DigiExam jatkotestikäytössä toisella periodilla

Keväällä päätettiin, että Aallossa testataan DigiExamia sähköiseen salitenttimiseen lukuvuoden 2014-15 aikana. Kiinnostusta testaukseen on Aallon VIPU-tiimiläisen Timo Ovaskan mukaan riittänyt opettajien päästä mukavasti, ja järjestelmää tullaankin koekäyttämään muutamilla kursseilla parhaillaan käynnissä olevalla syksyn II periodilla. Kevään 2015 periodeilla järjestelmää tullaan testaamaan vielä laajemmin.

Viime kevään pilottien perusteella DigiExamista löytyy sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta muutamia perinteisiä tenttejä parempia piirteitä. Esimerkiksi pilottiin osallistuneen rahoituksen Assistant Professorin Elias Rantapuskan mukaan välitön korjaamismahdollisuus ja nopeampi korjausprosessi olivat positiivisia kokemuksia. Opiskelijoille myönteistä on erityisesti mahdollisuus muotoilla ja jäsennellä vastaustaan paremmin kuin perinteisessä paperitentissä.

Samaan aikaan kehitettävää kuitenkin löytyy vielä, vaikka ohjelma onkin jo kehittynyt matkan varrella. Rantapuskan mukaan esimerkiksi opiskelijoiden lisääminen tenttiin olisi voinut olla helpompaa, samoin matematiikan syöttäminen. Myös kysymystyyppejä olisi voinut olla enemmän ja joitain korjaamiseen liittyviä toiminnallisuuksia voitaisiin kehittää edelleen. Tarkoituksena onkin saada testikäytöstä hyödyllisiä lisäkokemuksia järjestelmän toimivuudesta.

DigiExamia siis testataan ja kehitellään – jäämme innolla odottamaan syksyn kokemuksia!

VIPU-tiimin Timo Ovaska (timo.ovaska(at)aalto.fi) antaa mielellään lisätietoja järjestelmään liittyen.

Posted by Juhana

This entry was posted in Sähköinen salitentti. Bookmark the permalink.