12 / Puutarhat luontosuhteen näyttämöinä

Suomen Kuvalehti / Kulttuuri

Näyttely

GARDEN FUTURES: SUUNNITTELUA LUONNON KANSSA

Vitra Design Museumin, Wustenrot Foundationin ja Nieuwe Instituutin yhteisnäyttely Arkkitehtuurimuseossa ja Designmuseossa 10.11.2023 – 31.3.2024

Vitran kampuksella vuonna 2020 avattu Piet Oudolfin puutarha sai näyttelyn kuraattori Viviane Stappmannsin Vitra Design Museumilta pohtimaan puutarhoja, niiden merkitystä ja suunnittelua. Kiinnostusta puutarhoihin lisäsi myös globaalit ilmiöt: koronapandemia, ilmastonmuutos ja ekologinen katastrofi. Niiden johdosta syntyi nyt Designmuseoon ja Arkkitehtuurimuseoon jalkautunut Garden Futures: suunnittelua luonnon kanssa -näyttely, joka tutkii ihmisen luontosuhdetta puutarhojen kautta. Puutarha on ollut paratiisi, turvapaikka ja kokeilukenttä, maailma pienoiskoossa, jossa on toteutettu aikakaudesta ja maailmankolkasta riippumatta omaa identiteettiä, ihanteita, unelmia ja visioita. Henkilökohtaisuudesta huolimatta puutarhat ovat kytköksissä ympäröivään yhteiskuntaan ja sen lainalaisuuksiin: puutarhat sekä niiden muoto ja ylläpito ilmentävät ajalleen ominaisia ekologisia, historiallisia, poliittisia ja yhteiskunnallisia näkemyksiä kaupallisuutta ja kulttuuria unohtamatta.

Näyttely jakaantuu neljään eri pääteemaan, jotka avaavat puutarhan historiaa ja tulevaisuutta jopa yllättävistä näkökulmista. Paratiisiosio esittelee puutarhojen historiaa ja nykypäivää keitaana maailman keskellä, jossa myös kalustuksella ja varustuksella on merkittävä rooli puutarhan luomisessa ja sen viihtyisenä ylläpitämisessä. Puutarhapolitiikka avaa silmiä kolonialismin, isänmaallisuuden, pakolaisuuden ja sosiaalisen kestävyyden eri puoliin sekä saa pohtimaan, kenelle puutarhat ovat. Maailma puutarhana -teema taas esittelee puutarhat kiinteänä ja ihmisen kanssa tasa-arvoisena osana yhteiskuntaa monimuotoisista kaupunkiympäristöistä kasvaviin huonekaluihin. Puutarha koekenttänä tutustuttaa puutarhojen suunnittelijoihin ja toteuttajiin ympäri maailman ja avaa suunnitelmien takana olevia ideologioita. Lähes kaikissa osioissa ääneen pääsevät myös suomalaiset maisema-arkkitehdit ja taiteilijat, jotka luovat näyttelyyn kotimaisen kontekstin. Erityisesti siirtolapuutarhakulttuurille on annettu tilaa.

Näyttely avaa silmiä siltä, minkä kuvitellaan lähtevän itsestämme mutta joka lähteekin ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen historiasta. Se horjuttaa myös totuttua käsitystä ihmisen luontosuhteesta ja tuo esille ihmisen hallitsevan roolin sekä tulevaisuuden symbioottisemmat mahdollisuudet. Näyttelyn toinen kuraattori Marten Kuijpers Nieuwe Instituutista toteaa, että luonnosta voi oppia eivätkä puutarhat ole koskaan valmiita. Puutarhat voivat opettaa suunnittelua kehittymään ja kehittää yhteiskuntaa kohti parempaa tulevaisuutta. Viviane Stappmannsin mukaan luontosuhde on muuttumassa niin, ettemme enää suojele itseämme luonnolta vaan myös luontoa voidaan suojella ihmisen vaikutukselta. Kuten näyttely esittää, olemme kenties siirtymässä rajatusta, yksityisestä puutarhasta kohti rajatonta, globaalia puutarhaa.

Puutarhan arkikulttuuri, asema ja maisema-arkkitehtuuri näkyvät näyttelyssä kaikissa teemoissa luoden yhtenäisyyttä laajaan ja kattavaan aiheeseen sekä erittäin ajankohtaiseen ja tärkeään aihepiiriin. Näyttelytoteutus Arkkitehtuuri- ja Designmuseolla ei kuitenkaan tue kokonaisuuden ymmärtämistä ja sisäistämistä parhaalla mahdollisella tavalla, mikä laskee näyttelyn arvoa. Pääteemoja on hankala hahmottaa monien tilojen ja kahden museon keskeltä, ja sisältö näyttäytyykin helposti kaikenkattavana ja sen vuoksi levottomana ja vaikeasti hallittavana. Selkeitä näyttelyn alku- ja päätepisteitä ei ole, mutta toimivinta on kuitenkin saapua Designmuseolle ja aloittaa näyttelytutustuminen Paratiisista ja siirtyä viimeiseksi Arkkitehtuurimuseolle Puutarhan koekentän pariin.

Näyttely on kuitenkin erittäin tervetullut laajentamaan suomalaista yhteiskuntakeskustelua ja vallitsevaa luontokäsitettä. Erityisen herättelevää se on nyt, kun arkkitehtuurin valtionpalkinto ojennettiin maisema-arkkitehtitoimisto Nomajille, jonka ideologian kärkenä on ekologinen, uudistava ja kestävä maisema-arkkitehtuuri. Näyttelykokonaisuuden vaikeasta hahmotettavuudesta huolimatta näyttely on erinomainen tilaisuus tutustua kattavasti puutarhojen sisältöön ja pohtia henkilökohtaisesti, millaista pihaa ja puutarhaa haluamme, toteutamme ja miksi.

Suomessa näyttelyn ovat kuratoineet Anna Autio, Ksenia Kaverina ja Harry Kivilinna. Näyttelyarkkitehtuurin on toteuttanut tyylikkäästi italialainen Formafantasma. Marraskuun puolivälissä avautunut näyttely on viiden vuoden ajan eri museoissa kiertävä näyttely, joka alkoi Saksan Vitra Design Museumista maaliskuussa 2023 ja siirtyy seuraavaksi Ruotsin Vandalorum-museoon.

***

Lähteet (eivät kuuluisi mukaan lehden näyttelyarvioon)

Arkkitehtuurimuseo. Garden Futures: suunnittelua luonnon kanssa. Luettu 22.11.2023, saatavilla https://www.mfa.fi/frontpage/garden-futures-nayttelytekstit/

Formafantasma. 2.3.10 Garden Futures. Luettu 22.11.2023, saatavilla https://formafantasma.com/work/garden-futures

Vitra Design Museum. Garden Futures. Designing with Nature. Luettu 22.11.2023, saatavilla https://www.design-museum.de/en/exhibitions/detailpages/garden-futures.html

Vandalorum. Ei päiväystä. Exhibitions. Upcoming exhibitions. Katsottu 22.11.2023, saatavilla https://vandalorum.se/en/exhibitions

YouTube. 24.3.2023. Opening Talk ”Garden Futures: Designing with Nature”. Vitra Design Museum. Katsottu 22.11.2023, saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=SL_IGKx32T8

YouTube. 2023. ”Garden Futures: Designing with Nature” at the Vitra Design Museum. Vitra Design Museum. Katsottu 22.11.2023, saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=XdE6_y7h6hk

Näyttelyvierailu 19.11.2023.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *