Kurssin alku

Kirjoittelin tämän blogikirjoituksen jo aiemmin, mutta itse blogin luomisen kanssa tuli haasteita, en saanut blogia näkyville ja lopulta unohdin koko asian. Nyt ymmärsin, että olin ilmeisesti yrittänyt käyttää url-osoitteessa jo varattua bloginimeä, koska hieman taiteiltuani ja eri nimiä yriteltyäni blogini ilmeistyikin näkyviin! Sellainen oppimiskokemus siis heti alkuun, elämäni ensimmäinen Aalto-blogi avattu!

10.1. Tämän kevään maisemarakentamisen syventävän kurssi teemana on vesi. Koin aiheen kiinnostavaksi, sillä olen tehnyt joitakin veteen liittyviä kurssitöitä ja kanditutkielman aikaisemmin, mutta tarkkaan tekniseen suunnitteluun en ole opintojeni aikana enkä töissä päässyt kunnolla syventymään.

Vesi elementtinä on kiehtova ja luonteikas, vaihtelevan tyyni tai raivokas. Olen kasvanut sisävesien äärellä, ja mutkittelevat puromaisemat ja sulkeutuneet järvimaisemat ovat itselleni kiehtovampia ja kotoisampia kuin avara jylhä meri. Pienissä puroissa ja järvissä näkyy myös muutos herkemmin: vedenkorkeus nousee ja laskee, purot kuivuvat lähes kokonaan, pienet saaret pääseekin ylittämään soutamalla tulvan aikaan. Pienten vesistöjen dynaamisuus kiehtoo.

Toivon tällä kurssilla kehittyväni paremmaksi tarkemman mittakaavan suunnittelussa, ja oppimaan lisää veden kanssa suunnittelusta.
Tulin perehtyneeksi jonkin verran vesien hoitoon kanditutkielmassani, jossa tutkin kaupunkirantojen mahdollisuutta toimia monimuotoisempana ympäristönä, ja sitä, millaisia hyötyjä ihmiselle olisi erilaisista tulvakosteikoista tai vesikasvillisuudesta rantaviivan tienoila. Toisen studiokurssin yhteydessä tutustuin mahdollisuuksiin käyttää järviruo’on niittoa veden ravinteiden poistossa, monimuotoisuuden parantamisessa ja sitä, millaista maisemaa erilaiset niittomenetelmät voisivat luoda. Työssäni alan toimistossa olen ollut avustamassa projekteja, joiden keskiössä on ennallistettu puroympäristö, mutta varsinaista suunnittelua en ole itse sen tiimoilta päässyt tekemään. Oli kuitenkin mielenkiintoista seurata suunnittelua läheltä.

Ennakkotehtävissä oli mielenkiintoisen paljon puro-, suo- ja sisävesien ympäristön esittelyjä. En ollut itse tullut ajatelleeksi soihin liittyvää projektia, mutta suo tuntuisi inspiroivalta ympäristöltä, ja suoympäristön reunaehtoihin ja rajauksiin tutustuminen kiehtoo. Purot ja koskien ennallistamiset/kalaportaat olivat myös paljon edustettuina esittelyissä, ja myös ne ovat mielestäni kiinnostavia tutkimuskohteita.

Kurssin ensimmäisellä luennolla tuli vinkki vuoden 2012 Hulevesioppaasta, jota olen lukenut jonkin kurssityön tai kandini yhteydessä. Sen suhteen voisin virkistää lisää muistiani.

Responses
Write your thoughts...Your email will not be published

Comment

1. Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.