Hyödyllistä palautetta

Tapasimme jälleen tiistaina ja valmistauduimme perjantain esitykseen. Esityksessä oli tarkoitus kertoa, miten työ on edennyt, miten protoaihiota on kehitetty ja miten ulkopuolisten ideat ja palaute ovat vaikuttaneet työhön. Esityksen luominen oli hyödyllistä omien ajatuksiemme selkeyttämisen kannalta. Poimimme esitykseen pääkohdat protoaihiostamme sekä Leo Straniuksen kanssa käymästämme keskustelusta. Lisäksi mietimme, mitä teemme seuraavaksi: otamme yhteyttä Green Building Council Finlandiin, luomme asiakaskyselyn ja tarkennamme protoaihiota.

Torstaina otimme yhteyttä Green Building Council Finlandiin ja siellä Ilmastokatu-projektin Lilli Linkolaan (Project Manager). Keskustelunavauksessa kerroimme projektistamme ja esitimme kiinnostuksemme Ilmastokadun tekemiin laitetesteihin. Lilli kertoi vastauksessaan Ilmastokadun järjestämistä tapahtumista, joissa on esitelty energiansäästöön liittyviä älykkäitä laitteita. Tammikuussa Tikkurilassa järjestetty Viisaat vempaimet -näyttely oli kuulemma suosittu ja totesimme, että se olisi voinut olla meillekin todella hyödyllinen.

Lisäksi Lilli kehui ideaamme ja antoi muutamia vinkkejä. Hän kertoi suomalaisesta Cozifysta, joka tarjoaa muiden valmistajien laitteista koottuja paketteja, jotka toimivat heidän omalla ohjausjärjestelmällään. Kiinnostuimme tästä erittäin paljon, sillä Cozifyn tuote liippaa hyvin läheltä protoaihiotamme. Lilli mainitsi myös sen, että harva ostaa pelkän energiansäästön takia mitään, vaan tuotteessa olisi hyvä olla myös kiinnostava mukavuus- tai ulkonäköaspekti. Hän oli samaa mieltä siitä, että ihmisten heikko tietämys olemassa olevista laitteista on ongelma, johon voisi hyvin tarttua.

21022017_tapaaminen

Tiimi ideoimassa keskittyneesti

Perjantaina aamulla pidimme esityksen ja saimme siitä heti hyödyllistä palautetta. Yksi hyvä huomio yleisöstä oli se, että on vaikea saada niin kattavaa kuvaa kaikesta tarjolla olevasta teknologiasta, että kykenisi räätälöimään optimaalisia paketteja asiakkaille. Totesimme, että joudumme mahdollisesti rajaamaan ideaamme tai siirtämään painopistettä enemmän konseptitasolle. Opimme palautteesta myös esitysteknisiä seikkoja. Nyt yritimme kertoa vähän liikaa asioita lyhyessä ajassa emmekä havainnollistaneet idean ydintä tarpeeksi. Tulevaisuudessa käytämmekin vähemmän tekstiä ja enemmän kuvia. Assistentilta saamamme palaute oli kuitenkin hyvin positiivista. Tässä selvästi näkyi se, että hän oli muuta yleisöä paremmin perillä siitä, mitä olemme tekemässä.

Esityksen jälkeen jatkoimme ryhmätyöskentelyä. Aloitimme konkretian etsimisen palautteen innostamana. Loimme “yksiökeissin”, eli kirjoitimme ylös keskimääräisestä yksiöasunnosta löytyviä energiaa kuluttavia laitteita ja mietimme mahdollisuutta niiden älykkääseen ohjaamiseen. Perehdyimme samalla Cozifyn tarjontaan. Tätä tehdessä meille syntyi idea internet-sivuun pohjautuvasta palvelusta, joka tarjoaisi käyttäjälle mahdollisuuden kartoittaa hänelle sopivia laiteratkaisuja. Palvelu kysyisi käyttäjältä muun muassa asumismuodon ja motivaation älykkäiden laitteiden käyttämiselle (mukavuus, ekologisuus jne.). Tämän jälkeen palvelu kertoisi vastausten perusteella kohdennettua tietoa olemassa olevista ratkaisuista. Tarkoituksena olisi tehdä palvelusta mahdollisimman helposti lähestyttävä. Emme kuitenkaan ehtineet viedä ideaa vielä pidemmälle, mutta innostuimme siitä siinä määrin, että jatkamme sen parissa ensi viikolla.

Tällä viikolla merkittävässä roolissa on ollut ulkopuolelta tullut palaute, jonka siivittämänä olemmekin päässeet hyvin eteenpäin! Ensi viikolla sama meininki jatkuu, kun luomme asiakaskyselyn ja jatkamme edelleen asiantuntijoiden kontaktointia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *