raakile ja varhaisin realistinen siirtymisaikataulu siihen näyttäisi tällä hetkellä olevan kesä 2012. Kaikki kuitenkin lopulta riippuu siitä miten ympäristö kehittyy ensi talven aikana. Vipu-tiimi yhdessä IT:n kanssa seuraa aktiivisesti kehitystä Moodlen ympärillä.

Posted by Esa Salmio

http://people.aalto.fi/esa_salmio
- Comments Off on Aalto-Moodle