Väitös: Yliopisto-opinnoissa pärjää optimismilla, ymmärtämiseen pyrkimisellä ja vastuunotolla

Opintopsykologi, PsM Annamari Heikkilä väittelee 15.4.2011 klo 12 alkaen Helsingin yliopistossa yliopisto-opiskelijoiden oppimisesta, motivaatiosta ja hyvinvoinnista. Heikkilän tutkimuksen mukaan opiskelijat, jotka pyrkivät ymmärtämään, ovat optimistisia ja ottavat vastuun oppimisestaan, menestyvät ja myös voivat paremmin kuin muut. Heikkilä havaitsi myös, että opintojen alkuvaiheessa saa kohtuullisia arvosanoja, vaikkei pyrkisikään syvälliseen ymmärtämiseen. – Kertooko tulos nykyisten yliopisto-opiskelijoiden luonteesta vai siitä, millaisiin ajattelu- ja toimintatapoihin yliopiston oppimisympäristö heitä ohjaa? Heikkilä kysyy.

Psykologi Annamari Heikkilä on tutkimustyönsä lisäksi ollut alusta alkaen mukana Helsingin yliopiston opintopsykologisten palveluiden kehittämisessä ja vakiinnuttamisessa ja ohjannut uransa aikana satoja yliopisto-opiskelijoita erilaisissa opiskeluun liittyvissä ongelmissa. Heikkilä tarkastelee väitöksessään yliopisto-opiskelua useiden teoreettisten näkökulmien valossa. Näkökulmia yhdistämällä hän rakentaa moniulotteisen kuvan opiskelusta yliopistossa, ei ainoastaan älyllisenä vaan myös tunteita sisältävänä prosessina.
Tutkimukseen osallistui Helsingin yliopiston opiskelijoita useista eri tiedekunnista. Kolmessa osatutkimuksessa Heikkilä tutki ensimmäisen vuoden opiskelijoita. Hän ryhmitteli opiskelijat erilaisiin profiiliryhmiin opiskelutavan ja motivaation suhteen. Sitten hän tarkasteli näiden ryhmien välisiä eroja sekä opintomenestyksen että hyvinvoinnin suhteen. Neljännessä osatutkimuksessa hän tutki tarkemmin sitä, miksi opiskelijat olivat valinneet tietyn alan.
Huolimatta siitä, että karsinta yliopistoon on tiukka, yllättävän suuren osan opiskelijoista opiskelutapojen ja motiivien muodostama profiili ei ollut järin suotuisa. Epäedullisessa profiilissa yhdistyivät ongelmat oman oppimisen säätelyssä, haastavien tehtävien välttely ja epäonnistumisen ennakointi. Tähän ryhmään kuuluvat opiskelijat raportoivat eniten stressiä ja opiskelu-uupumusta.
“Epäakateemiseksi” nimettiin opiskelijaryhmä, jolla ei ollut ongelmia oman oppimisensa ohjaamisessa, joka oli kohtuullisen optiminen, mutta ei ilmaissut pyrkivänsä ymmärtämiseen ja tiedon kriittiseen arviointiin. Tällaisellakin lähestymistavalla nyky-yliopistossa näyttää pärjäävän: vaikka opiskelijoiden profiilit erosivat toisistaan selvästi, erot opintomenestyksen välillä olivat suhteellisen pieniä.
Kiinnostus on Annamari Heikkilän tutkimuksen mukaan keskeinen sytyke opiskeluun hakeutumiselle. Alkuvaiheen opinnot ovat edelleen pääosin osallistumista massaluennoille, missä opiskelijalta ei edellytetä henkilökohtaista panosta eikä omien ajatusten esittämiseen ja kehittelyyn tarjoudu luontevasti mahdollisuuksia. – Hukkaammeko näin tiukan seulan läpi käyneiden ja alastaan kiinnostuneiden opiskelijoiden potentiaalia sosiaalistamalla heidät opintojensa alkuvaiheessa kuulijan rooliin? Heikkilä pohtii.

Psykologian maisteri Annamari Heikkilän väitöskirja “University Students’ Approaches to Learning, Self-regulation, and Cognitive and Attribtional strategies – Connections with Academic Success and Well-Beingtarkastetaan Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 15.4.2011 klo 12.00 osoitteessa Siltavuorenpenger 3A salissa 302 (Anatomiatalo).

Väitöskirja julkaistaan sarjassa Opettajankoulutuslaitos tutkimuksia 325.

Väittelijän yhteystiedot:
Annamari Heikkilä
gsm 050 4150 275
s-posti annamari dot heikkila (ät] helsinki dot fi

Tutkimuksen ala: kasvatuspsykologia
Väitöksen nimi: University Students’ Approaches to Learning, Self-Regulation, and Cognitive and Attributional Strategies: Connections with Well-Being and Academic Success
Vaihtoehtoinen nimi: Laadukkaan Yliopisto-opiskelun Osatekijät : Lähestymistavat oppimiseen, itsesäätely, kiinnostus, sekä kognitiiviset ajattelu- ja toimintastrategiat
Väittelijä: PsM Annamari Heikkilä
Väittelijän yhteystiedot: annamari dot heikkila ät helsinki dot fi
Tietoja väittelijästä: s. 1973 Helsinki, YO 1992 Tapiolan lukio, PsM 1999 Helsingin yliopisto
Aika ja paikka: 15.4.2011 klo 12.00
Siltavuorenpenger 3A, Auditorio 302
Vastaväittäjä: prof. Marja Vauras, Turun yliopisto
Kustos: prof. Kirsti Lonka
Julkaisu: Research Report
Elektroninen julkaisu ja väitöstiivistelmä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-6843-0

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
kasvatustiede , tutkimus - Leave a comment

Otaniemen historiaa Polyteekkarissa 9/2002: Esteettömyyden toteuttaminen on yhteistyötä

Minna Ahola kirjoitti edesmenneessä Polyteekkarissa otsikolla “Kynnys ei kannusta” silloisen teekkari Pyry Niemelän opiskelun haasteista:
Teknillisessä korkeakoulussa voidaan olla tyytyväisiä siihen, että matemaattisesti lahjakas Pyry Niemelä kolme vuotta sitten valitsi opiskelupaikakseen juuri TKK:n. Pyry Niemelällä sen sijaan olisi monta syytä olla tyytymätön. Hän liikkuu kampuksella pyörätuolilla ja joutuu suunnittelemaan jokaisen päivän tarkkaan.”

Ansiokas artikkeli kannattaa lukea nyt, kun aloitamme konkreettiset toimet esteettömän Otaniemen toteuttamiseksi:
http://www.polyteekkari.fi/pt.pl?juttu=151
Samassa artikkelissa Lasse Wallius toteaa napakasti: “Jos on ongelmia, niin ne ratkaistaan“.

Numeron 9/2002 artikkelissa viitataan seuraavan valintaoppaan ilmestymiseen vuonna 2004. Esteettömän opiskelun opaskin on sittemmin parantunut ja sen löytää verkosta:
http://www02.oph.fi/koulutusoppaat/Esteeton_opas.pdf
Otaniemen päärakennuksen remontti alkaa tänä vuonna ja tavoitteena on saavutettava, joustava ja esteetön uudistettu päärakennus. Lisätietoja: Lasse Wallius.

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
- Leave a comment

Opettaja-lehti 13/2011: Design Factory

Kannustava artikkeli Design Factorysta uusimmassa Opettaja-lehdessä 13/2011

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_13/156869.htm

Ne opettajat kehittyvät, jotka ovat uteliaita ja lapsenomaisen innostuneita. Itse palan halusta tuottaa opiskelijalle ahaa-elämyksen. Kyse on myös siitä, kuinka paljon haluat antaa itsestäsi opetustilanteeseen.”

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - Leave a comment

Digitaalisen tiedonhallinnan haasteita (päivitetty 13.4.2011)

Siirryin tämän vuoden tammikuun alussa tutkimuksesta hallinnon eli palveluiden puolelle. Kolmen kuukauden jälkeen olen huomannut aaltolaisten ehkä kovimmaksi haasteeksi selviytymisen päivittäisestä informaatioliikenteestä. Meillä on onneksi suhteellisen toimivia järjestelmiä (kuten kalenteri), joiden avulla yhteistyön koordinointi voidaan toteuttaa ja samalla luoda edellytyksiä töiden järkeistämiselle. Tästä huolimatta edessä on vielä valtavasti työtä, varsinkin kielipäätöksen jälkeen: Aallon virallisia toimintakieliähän ovat nyt suomi, ruotsi ja englanti.

Mielestäni ei ole järkevää, että työntekijät velvoitetaan omaksumaan kulloinkin päätetty ohjelmisto tai palvelu, mikäli se ei todella vastaa työntekijän tarpeita. Toteuttamisen pitäisi perustua tutkijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan väliseen informaatiovirtaan, joka puolestaan perustuu työssä kehittyneisiin ja järkeviksi havaittuihin prosesseihin. Seuraavaksi ehdotus työkalujen valitsemiseksi kulloiseenkin tarpeeseen.

Sähköpostitse lähetetty viesti on tarkoitettu vain vastaanottajille eikä sitä tulisi sellaisenaan jakaa edelleen kolmansille osapuolille. Siksi kannattaa harkita sekä vastaanottajat että kopionsaajat: voisiko jonkun jättää pois? Lähettäjä tekee rajauksen, jota vastaanottajien tulisi kunnioittaa. Tämä on sähköpostiviestin etu, vahvuus ja rajoite. Lisäksi on kätevää (ja usein myös pakollista) käyttää yhtä osoitetta työasioihin ja toista yksityisasioihin. Kolmannenkin osoitteen hankinta yleensä kannattaa, sitä voi käyttää erilaisten nettipalveluiden kirjautumisessa yms. Tällöin saa tehokkaasti vähennetty työ- ja yksityispostin roskapostia. Sähköpostin otsikon tulisi liittyä viestin sisältöön: tämä helpottaa vastaanottajan tiedonhallintaa.

Postituslistojen kautta voi ja kannattaa jaella informaatio, jonka leviäminen laajemmalle ei ole kenellekään vahingoksi. Monen postituslistan viesti muuttuu lähettämisen jälkeen julkiseksi. Tiedätkö muuten sinä, mihin postituslistalle lähettämäsi viesti päätyy? Osaatko liittyä listalle ja poistua listalta kyselemättä listalaisilta oikeaa tapaa?

Yhteisön tai yrityksen “kotisivulle” tai laajemmalle verkkosivustolle kannattaa laittaa pohdittua, ajantasaista ja tarkistettua perustietoa. Oikoluku ei ole pahitteeksi. Useimmat sivut toimivat myös portaaleina, joten linkkien avulla saa laajennettua sivunsa hyödyllisyyttä vierailijalle tai kestokäyttäjälle. Elokuvantaju, http://elokuvantaju.uiah.fi/

Blogi soveltuu loistavasti pohdiskeluun, ajankohtaisten asioiden kommentointiin ja näkemysten esittelyyn. Blogissa kannattaa kirjoittaa omalla nimellään tai vakiintunella nimimerkillä. Esimerkiksi tässä “Learning to Learn” -blogissa voidaan sivuta asioita, joihin virallisemmilla OOP-sivuilla ei kannata kajota.

Myös tutkimushankkeiden kannattaa perustaa blogi nopeaa tiedotusta varten:

Wiki on verkkosivusto, jonka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata haluamallaan tavalla, usein ilman sivustolle kirjautumista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Wiki
Vuorovaikutteisuus ja muutosten tekemisen yksinkertaisuus tekevät wikistä tehokkaan yhteisöllisen kirjoittamisen työkalun. Termillä wiki voidaan myös viitata yhteistyöohjelmistoihin, jotka helpottavat wiki-verkkosivustojen käyttöä.
OOPA:lla on tällä hetkellä kaksi wikiä:

Sosiaalinen media (useimmille ehkä “Facebook”) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Facebook (ja vastaavien) kautta kannattaa mainostaa julkaisuja, kursseja ja seminaareja!

Tiedostojen jakeluun on monta palvelua, joista pitää vain valita sopivin (muista tietoturva!). Sähköpostin liitteet kannattaa unohtaa ja siirtyä “pilveen”! Kehkeytykseen ja yhteiskirjoittamiseen voi käyttää esimerkiksi Google Docsia, https://docs.google.com/

Työryhmän sisäiseen käyttöön tarkoitettuja esityksiä (“powerpoint”) voi jakaa kätevästi DropBoxin avulla, https://www.dropbox.com/. Dropboxin tietoturva on sen verran ongelmallinen, ettei kovin sensitiivistä aineistoa kannata ko. palvelun kautta jakaa.

Diaesityksen voi ladata myös Slideshareen, http://www.slideshare.net/
Tällöin esitys on kaikkien halukkaiden saatavilla, http://www.slideshare.net/araike/dfa-jan2010-raike-3044961

Videoiden jakeluun voi käyttää joko Vimeo- tai YouTube-palvelua,

Valokuvat joko flickr-palveluun, http://www.flickr.com/ tai Picasaan. Tosin kannattaa miettiä jälleen kerran, mitä jakelee (yksityistä ja sensitiivistä aineistoa ei ehkä koskaan kannata laittaa nettiin, http://www.flickr.com/photos/rumaquva ). Picasa on kätevä, mikäli on ottanut käyttöönsä google-tilin, https://picasaweb.google.com/

Doodle sopii erinomaisesti kokous- ja tapaamisaikojen haarukointiin.

Yllä lueteltujen lisäksi on toki monia muitakin palveluita, mutta luetellut palvelut ovat osoittautuneet suhteellisen turvalliseksi (tosin tämä on hyvin häilyvä käsite Internet-jakelussa) ja varmoiksi. Silti perussääntö on edelleen sama kuin aina: Mieti ensin, mitä ja missä julkaiset!

PS: http://www.truecrypt.org/ is your friend for all data encryption needs!

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - 3 Comments

Public place, information accessibility, technology and diversity at Oslo University College

This study was conducted to assess the friendliness and accessibility of localities and information services in terms of social and cultural diversity, at the campus of Oslo University College. The main research questions were as follows:

  • Does the use of public spaces at the campus of Oslo University College by students and employees produce and reproduce differences between people or create  forms of fellowship?
  • What is the relationship between the accessibility of information technology (IT) and the quality of study, work, and social relations?

http://anthrocomics.wordpress.com/

Authors Aleksandra Bartoszko Anne Birgitte, and Leseth Marcin Ponomarew write, that while conducting this study, they kept the concept of diversity open and focused the attention on empirically founded diversities. Authors studied the challenges that students and employees encounter during their everyday activities and let them identify the sources of their problems. The study mainly focused on experienced diversity and experienced exclusion and inclusion. The findings showed, among other things, that there is no straightforward relationship between students’ experience of inclusion and exclusion and the way in which these phenomena are defined by researchers, politicians, college administration or society in general.

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - 1 Comment

Lukeminen 2.0 – Mitä lukeminen on monimediaisessa maailmassa vuonna 2011?

Onko lukeminen yksityistä vai yhteisöllistä toimintaa? Mitä ovat lukemisen uudet muodot?
Uudet lukemisyhteisöt, uudet lukutavat -tutkimusprojekti järjestää Tampereen yliopistolla perjantaina 25.3. klo 11-15 avoimen ja maksuttoman seminaarin Lukeminen 2.0. Seminaarissa pohdimme lukemisen ja lukutaidon käsitteitä monimediaisessa maailmassa asiantuntijapuheenvuorojen ja paneelikeskustelun kautta. Tapahtumapaikkana on luentosali C9, yliopiston päärakennuksella.

Tilaisuuden ohjelma

11.00 Aloitussanat, professori Mikko Lehtonen, Tampereen yliopisto
11.15 Professori Minna-Riitta Luukka, Jyväskylän yliopisto: Näkökulmia lukemiseen – yksilöllinen taito vai yhteisöllistä toimintaa?
11.45—12.45 lounastauko
12.45 Professori Raine Koskimaa, Jyväskylän yliopisto: Tekstuaaliset instrumentit ja lukeminen pelaamisena – lukemisen uusia muotoja
13.15 Professori Sirkku Kotilainen, Tampereen yliopisto: Globaalia näkökulmaa medialukutaitoihin
13.45 Professori Reijo Kupiainen, Aalto-yliopisto: Lukutaidon yhteisölliset tilat
14.15 Paneelikeskustelu ja yhteenveto, puheenjohtajana dosentti Juha Herkman, Tampereen yliopisto

Tervetuloa osallistumaan keskusteluun!

Lisätietoja

Eliisa Vainikka, tutkija, Uudet lukemisyhteisöt, uudet lukutavat
Eliisa.Vainikka [at] uta.fi
(03) 3551 8061
Virta 342, Journalismin tutkimusyksikkö
CMT, Tampereen yliopisto
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/jourtutkimus/tutkimus/uudet%20lukemis.php
http://uulu.wordpress.com/

http://www.uta.fi/jourtutkimus/

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - Leave a comment

Parliamentary elections on 17 April 2011: Kirje uusille äänestäjille ja vaalitietoa monilla kielillä – Brev till nya väljare och valinformation på många olika språk

16.03.2011, http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1290610398242
Oikeusministeriö lähettää eduskuntavaaleissa jälleen uusille äänestäjille kirjeen, jolla pyritään innostamaan nuoria käyttämään äänioikeuttaan. Noin 120 000 nuorella on nyt ensimmäistä kertaa tilaisuus äänestää valtiollisissa vaaleissa.
Ministeriön vaalisivuja www.vaalit.fi on uudistettu ja sivuilla on saatavilla tietoa eduskuntavaaleista noin kahdellakymmenellä eri kielellä. Mukana ovat inarinsaame, koltansaame, pohjoissaame, karjala ja romani sekä englanti, viro, venäjä, somali, saksa, kiina, vietnam, turkki, arabia, espanja, ranska, kurdi ja albania. Lisäksi sivuilla on selkokielistä ja viittomakielistä aineistoa suomeksi ja ruotsiksi. Vaalit.fi -verkkosivusto on mukana myös Facebookissa.
Eduskuntavaalien ehdokastiedot tuotetaan ensimmäistä kertaa näkövammaisille saavutettavassa muodossa; äänitteenä, pistekirjoituksella ja elektronisessa muodossa. Palvelu toteutetaan yhteistyössä Näkövammaisten Keskusliiton kanssa.
Eduskuntavaaleja tuodaan esille myös tv-tietoiskulla, jota esitetään tv-kanavilla ennakkoäänestyksen ja vaalipäivän äänestyksen yhteydessä.
Eduskuntavaalien yhteydessä järjestettävissä nuorisovaaleissa oikeusministeriö seuraa verkkoäänestämisestä saatuja kokemuksia. Nuorisovaalien ennakkoäänestyksessä kokeillaan sähköistä etä-äänestämistä 21.-27.3 ja uurnavaali toteutetaan 28.3.-8.4.
Kaikkiin yläkouluihin, lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin on jaettu oikeusministeriön ja useiden yhteistyökumppanien tuottama demokratiakasvatusaineisto. Aineiston tarkoitus on kannustaa ja tukee kouluja keskustelemaan demokratiasta, eduskuntavaaleista, äänestämisestä ja vaikuttamisesta.
Lisätietoja:
demokratia- ja kieliasioiden yksikön johtaja Johanna Suurpää, puh. 09 1606 7800
sähköposti: etunimi.sukunimi@om.fi
********************

Justitieministeriet skickar också inför riksdagsvalet ett brev till nya väljare. Brevet syftar till att uppmuntra unga att utöva sin rösträtt. Ca 120 000 unga har nu för första gången möjlighet att rösta vid statliga val.

Ministeriets valwebbplats www.vaalit.fi har förnyats och på webbplatsen finns information om riksdagsval på ca 20 språk. Information finns bl.a. på enaresamiska, skoltsamiska, nordsamiska, karelska och romani samt engelska, estniska, ryska, somaliska, tyska, kinesiska, vietnamesiska, turkiska, arabiska, spanska, franska, kurdiska och albanska. Dessutom finns material på klarspråk och på det finska och svenska teckenspråket. Vaalit.fi -webbplatsen är också med i Facebook.
Information om kandidaterna i riksdagsvalet produceras nu för första gången också i en form som är tillgänglig för synskadade, dvs. som en bandinspelning, i punktskrift och i elektronisk form. Tjänsten produceras i samarbete med Synskadades Centralförbund.
Riksdagsvalet lyfts fram också med hjälp av ett informationsinslag som visas på televisionskanalerna under förhandsröstningsperioden och på valdagen.
I ungdomsvalet som ordnas i samband med riksdagsvalet följer justitieministeriet erfarenheterna av webbröstning. Vid förhandsröstningen i ungdomsvalet testas elektronisk distansröstning via webben den 21-27 mars och ett val med valurna ordnas den 28.3-8.4.
Till alla högstadiekolor, gymnasier och yrkesskolor har skickats material om demokratifostran som producerats av justitieministeriet tillsammans med flera samarbetsparter. Syftet med materialet är att fungera som stöd och uppmuntra skolorna att diskutera demokrati, riksdagsvalet, röstning och sätten att påverka.
Ytterligare upplysningar:
direktör för demokrati- och språkenheten Johanna Suurpää, tfn 09 1606 7800
e-post: förnamn.efternamn@om.fi

********************

Further information and the election results are available on the Elections website at http://www.vaalit.fi

  • Information on the parliamentary elections in different languages
  • Information on the advance polling stations and their opening hours
  • Information on the candidates and their candidate numbers will be published on the website on 18 March
  • Every day around 6 p.m. and 9 p.m. during the advance voting period, information on the total number of advance voters in the entire country will be published on the Elections website. At 9 p.m., the number of advance voters in each electoral district and in each municipality will also be published. During the weekend, this information will be updated around 5 p.m.
  • Once the preliminary count of the votes has been completed on the evening of the election day, 17 April, the names of the elected Members of Parliament and the votes received by them will be published on the Elections website. In addition, the number of votes and the percentage of all votes received by each political party in the entire country, in each electoral district and in each municipality will also be published. Once the preliminary count is completed, the total number of votes received by each candidate and the number of votes received by them in each voting district will also be published on the website.
  • The confirmed, final results will be published on the Elections website once the check count has been completed on 20 April.
  • Facebook

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - Leave a comment

Motivationsföreläsning 24.03.2011 kl. 12-14

Känns studierna tunga? Är det svårt att hitta motivation till att göra veckans hemuppgifter? Vill du lära dig hur du kan motivera dig själv till orka med studierna och samtidigt också nå goda studieresultat?
Ifall du svarade ja på någon av ovannämnda frågor är motivationsföreläsningen med Christoph Treier garanterat någonting för dig. Christoph Treier är en schweizare som sedan många år tillbaka är bosatt i Finland. Han jobbar som mentaltränare och företagscoach. Många av Finlands idrottare i världstoppen har anlitat honom som mentaltränare och han har på detta sätt hjälpt dem att nå framgång.Torsdagen den 24 mars kommer Christoph Treier att komma till Otnäs för att hålla en motivationsföreläsning på svenska för alla intresserade studerande på Aalto-universitetet.
Motivationsföreläsningen kommer att ha temat “Med rätt motivation till topp prestationer”.
Föreläsningen kommer att hållas kl. 12-14 i Tuas-huset i Otnäs i föreläsningssalen TU2. Se bifogad karta.

Ifall du vill läsa mera om Christoph Treier kan du gå in på hans blogg:
http://treier.wordpress.com

För mer information om föreläsningen och arrangemangen kan man ta kontakt med studiechef Sofia Julin på adressen studiechef@teknologforeningen.fi

http://www.tkk.fi/fi/yleista/yhteystiedot/otaniemen_kartta/ Tuas huset nummer 37.

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - Leave a comment

Kyselytutkimus yksinäisyydestä

Oletko ollut yksinäinen tai oletko nyt yksinäinen? Kerro tarinasi.
Yhteisvastuun teemana on tänä keväänä nuorten yksinäisyyden torjuminen. Aalto-yliopiston adaptiivisen informatiikan tutkija Krista Lagus ja Itä-Suomen yliopiston hyvinvointitutkimuksen professori Juho Saari keräävät tällä kyselytutkimuksella yksinäisyyden kokemuksia kaikenikäisten suomalaisten keskuudessa. Tulokset analysoidaan syksyn 2011 mittaan.
Kysely on tarkoitettu kaikille jotka joko tällä hetkellä tuntevat itsensä yksinäiseksi tai ovat jossakin elämänsä vaiheessa kokeneet yksinäisyyttä.
Voit vastata kyselyyn joko nimelläsi tai nimettömänä.
Lomakkeen alkupuolella on avovastauksia, joihin tutkijat pyytävät kirjoittamaan omasta tilanteesta ja kokemuksesta. Vastaajia ei voida tunnistaa näiden vastauksien perusteella. Vastauksia toivotaan viimeistään 15.5.2011.

Yhteisvastuu.fi: http://www.yhteisvastuu.fi/?did=488

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - Leave a comment

Hello Aalto community!

Welcome to the blog of OOP-A! We will report our work here and would like to receive your comments to improve and boost learning in Aalto University.

Posted by Antti

Aalto People, Antti Raike: https://people.aalto.fi/index.html#antti_raike
Uncategorized - 1 Comment