Pilottisovellukset

Sovelluksia sähköiseen tenttimiseen lähdettiin kartoittamaan marraskuussa 2013. Tammikuun alkuun mennessä erinäköisiä sähköisiä tentti-, kysely- ja arviointisovelluksia löydettiin kolmisenkymmentä. Tammikuun aikana tarkentui, millaista sovellusta olemme etsimässä, jolloin sovellukset voitiin karsia kymmenkuntaan, joilla voi tehdä sähköistä salitenttiä. Nämä karsiutuivat vielä viiteen kun päätettiin keskittyä sovelluksiin, jotka mahdollistavat sekä salitentin että tenttiakvaarion.

Testaamme nyt kevään pilotissa näistä neljää. Alun perin suunnitelmissamme oli pilotoida vain kolmea softaa, mutta koska kursseja on ilmaantunut odotettua enemmän emmekä suoraan pystyneet karsimaan yhtäkään sovellusta pelkän parituntisen esittelyn perusteella, päätimme testata kaikkia neljää. Viidettä sovellusta testataan vielä erikseen Kauppakorkeakoululla.

DigiExam logo

DigiExam on vuonna 2011 perustettu ruotsalainen startup, joka tekee tiivistä yhteistyötä mm. Stockholm School of Economicsin sekä Kungliga Tekniska Högskolanin kanssa. Digiexam on pilotoitavista sovelluksista tuorein, mutta samalla myöskin ominaisuuksiltaan kevyin. Se mahdollistaa lähinnä monivalinnat sekä esseekysymykset. DigiExamin toimintaperiaate on ladata koneelle ennalta tenttipaketti, joka avataan tentissä. DigiExam tekee varmuuskopioinnit suoraan tenttijän omalle tietokoneelle, jolloin tentin aikana ei vaadita internet-yhteyttä.
DigiExamia kokeillaan Kauppakorkeakoululla kahdessa tentissä.

ExamSoft logoAmerikkalainen ExamSoft on alunperin yhdysvaltojen oikeustieteiden loppukokeeseen (Bar exam) suunniteltu sähköisen tenttimisen ohjelmisto. Sen käyttö on laajentunut erityisesti USA:ssa vauhdikkaasti vuosituhannen vaihteen julkaisun jälkeen. ExamSoft pyrkii ensisijaisesti tallentamaan opiskelijoiden vastaukset suoraan serverille tentin aikana, mutta jos internet-yhteyttä ei ole tai se katkeaa, tallennetaan vastaukset opiskelijan koneelle ja ladataan serverille kun internet-yhteys on saatavilla. ExamSoftissa on yksinkertainen laskin, jolloin sillä voi tehdä myös yksinkertaisia matemaattisia tehtäviä, joihin syötetään pelkkä vastaus.

Janison logoSingaporessa ja Australiassa vaikuttava Janison on toinen testaamamme sovellus. Sillä tehdään mm. kaikki Singaporen yo-kirjoituksia vastaavat kokeet. Janison on noin 6 vuotta vanha sovellus, jolla on kuitenkin todella kattava määrä erilaisia kysymystyyppejä, kuten monivalinta tekstin lisäksi kuvista sekä asioiden määrittely kuvista. Janison mahdollistaa myöskin suoraan tenttiakvaarion toteutuksen.

Surpass logo Surpass on ensimmäinen kahdesta pilotissamme olevasta englantilaisesta sovelluksesta. Se on ainoa, joka mahdollistaa suoraan ulkoisten ohjelmien kuten Excelin käytön tentissä. Surpass tukee vielä vain Windows-koneita, mutta Mac-versio on ilmeisesti työn alla. Surpass ei käytä internet-yhteyttä ollenkaan tentin aikana, tentti vain ladataan ennen tenttiä koneelle ja lähetetään sen jälkeen serverille.

Englantilainen Questionmark on testimme vanhin sovellus, jota on kehitetty jo vuodesta 1995 lähtien. Tämän ansiosta siinä on enemmän ominaisuuksia ja kysymystyyppejä kuin missään muussa sovelluksessa. Questionmark mahdollistaa mm. eri kielivaihtoehdot opiskelijalle (käyttöliittymän lisäksi myös kysymykset vaihtavat kieltä) sekä kattavan kysymysten seurannan kertoen esimerkiksi jos joku kysymys ei kuvaa opiskelijan osaamistasoa (hyvät opiskelijat vastaavat siihen huonosti ja päinvastoin).

Posted by Juhana

This entry was posted in Sähköinen salitentti. Bookmark the permalink.