Hero image

Tehtävä 4: Kun marmoripaviljonki nähdään maisemana

Arkkitehtuurin historioitsija ja Michiganin yliopiston professori Caroline Constant ehdottaa artikkkelisissaan The Barcelona Pavilion as Landscape Garden, Modernity and the Pictoresque (1990), että pysähtyisimme tarkastelemaan yhtä arkkitehtuurin historian ikonisinta teosta Ludwig Mies van Der Rohin Barcelona-paviljonkia (1929) puutarhana vaikkakin sen alkuperä onkin Constantin sanojen mukaan arkkitehtuurissa, ei luonnossa. Kuten kuvitella saattaa ehdotus ei ole yksinkertainen, mutta sangen moniulotteinen ja ajatuksia herättävä.

Artikkelissaan Constant riisuu paviljongin tyypilliseltä arkkitehtoniselta lukutavalta ja esittelee paviljongin puutarhana. Constant ankkuroi tulkintansa sekä englantilaisen maisemapuuutarhan traditioon (noin 1700-luku), että maalaustaiteesta syntyneen käsitteen piktorialismin ympärille (noin 1800-luku). Molemmissa traditioissa lähtökohta on sama: maiseman tutkiminen maalauksellisin keinoin. Siinä missä englantilainen puutarha tulkitaan paikkana, jossa pohditaan villin luonnon ja hoidetun puutarhan rajapintaa maisemamaalauksen keinoin, piktorialismi voidaan pohjimmiltaan käsittää kykynä kuvitella jonkin olemassa olevan kohteen ulkopuolisia merkityksiä. Constantille Barcelona-paviljongin piktorialistinen tehtävä on häivyttää arkkitehtoniset piirteet, jotta vaikutelma maisemasta (jostakin toisaalla olevasta) välittyy. Constant siteeraa paviljongin arkkitehtiä perustellessaan, miksi muoto ei pelkästään määritä kohdettaan: “Form is not the aim of our work but only result”.

Constant pilkkoo paviljongin materiaalit ja tilalliset ulottuvuudet maisemapuutarhan keinoin. Kukin materiaali käsitellään suhteessa toiseen materiaaliin, maisemaan ja toisinaan myös moderniin ihmiseen. Paviljongin harkituissa ja kontrolloiduissa materiaaleissa toistuu maisemapuutarhasta tuttu paradoksi: villi luonto ilmennetään äärimmäisen kontrolloiduin ilmaisukeinoin. Constantin artikkeli on kuvaus, siitä miten piktorialistisessa viitekehyksessä arkkitehtuuri voidaan nähdä maisemana.

Mies van der Rohe, Ludwig, German Pavilion, Barcelona, Spain, 1928-1929. Photograph courtesy of the Mies van der Rohe Archive, The Museum of Modern Art, New York. Kolbe figure in small reflecting pool (MMA 1180) Berliner Bild-Bericht.

Lähde: https://www.researchgate.net/figure/Mies-van-der-Rohe-Ludwig-German-Pavilion-Barcelona-Spain-1928-1929-Photograph_fig3_312242109

Responses

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *