Jatkokehityksen ideoita

Projektin aikataulu alkaa lähestyä loppuaan, ja halusimme kirjata ylös, mihin suuntiin tuotetta voisi vielä lähteä kehittämään.

Ensisijaisesti peli kaipaisi suuren mittakaavan käyttäjätestausta. Olemme asentaneet peliin analytiikkaa, mutta kunnolla kartoittaaksemme ne kohdat, jotka ovat jollain tavalla liian vaikeat tai helpot, tarvitsisimme dataa sadoista pelikerroista. Myös peliohjeistuksen selkeyttä pitäisi testata keräämällä sanallista palautetta käyttäjiltä – ”livenä” tai jonkinlaisella kyselykentällä.

Ansaintamallia olisi myös hyvä validoida pidemmälle. Hieman epävarmaa on muassa se, ovatko oppilaitokset oikeasti valmiita maksamaan tämänlaisen sovelluksen lisenssistä. On esimerkiksi mahdollista, että laitokset kuitenkin päättäisivät ohjata oppilaansa pelin kuluttajaversion suuntaan, mikä olisi heille ilmaista.

Olisi myös hyvä kartoitta erilaisia pelikenttien variaatioita. Erityisesti diagonaalien käyttäytmistä voitaisiin käsitellä pidemmälle. ARTS-keskusteluidemme perusteella sen hahmottaminen tuntui olevan ongelmallista opiskelijoiden keskuudessa. Olisi lisäksi hyvä, jos pelikenttien kuvamateriaali voitaisiin teettää juuri tätä sovellusta varten jotta pelin eri värien ja muotojen välillä olisi jonkinlaista harmoniaa.

Pienemmän skaalan kehityssuuntia ovat esimerkiksi highscore-järjestelmän käyttö sosiaalisessa mediassa. Jos sovellukseen saataisiin integroitua jonkinlaista omien ystävien kanssa kilpailua, pelistä saataisiin vielä koukuttavampi.

Katsothan myös artikkelin aiheesta Kuosio-sovelluksen tekninen jatkokehitys.