Tilannepäivitys: liiketoimintamallia ja markkinasegmenttiä etsimässä

Projektin alussa syntyneet ideat ovat yksi kerrallaan karsiutuneet pois ja nyt tuotteemme alkaa hahmottua. Tänään saimme esityksemme perusteella inspiroivaa palautetta, jonka avulla jatkamme eteenpäin. Koska emme voi tuottaa, myydä ja asentaa aurinkopaneeleita itse, meidän on parempi keskittyä aurinkoenergiaratkaisujen luomiseen. Tarjoamme siis aurinkoenergiaan perustuvan palvelun, joka räätälöidään golfklubin tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan. Tältä pohjalta on tarkoitus lähteä luomaan liiketoimintamallia seuraavan viikon aikana. Käytämme A. Osterwalderin Business Model Canvasia tähän tarkoitukseen.

Projektisuunnitelman mukaisesti olemme kuluneen viikon aikana pyrkineet selvittämään aurinkopaneelien hintatasoa ja golfkenttien sähkönkulutusta. Olemme saanet vastauksia vasta parilta golfklubilta, mutta alustavien laskelmien perusteella aurinkoenergialla tuotettu sähkö voisi säästää jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Pyrimme saamaan lisää vastauksia, jotta voimme muodostaa laajemman kuvan Suomen golfklubeista. Golfklubien lisäksi aiomme haastatella itse golffareita heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan; heidän mielipiteensä saattavat erota golfklubien näkemyksistä.

Perjantain kunniaksi pieni kevennys — esimerkki tehottomasta aurinkoenergiaratkaisusta: nämä aurinkopaneelit Aallon Energy Garagen sisätiloissa eivät tuota kovinkaan paljoa energiaa. Miksi ne ovat siellä? Siihen on varmaan joku hyvä selitys, mutta meidän tavoitteemme on sijoittaa paneelit sinne mihin aurinko paistaa. Hyvää viikonloppua!

20170224_124650

Aurinkopaneelit Energy Garagella

Posted by Tomi Suomela

This entry was posted in Tilannekatsaus. Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *