Yhteenveto, viimeistely

Maisemarakentamisen studio kurssilla oli tänä vuonna aiheena Puu. Kurssin oppimistavoite on maisemarakentamisen teknisen tiedon hankintaan, tuottamiseen ja soveltamiseen liittyvien haasteiden hahmottaminen. Kurssin aikana opin paljon puusta ja erityisesti harjoitustyömme näkökulman kautta puu laiturirakentamisessa. On silti vielä paljon opittavaa aiheesta ja näkisin että kurssilla pääsi vasta alkuun oppimisessa puusta maisemarakentamisessa. 

Tavoitteeni kurssilla oli oppia puusta rakennusmateriaalina ja kuinka se kestää veden kanssa. Kurssin luennoilla aihetta käsiteltiin pinta puolisesti ja niin myös monissa löytämissäni lähteissä. Harjoitustyötä tehdessä ja ohjauksissa keskustelujen avulla aihetta on pyöritelty paljon ja keskeisenä oppina onkin, että yhteen ongelmaan voi löytyä monia eri ratkaisuja. Haasteena maisemarakentamisessa usein on, ettei täysin vastaavaa olla tehty ja suunnitelma on usein monen eri referenssin yhdistelmä. Teknisen tiedon löytäminen voi olla hankalaa ja tutkimuksen edetessä tieto parhaasta vaihtoehdosta voi muuttua. Esimerkiksi painekyllästetystä puusta puhutaan monissa lähteissä itsestään selvänä vaihtoehtona rakentaa ulkona eikä sen huonoja puolia tuoda esiin, vaan aiheeseen täytyy perehtyä syvemmin. 

Muiden töistä oppi myös paljon asioita, joita en ollut osannut listata tavoitteisiini. Eläväpuu on tullut tutuksi aikaisemmilla kursseilla ja ajattelin tietäväni siitä jo kohtalaisen paljon. Kuitenkin uutta näkökulmaa toi Jennin ja Jonnan työn mikrometsä. Puita usein käytetään harkitusti ja asetellaan riveihin ja ryhmiin, jossa niitä hoidetaan tarkasti. Mikrometsässä puut istutetaan tiiviisti ja annetaan kasvaa kilpaillen tilaista, kuten luonnon metsissä. Ehkä tulevaisuudessa mikrometsät yleistyvät, kun niiden monet hyödyt tulevat enemmän tunnetuiksi. Toinen elävään puuhun liittyvä näkökulma oli Lotan työn suon ennallistamisessa. Kun soita on kuivatettu ovat puut tulleet alueelle, mutta ennallistettaessa puut kuolevat niille liiallisen kosteuden takia. Työssä oli kiinnostavasti oivallettu, että kuolevat puut voidaan hyödyntää paikalla tekemällä niistä pitkospuut. Jennin ja Jonnan sekä Lotan töissä mielestäni hienosti käsiteltiin niin puuta kuin ihmisen luontosuhdetta. On hyväksyttävää, ettei aivan kaikkea voida hallita vaan voidaan antaa puiden kasvaa ja kuolla olosuhteiden mukaan. 

Viime postauksessa kävin jo läpi Meetun ja Sinin töitä. Sini ja me Elinan kanssa lähdimme tutkimaa puuta rakennusmateriaalina veden äärellä. Sinin esteettömyyden tarkempi tutkiminen inspiroi kiinnittämään jatkossa huomiota siihen, ettei ottaisi esteettömyyttä lisänä suunnitelmaan vaan sen yhdeksi lähtökohdaksi, reunaehdoksi. Meetu puolestaan näki puun rakennusmateriaalina muunakin kuin hirtenä tai sahatavarana. Puuta ei tarvitse käsitellä aina, se kestää pitkään sellaisenaan ja kun laho ottaa vallan voidaan rakenne vaihtaa. Kaikki rakenteet vaativat ylläpitoa, joten ihan hyvin voidaan esimerkiksi aidanseipäitä vaihtaa välillä.  

Opin kurssilla taas paremmin miten paljon aikaa mitkäkin työvaiheet vievät ja miten työtä kannattaa jakaa. Ajankäyttöni vastasi viikkotasolla jopa yllättävän hyvin alussa laadittua aikataulutusta. Poikkeuksia oli tenttiin luku, johon käytin hieman vähemmän aikaa sekä oppimispäiväkirja/blogi. Välillä päivityksiä on tullut tehtyä harvemmin, kun aika onkin kulunut suunnitelman tekoon. Omaa työskentelyä olisi voinut reflektoida enemmän ja olisi voinut olla hyödyllistä pysähtyä vielä enemmän tarkastelemaan omaa oppimisprosessia. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun tuli pitää kirjaa omasta oppimisesta näin laajasti. Kursseilla useimmiten viikoittaiset luennot ovat olleet reflektoinnin tukena ja koen että se on auttanut, kun on voinut pohtia omaa työtä luennon kautta, miten työssä näkyy kullakin viikolla käsitelty aihe.  

Kurssi antoi paljon uusia näkökulmia puuhun maisemarakentamisessa, niin elävänä kuin kuolleena. Kurssilla opin paljon ryhmätyöskentelyn aikana, kun pohdimme aihetta yhdessä Elinan kanssa. Ohjaukset olivat tärkeässä osassa ja auttoivat työskentelyä valtavasti. Tärkeäksi koin välillä ohjausten jälkeen yhteiset lounaat muiden kurssilaisten kanssa. Oli hienoa nähdä keskustelujen ja blogien lukemisen jälkeen muiden valmiit työt. Kiitos kurssista! 

Palaute 

Kurssi oli kiinnostava ja pienen koon takia ehti tutustua hyvin myös kaikkiin muiden kurssilaisten töihin. Ohjaukset olivat tärkeässä roolissa ja opettajat antoivat hyvää kritiikkiä ja kannustusta, kiitos siitä! 

Olisin toivonut enemmän luentoja läpi kurssin, joista olisi voinut saada lisä inspiraatiota ja ajatuksia. Esimerkiksi millaista maisemarakentamista on tehty suomessa sekä teknisestä piirtämisestä olisi voinut olla luento, mitä kaikkea on hyvä näyttää ja miten eri asioita merkitä? Tein piirustuksia Viherrakentajan käsikirjan mukaan, mutta ne eivät silti olleet aivan oikein, joten hyvien esimerkkien läpikäynti olis ollut hyödyllistä.  

Kurssilla ollut tentti tuntui turhalta, kun se ei vaikuta arvosteluun eikä palautuksesta saanut koskaan kirjallista palautetta. Tentti olisi ollut huomattavasti opettavaisempi, jos siinä kysytyt asiat olisivat olleet esimerkiksi viikkotehtävinä ja oikeat vastaukset käyty kunnolla ajan kanssa läpi. 

Kurssin MyCourses sivut olivat todella hankalasti navigoitavat. Tehtävänantoihin ja palutelaatikoihin löysi vain tekstin seassa olevista “tässä” linkeistä. Myös harjoitustyön arvosteluperusteita ei ollut missään selkeästi esillä, mikä on harmillista.  


Responses
Write your thoughts...Your email will not be published

Comment

Name

Website