Benchmarkkailua

Projektin toinen viikko kului tutustuessa sähköiseen tenttimiseen muissa Suomen yliopistoissa. Tenttiakvaarion osalta Aalto on jälkijunassa: lähes kaikkialla muualla on vähintäänkin pilotti käynnissä, ja monessa paikassa akvaario on päivittäisessä käytössä. Tampereen yliopisto on tässä pisimmällä, siellä tehtiin pelkästään toukokuussa yli 1700 tenttiä yhteensä kolmessa tenttiakvaariotilassa.

Antti dokumentoi Tampereen yliopiston tenttiakvaariota

Tenttiakvaario-ohjelmistoja on Suomessa käytössä muutama, ja käyttökokemuksen perusteella mikään ei ole sopiva Aallon tarpeisiin. Nykyisten ohjelmien ongelmia ovat mm. opettajakäyttöliittymän monimutkaisuus ja matemaattisen notaation vaikeus. Myös muiden ohjelmien (Excel, MapInfo jne..) käyttö tenttien yhteydessä ei onistu, ja kysymystyypit ovat rajallisia. Viikon aikana onkin selkiytynyt, että Aaltoon tuleva tenttiakvaario vaatii uuden ohjelmiston. Samassa veneessä on myös ainakin Helsingin yliopisto, joten jonkinlainen yhteiskehityshanke saattaa käynnistyä jo loppuvuodesta.

Meidän pilottiin tämä ei toki ehdi, joten mennään sellaisilla ohjelmilla, joita tällä hetkellä löytyy. Tapaamme pikapuoliin myös ruotsalaisen DigiExam-startupin (www.digiexam.se) edustajaa. Heidän (suppean) esittelysivunsa perusteella on täysin mahdollista, että ohjelma vastaa pilotin tarpeisiin, ja voisi jopa toimia alustana laajemmalle käytölle. Kohta se selvinnee.

Tällä viikolla muuten tiedossa: pilottitilan (tila DF:ltä varmistui juuri!) pystyynlaittoa, ohjelmistojen testausta ja asentamista, opettajien houkuttelua mukaan pilottiin.

Posted by Oula

This entry was posted in Tenttiakvaario. Bookmark the permalink.