Huhtikuu

Suunnitelma alkaa hahmottua nyt viimein. Apuna on ollut ohjaukset ja yhteinen ajatusten pyörittely. Kurssin työstö on edennyt hyvin, pääsiäisestä huolimatta. Olemme työskennelleet yhdessä maantaisin ohjausten jälkeen ja perjantaisin. Blogia en ole ehtinyt päivittää kovin paljoa, kun harjoitustyön teko on vienyt kaiken ajan.

Olemme käyneet kaikkien Jannen, Ransun ja Sinin ohjauksissa. Uudet näkökulmat auttavat edistämään suunnitelmaa. Vaikeinta on ollut päättää millainen rakenne tulisi olla. Ohjauksissa on puhuttu erilaisista rakenteellisista ratkaisuista ja miten realistisia ne ovat. Kiinnostavaa on ollut miettiä voisiko rakenteessa olla lapsiystävällinen matala osa ja miten rannan kiinteä korko ja vedenpinnan vaihteleva voidaan saada toimimaan käyttäjille.  Monenlaisia eri ratkaisuja on pyöritelty, mutta monet kaatuvat niiden vaatimiin suuriin mittasuhteisiin, jotka eivät paikalle mielestämme sopisi.

Rakenteen luonnostelua ja eri vaihtoehtojen tutkimista

Lähtökohtina on ollut esteettömyyden mutta toisaalta aivan vedenpintaan pääsyn mahdollistaminen. Toinen keskeinen asia on ollut lähteä etsimään kiinnostavia ratkaisuja eikä valita standardi vaihtoehtoa. Haluamme tutkia millainen laituri voisi olla, vaikkei se välttämättä ole aivan realistinen valittuun kohteeseen. Ohjauksissa mitoituksesta on puhuttu paljon ja sitä olemmekin tutkineet jo olemassa olevien uimalaitureiden avulla. Kuusijärven avantouintipaikka on ollut nyt yhtenä mitoituksemme keskeisimpänä lähtökohtana.

Parhaaksi näkemämme vaihtoehto jota alettu hahmottelemaan tarkemmin myös koneella.

On ollut kiinnostavaa tukia laiturien mitoitusta tarkemmin ja minkälaisia on ylipäätään olemassa. Hyvänä lähteenä jo tenttiin lukemani laiturikirja ja netin monet sivustot kuten puuinfo ovat olleet hyödyksi. Tuntuu että tietoa on valtavasti ja toisaalta mitään varmasti oikeaa vastausta ei löydy.  Meri tuo vaihtelevat olosuhteet joihin kokeneetkaan laiturintekijät eivät pysyty aina vastaamaan.