Huhtikuun tentit suoritettu onnistuneesti

Huhtikuun tentit ovat tänään suoritetun Klimatologian tentin myötä ohi. Sähköisiä tenttejä suoritettiin viidellä eri kurssilla ja kolmella eri sovelluksella yhteensä 29. Tämän lisäksi Kauppakorkeakoululla käytettiin kahdella kurssilla DigiExamia.

Tenttien aikana pääsimme tutustumaan järjestelmiin kokonaisvaltaisesti ja eritoten niiden tenttien aikaisiin toimintoihin sekä raportointiin. Nyt meillä on hyvä käsitys kunkin järjestelmän toiminnoista, toimintalogiikasta sekä käytännöllisyydestä Aalto-yliopiston tenteissä. Järjestelmät eivät ole olleet aivan niin helppokäyttöisiä kuin etukäteen on mainostettu. Erityisesti opettaja- käyttöliittymät ovat kaikissa testatuissa sovelluksissa vähintään joiltain osin todella raskaasti toteutettuja. Myöskin jotkut ratkaisut opiskelijan tietokoneen lukitsemiseen herättävät epäilyjä, sillä niiden kiertäminen onnistuu melko helposti. Mikään testaamamme sovellus ei todennäköisesti sellaisenaan sovikaan Aallon tarpeisiin, vaan vaatii ainakin pientä muokkausta.

Aivan kaikki tentit eivät menneet suunnitelmien mukaan, vaan pilotteihin mahtui myös yllätystekijöitä. Vuorokautta ennen Questionmarkin ensimmäistä tenttiä huomasimme, että järjestelmän Mac- versio ei toimi. Saimme tentin jälkeen tietää, että tämä johtui järjestelmätoimittajan tekemistä muutoksista, joita Apple ei vielä ollut hyväksynyt ja niinpä käyttäjät eivät voineet ladata uusinta versiota pääteohjelmasta. Janisonilta saimme puolestaan kolme päivää ennen tenttiä tietää, että tenttiympäristömme onkin eri kuin mitä olimme viimeisen kuukauden valmistelleet. Se toimi eri serverillä ja eri logiikalla, emmekä ehtineet täysin omaksua sitä ennen tenttejä, minkä vuoksi yhden kurssin kohdalla kaikki sähköiset tenttijät joutuivat tekemään tentin paperilla. Kokonaisuudessaan pilotit menivät kuitenkin odotettua paremmin, sillä vastoin pilottitiimin odotuksia yhdeltäkään tenttijältä ei loppunut akku tai hajonnut tietokone kesken tentin.

Toukokuussa testaamme vielä kahdella tentillä Surpass- sovellusta, mutta tästä eteenpäin suurin osa ajastamme menee opiskelijoiden ja opettajien palautteen analysointiin sekä sovellusten vertailemiseen tenttipiloteista kertynein tiedoin.

Posted by Juhana

This entry was posted in Sähköinen salitentti. Bookmark the permalink.