Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa

Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) — Suomen suurin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön konferenssi — alkaa huomenna. Kolmipäiväseen tapahtumaan osallistuu noin 1500 opetusalan ammattilaista, opettajaa, suunnittelijaa, tutkijaa, kehittäjää, sekä ohjelmisto- ja laitetoimittajaa.

Vaikka ITK ei varsinaisesti, keskiviikon tutkijatapaamista lukuun ottamatta, ole tieteellinen konferenssi katson osallistumisen ITK:hon olevan oman tutkimus- ja design-työn näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää. ITK:ssa saa nimittäin kolmessa päivässä kokonaiskuvan siitä missä opetusteknologian alalla Suomessa mennään. Lisäksi konferenssi on mainio paikka testata alustavia ideoita asiantunteville ihmisille.

Viime vuoden ITK:ssa (2010) sain kunnian pitää keynote-luennon. Näin ITK:n aattona päätin julkaista luennostani videoidun tallenteen. Alun jännityksestä ja flunssasta huolimatta luennossani on mielestäni muutama hyvä pointti.

Tänä vuonna pidän esityksen syyskuussa aloitetun tutkimushankeen alustavista tuloksista. Kyseessä on todellakin alustavien ideoiden testaaminen. Neljävuotisessa iTEC –projektissa designin ja tutkimuksen kohteena on tulevaisuuden koululuokkaa. Työtä tehdään 15 Euroopan maan opetusministeriön, muutamien tutkimuslaitoksien ja laitevalmistajien kanssa. Pilotteja toteutetaan yli 1000 koululuokassa 12 maassa.

Alustavia ideoita olemme jo työstäneet useassa maassa alan asiantuntijoiden kanssa muutamissa skenaariotyöpajoissa sekä opettajien kanssa osallistan suunnittelun työpajoissa. Näistä sessioista olemme rakentaneet melko hyvän kokonaiskuvan ”suunnittelumaisemasta” jossa toimimme sekä asettaneet muutamia design-haasteita. Näihin perustuen olemme työstäneet kolme konseptia joiden prototyyppejä esittelen perjantaina ITK:ssa. Tässä vielä muutama kuva yhdestä kosketusnäytöille ja interaktiivisille valkotauluille suunnitellusta prototyypistä.

Lisää tätä asiaa ITK:ssa.

Posted by Teemu

This entry was posted in tutkimus, yhteiskunnallinen vuorovaikutus and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *