Sähköinen tenttiminen Aalto-yliopistossa – Mitä tähän asti on tapahtunut

Projektiryhmä, kesä 2013

UKK- projekti on ehtinyt jo olla monessa mukana. UKK syntyi kesällä 2013 kolmen opiskelijan (Oula Antere, Antti Korpelainen, Juhana Suhonen) kesäprojektina. Jo tätä ennen Aalto-yliopisto oli parin vuoden ajan kartoittanut sähköisen tenttimisen muotoja ja vaihtoehtoja. Olipa Tenttiakvaariota ehditty jo kokeillakin TKK:lla erään diplomityön puitteissa vuona 2007.

UKK:n pilottitila Arkadiassa Töölössä, kesä 2013

Kesä 2013 meni kiireisissä merkeissä tenttiakvaarion pilotoinnin ja yleisen sähköisen tenttimisen kartoittamisen kanssa. Kesän lopulla suoritettiin onnistuneesti yli kolmekymmentä tenttiä sähköisesti kahdessa tenttiakvaario- tilassa Otaniemessä ja Töölössä. UKK- projektitiimi päätyikin suosittelemaan tenttiakvaarion käyttöönottamista sekä sähköisen tenttimisen laajemman toteutuksen miettimistä Aalto-yliopistossa. Pilotissa käytetty sovellus – Tampereen yliopiston 2000- luvun alussa kehittämä Tenttis – todettiin kuitenkin vanhentuneeksi ja sen korvaamista jollain muulla suositeltiin.

Kesän projektin jälkeen meni muutama kuukausi Aallon miettiessä miten tästä pitäisi jatkaa. UKK-tiimin jäsenet Oula ja Juhana alkoivat tehdä markkinakatsausta eri sähköisen tenttimisen sovelluksista marraskuussa 2013. Maailmalta löytyi lähes 30 sovellusta aina kaikenkattavista opetuksen hallintajärjestelmistä yksinkertaisiin kyselysovelluksiin asti. Näistä vajaa kymmenen soveltuivat jossain määrin Aallon tarpeisiin ja määrä pieneni entisestään kun päätettiin keskittyä sovelluksiin, jotka soveltuvat sekä sähköiseen salitenttiin että tenttiakvaarioon.

Tenttikonseptit

Talven projekti päättyi tammikuussa 2014, ja sen tuloksia päästään hyödyntämään suoraan uudessa projektissa. Kevään 2014 projekti pilotoi sähköistä salitenttiä kolmella eri sovelluksella pyrkien löytämään parhaan sovelluksen Aallon tarpeisiin. Projektissa jatkavat edelleen Oula ja Juhana yhdessä kaikkien Aalto-yliopiston korkeakoulujen edustajista muodostetun ohjausryhmän kanssa. Kauppakorkeakoulu järjestää UKK- projektin kanssa samaan aikaan toisen pilotin, jossa testataan 4:ttä sovellusta ja jonka tulokset huomioidaan myös UKK- projektissa.

Ensi viikolla tarkemmin kursseista sekä softista joilla pilotoimme.
Mukavaa viikonloppua!

Posted by Juhana

This entry was posted in Sähköinen salitentti, Tenttiakvaario, UKK. Bookmark the permalink.