Topos – Ammattijulkaisu, joka herättelee pohtimaan aihealue kerrallaan

Topos on johtava kansainvälinen kaupunkisuunnitteluun painottunut ammattijulkaisu, jonka syntypaikka sijoittuu Müncheniin, Saksaan. Lehti on osoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita viisaammasta ja vihreämmästä tulevaisuuden kaupungista. Painettu lehti julkaistaan neljä kertaa vuodessa, minkä lisäksi Topos ylläpitää nettisivuja vuoden jokaisena päivänä. Nettisivuilta löytyy tarkoin valittuja artikkeleita, jotka esittävät kaupunkisuunnitteluun ja maisema-arkkitehtuurin liittyviä ajankohtaisia projekteja. Artikkeleiden tarkoituksena on herätellä keskustelua ajankohtaisista ilmiöistä. Nettisivut ovat avoimia ja aktiivinen seuraaja voi tilata itselleen myös uutiskirjeen tulevaisuuden julkaisuja varten. Lehdessä esitetään ja analysoidaan tulevaisuuden kaupungin ratkaisuja liittyen muun muassa digitalisaatioon, ilmastonmuutokseen, liikkuvuuteen, väestönkasvuun ja köyhyyteen. Lehti esittelee ajatuksia ja projekteja painottuen aina yhteen aihealueeseen kerrallaan, viimeisin lehti painottuen nuoriin ja ikäryhmään liittyviin epävarmuustekijöihin. Viimeisimmän lehden ”Youth – topos 124” ajatuksiin pääsin itsekin tutustumaan tarkemmin.

Lehden alussa taustoitetaan lukijaa esipuheen muodossa hyvin lehden aiheeseen kertoen historian merkityksestä nykypäivän ilmiöihin ja syyt miksi aihealue on valittu lehden teemaksi. Kuten viimeisimmässä lehdessä, johon tutustuin esiteltiin, että nuoret ovat tärkeä ikäryhmä, koska ne edustavat meidän tulevaisuuttamme. Lehden alussa herätellään lukija pohtimaan nuorien osallisuutta kaupunkisuunnittelussa esittäen, että tästä ikäryhmästä, yli 13-vuotiaista, on hyvin vähän tutkimusta kaupunkisuunnittelun parissa. Nuoret näyttäytyvät kaupunkisuunnittelun sokeana pisteenä, minkä vuoksi heihin kohdistuva lisääntyvä tutkimus ja suunnittelu olisi tulevaisuuden kannalta merkittävää. Ihmiskunta on historiassa näkynyt liikkuvana kansana. Liikkuvuus näkyy nykyään eri ikäryhmissä eri tavalla. Tällä hetkellä liikkuvuus esiintyy lapsissa ja aikuisissa enemmissä määrin, kun taas nuoret jäävät paikoilleen ihmiselle epätyypillisellä tavalla. Taustatietoja esittelevä esipuhe herättää lukijan mielenkiinnon tutustua syvemmin lehden muuhun sisältöön.

Topos on ammattijulkaisu, joka esittelee lehden aihealueeseen liittyviä ajatuksia ja projekteja ympäri maailmaa. Lehdessä voi tutustua kirjoittajien omiin ajatuksiin lyhyiden asiatekstien muodossa, mutta myös muiden asiantuntijoiden pohdintoihin erilaisten kirjoitettujen haastatteluiden muodossa. Esimerkiksi lehden yksi toimittaja Tobias Hager esittää omia ajatuksiin nuorien suhteesta yhteen suurimmista sosiaalisen median alustoista tekstissään ”Youtube – Fused reality”. Ytimekäs kuvaileva teksti saa lukijankin pohtimaan sosiaalisesta mediasta aiheutuvia varjopuolia, mutta myös mitä mahdollisuuksia laaja alusta tuo mukanaan, muun muassa ihmisten saavutettavuuden puolesta. Tekstiä lukiessani pohdin kuitenkin kirjoittajan omaa taustaa ja hänen kytköksiään nuoriin ja kaupunkisuunnitteluun. Hager itse, oman LinkedIn profiilinsa mukaan, ei koulutuksensa puolesta omaa kaupunkisuunnittelun ammattitaitoa. Lehden muina kirjoittajia on kuitenkin monia kaupunkisuunnittelun ja maisema-arkkitehtuurin ammattilaisia.

Lehden kautta on mahdollista tutustua saman aihealueen moniin eri näkökulmiin ja herättää omassakin suunnittelijapersoonassa ajatuksia, joita ei ennen ole ollut. Monien tuote-esittelyjen lisäksi lehti ei sisällä moniakaan kuvia, vaan lehden päämuotoisena tarkoituksena on herättää lukijassaan ajatuksia kirjoitetun kritiikin pohjalta ja näin kehittää alaa eteenpäin. Kokonaisuudessaan lehti tarjoaa monia erilaisia näkökulmia samaan aihealueeseen tiiviisti kiteytettynä, kun taas nettisivuilla voi tietystä aihealueesta löytää pitkänkin kirjoitetun ja kuvitetun tekstin.