Päivityksiä toukokuulta

Huh, kiirettä on pitänyt!

Saatuamme huhtikuun tentit päätökseen, aloimme arvioida opettajien ja opiskelijoiden palautetta sekä valmistella toukokuun tenttejä. Opettajien antaman palautteen ansiosta meidän on ollut melko helppoa vertailla eri sovelluksia toisiinsa. Palaute on sovelluksen mukaan vaihdellut laidasta laitaan kommenttien “Älkää missään nimessä ottako tätä” ja “Olin positiivisesti yllättynyt, miten helppo tämä voi olla” välillä. Käyttöliittymien ohella eroja on siinä, miten kysymyksiä ja tenttejä luodaan ja hallitaan sekä miten tenttejä tarkastetaan. Esimerkiksi tarkastaminen kysymys kerrallaan (eikä opiskelija kerrallaan) on todella oleellista, mutta kaikki ohjelmat eivät tätä tue. Opiskelijoiden tyytyväisyys on ohjelmasta riippumatta ollut todella korkeaa. Ongelmia ovat aiheuttaneet lähinnä yksittäiset kysymyksenasettelut sekä joidenkin ohjelmistojen sekavat käyttöliittymät.

Testatessamme Surpass- ohjelmaa toukokuun tenttejä varten kohtasimme ongelman, joka esti opiskelijan tietokoneen lukitsemisen. Olimme yhteydessä ohjelmistotoimittajaan, mutta he eivät kyenneet ajoissa selvittämään vikaa, minkä takia jouduimme perumaan toukokuun sähköiset tentit. Myöhemmin selvisi, että vika johtui siitä, että tietokoneidemme formaattiasetuksena oli suomi, kun sen olisi pitänyt olla UK. Vaikka emme saaneet käyttäjäpalautetta Surpassista, testasimme sitä itsenäisesti hieman kattavammin joten saimme vertailukelpoiset tulokset.

Surpassin lisäksi pääsimme toukokuun aikana testaamaan myöskin DigiExamin ohjelmistoa. Se teki vaikutuksen käytön helppoudella, joka oli aivan omassa luokassaan muihin ohjelmistoihin nähden. DigiExam on kuitenkin edelleen kehitteillä, ja siitä puuttuu monia ominaisuuksia (esim. tenttiakvaariomahdollisuus), jotka löytyvät muista ohjelmistoista. Toisaalta kehitysvauhti on huimaa, ja ohjelmisto on kehittynyt tämän keväänkin aikana paljon. Uskomme, että vuoden- parin päästä se tulee olemaan huomattavasti parempi kaikin puolin muihin testaamiimme sovelluksiin nähden, ja päädyimmekin suosittelemaan DigiExamin käytön jatkamista Aalto-yliopistossa.

Seuraavaksi pohdimme, miten projektia tulisi jatkaa Aalto-yliopistossa. Kesäkuun aikana Aallon johtajisto kokoontuu pohtimaan mm. tätä, minkä jälkeen tiedämme lisää. Meidän osuus projektissa pienenee tästä eteenpäin vetovastuun siirtyessä Aalto-yliopiston TOST:lle (Tutkimuksen ja Opetuksen Strateginen Tuki). Päivitämme blogiin kuitenkin vielä ainakin suunnitelmat jatkosta. Pysykää kuulolla!

Posted by Juhana

This entry was posted in Sähköinen salitentti. Bookmark the permalink.