Viimeinen sammuttaa valot…

… no ei oikeasti, vaan se tapahtuu automaattisesti ūüôā Kurssi alkaa olla paketissa ja niinp√§ t√§ll√§ viikolla pidettiin viimeinen miitti aiheenaan ainoastaan loppuraportin teko. T√§m√§np√§iv√§isen palautuksen j√§lkeen odotellaan en√§√§ vain palautetta ja arvosanoja. Mit√§ kurssista siis j√§i k√§teen?

Saimme aikaiseksi mielenkiintoisen demon, jonka ihan loppuun asti viedyn toteutuksen n√§kisin mielell√§ni oikeassa maailmassa. Niin kauan kun emme viel√§ asu¬† kokonaisvaltaisissa √§lykodeissa (t√§h√§n lienee matkaa ainakin viel√§ 10 vuotta), on hyv√§ tilap√§isratkaisu, ett√§ on jokin palvelu, jonka avulla omaa asumistaan voi rikastuttaa askel kerrallaan. √Ąlylaitteiden haaliminen ja asentaminenhan sin√§ll√§√§n muistuttaa v√§h√§n sisustamista, mutta on teknisesti kuitenkin haastavampaa.

Lopullinen ratkaisumme edustaa juuri sellaisia arvoja, joita mielelläni näen oikean maailman yrityksissä eli asiakkaan tarpeisiin mukautuvuus ja helppous. Jos yhtään enempää yrittäjähenkisyyttä löytyisi, voisin olla kiinnostunut jatkamaan tämän aiheen piirissä, mutta ajan puutteen vuoksi tässä joutuu toteamaan, että toivottavasti joku näkee tämän idean ja saa siitä inspiraatiota omaan tekemiseensä.

Lopuksi vielä sanapilvi tähänastisista blogipostauksistamme. Tästä toivottavasti välittyy se hyvä pöhinä, joka ryhmässä on ollut.

pilvi

Sanapilvi postauksiemme oleellisimmasta sisällöstä

Grande Finale viikko

Grande Finale viikon ensimmäinen tapaaminen oli tiistaina, jolloin kokoonnuimme viimeistelemään Grande Finaleen tulevan posterin keskiviikkoaamun palautusta varten. Tämän lisäksi sovittiin käytännön järjestelyjä Рkuka tuo perjantaina mitäkin. Sovittiin, että Elias hoitaisi tarjoilut, Mari nettisivujen prototyypin viimeistelyn sekä ständille tulevat pöytäkolmiot, ja Arne tekisi esitykseen valmistautumisen lisäksi jokaiselle nimikyltin, jossa olisi SmartELAMA-logo ja kunkin ryhmän jäsenen kuvitteellinen titteli.

Tapasimme uudelleen keskiviikkona, tällä kertaa viimeistelemään Grande Finale -kalvot ja kuvaamaan niitä varten videon käyttöliittymämme toiminnasta. Torstaina Arne ja Mari kävivät Cozifyn toimistolla hakemassa perjantaita varten älylaitteita demottavaksi.

Perjantaina show alkoi klo 9, kun pääsimme rakentamaan pistettämme tapahtumaa varten. Muut ryhmät olivat paikalla meitä kärkkäämmin varaamassa paikkoja, joten saimme paikan jonon päästä. Tämä sopi kuitenkin oikein hyvin, sillä saimme Cozifylta kaiuttimen, jota soittaaksemme emme olisi voineetkaan olla kovin lähellä esityksiä. Tarjosimme ständillämme kiinnostuneille kahvia ja Marianne-karkkeja, ja pyysimme heitä kokeilemaan käyttöliittymäämme. Tämän lisäksi esittelimme älylaitteiden toimintaa käytännössä mm. ovisensorilla, joka kiinni ollessaan sammutti musiikin ja Philipsin älyvalon.

2017-05-14 08.17.46

Valmis ständimme näytti tältä. Suurella näytöllä pyöri video käyttöliittymän toiminnasta.

2017-05-14 08.17.55

Cozifylta saamamme demopaketti

Myös itse esitys meni oikein hyvin, ja saimme hyvää palautetta myös ständistämme. Tapahtumasta jäi yleisestikin hyvä kuva Рoli hauska nähdä miten hyvin muutkin ryhmät olivat panostaneet. Seuraavaan viikoon jääkin enää loppuraportti, ja sitten kurssi alkaakin olla siinä.

Valmistautumista Grande Finaleen

Tällä viikolla ei ollut virallista ohjelmaa kurssin puolesta, mutta jatkoimme Grande Finaleen valmistautumista ryhmämme kesken. Jatkoimme esityksemme työstämistä kenraaliharjoituksesta saadun palautteen perusteella, ja lisäksi suunnittelimme mitä esittelemme ständillämme.

Olimme olleet yhteydessä joihinkin laitevalmistajiin, ja saimme tällä viikolla vahvistuksen, että Cozify ystävällisesti tarjoaa käyttöömme demopaketin smart home tuotteita. Aiomme panna laitteet esille ständillemme, jotta voimme demonstroida millaisia tuotteita on saatavilla, ja vierailijat voivat kokea konkreettisesti millaisia hyötyjä kodin älykkäillä tuotteilla voidaan saavuttaa. Uskomme tämän vetävän kävijöitä puoleemme. Mietimme myös millä muilla tavoilla voisimme herättää kiinnostusta, ja pohdimme myös kahvin ja karkin tarjoamista ständillämme. Grande Finalessa selviää toteutuuko tämä. Työstimme myös ständimme yhteyteen tulevaa julistetta, jossa kiteytämme palvelumme idean. Julisteen sisältö alkoi muotoutumaan jo hyvin, ja visuaalinen ilmekin alkoi olemaan kohdallaan.

Sovimme vielä kaksi tapaamista seuraavalle viikolle ennen Grande Finalea viimeisten yksityiskohtien ja käytännönasioiden hiomista varten. Esityksemme ja muu materiaali alkavat olemaan jo hyvässä kunnossa, joten jatkamme ensi viikolla luottavaisin mielin.

Grande Finalen kenraaliharjoitus

Tällä viikolla valmistauduimme Grande Finale -esityksen kenraaliharjoitukseen. Esityksen tarkoitus on antaa konseptistamme mahdollisimman kiinnostava kuva kolmessa minuutissa. Esitys on kohdennettu mahdollisille asiakkaille ja sijoittajille, jotka eivät ole aiemmin ideasta kuulleet. Tärkeintä on siis selittää miksi ideamme on merkittävä ja ainutlaatuinen. Varsinaisen toteutuksen selittämiselle ei jää juurikaan aikaa. Mielenkiinnon luomiseksi olisi myös hyvä tavoitella jonkinlaista tarinaa.

Tapasimme keskiviikkona, jolloin loimme slidet esitystä varten. Teimme tässä vaiheessa vielä varsin karkea visuaalisen toteutuksen. Esitys alkoi älylaitteiden valintaan liittyvän ongelman ilmentämisellä. Tämän jälkeen näytimme kuinka SmartELAMA ratkaisee kuluttajan ongelman tarjoamalla helposti lähestyttävän käyttöliittymän ja pakettiratkaisuja eri tarpeisiin. Lopussa kerroimme vielä mahdollisesta yhteistyöstä sähköyhtiöiden ja rakennuttajien kanssa. Päätimme selkeyden vuoksi, että esityksen vetää yksi henkilö ja vetäjäksi valittiin Arne.

Perjantaina itse kenraaliesitys sujui mallikkaasti. Esitys videoitiin, joten voimme jälkikäteen vielä pohtia missä on parannettavaa. Seuraavalla viikolla jatkamme myös Grande Finale -standin suunnittelua.

Käyttäjätestauksen raportointia ja Grand Finalen suunnittelua

Koko ryhmä tapasi taas tiistaina ja tällä kertaa assistenttimme liittyi meidän seuraan. Kävimme läpi projektin edistymistä yleisesti ja saimme ehdotuksia mihin asioihin kannattaa vielä kiinnittää huomiota. Pohdimme hieman tarkemmin markkinoinnista, sillä siitä ei selitetty yksityiskohtaisesti BMC-mallissa. Sosiaalinen media on yksi vaihtoehto, jonka avulla saataisiin tavoitettua mahdollisimman monta ihmistä. Voisimme myös saada enemmän kuuluvuutta asiakkaidemme jakamien kokemuksien kautta. Keskustelimme myös Grand Finalesta ja saimme vinkkejä mikä tekisi viimeisestä esityksestämme vaikuttavan. Assarin lähdettyä, jäimme vielä miettimään mitä olisi hyvä olla Grand Finale ständissä. Lopun aikaa osa ryhmästä jatkoi proton käyttöliittymän suunnittelua ja osa alkoi luomaan runkoa käyttäjätestausraportille ja alustavaa työnjakoa.

Perjantain luennolla saatiin lisää vinkkejä Grand Finale-esitystä varten. Kolmen minuutin puheeseen ei kannata yrittää saada jokaiselle ryhmäläiselle puheenvuoroa. Kannattaa olla yksi tai kaksi puhujaa ja pitää sisältö yksinkertaisena. Esityksen tulisi vakuuttaa kuulijat investoimaan meidän protoomme ja houkutella mahdollisimman moni tulemaan meidän ständille. Luennon jälkeen jatkoimme käyttäjätestauksen raportin kirjoittamista ja sen valmis versio löytyy täältä. Ensi kerralla alamme työstämään Grand Finale-esitystä ja suunnittelemaan mitä ständissämme aikoo olla.

Kohti loppukiriä

Pääsiäisviikolla ei kurssilla virallista ohjlemaa ollut, mutta suuntasimme katseet jo tulevaan käyttäjätestauksen raportointiin ja aloimme tapaamisessamme valmistautua muutenkin loppukurssin koitoksiin. Grande Finaleen mennessä tarkoituksenamme on tuottaa jo aika funktionaalinen demo käyttöliittymästämme, jota ständillämme kävijät voivat kokeilla. Edellisen session jälkeen aloimme selvittää, mikä on paras pohja tällaiselle demolle sekä millainen rakenne käyttöliittymässä on. Tavoitteena on tuottaa yksinkertainen mutta selkeä käyttöliittymä, joka myös näyttää hyvältä ja esittää käyttäjälle kaiken tarpeellisen infon tiiviinä pakettina ja tarjoaa tälle kaikki oleelliset toiminnallisuudet.

Suomessa toimivia laitevalmistajia on sillä välin kontaktoitu, ja suomalainen kodin älylaitteita myyvä Cozify onkin jo alustavasti lupautunut lainaamaan demopaketin Grand Finalen ständillä esiteltäväksi. Tämä on mielestämme varsin tärkeä palanen loppuesitystämme varten, koska käyttäjä saa parhaan käsityksen siitä, millaisia toiminnallisuuksia älylaitteet voivat tarjota, testaamalla niitä ihan käytännössä. Loppujen lopuksi tällainen lisätty tietoisuus on ehkä suurin anti, jonka projektimme voi maailmalle tuottaa. Tavoitteena on myös tarkastella laitteiden toiminnallisuuksia niiden kolmen arvon näkökulmasta, jotka projektimme kannalta ovat keskeisiä eli kodin turvallisuus, mukavuus ja ekologisuus.

Interaktiivisen käyttöliittymän pohjaksi kaavailtiin, miltä eri sivut tulevat näyttämään ja mitä niissä on oleellista näyttää. Kuvassa näkyy raakile-esimerkki siitä miltä tulossivu voisi suunnillleen näyttää. Tässä vaiheessa käyttäjä voi edelleen muokata valintoja ja esimerkiksi poistaa ja lisätä tuotteita. Lisäksi on tärkeää näyttää, mitä kaikkia toiminnallisuuksia kyseinen paketti tuo mukanaan.

Premockup-tulossivu

Raakaversio pakettiräätälöinnin tulossivusta

Ensi viikolla keskitymme käyttäjätestauksen raportointiin ja jatkamme käyttöliittymämme rakentamista sekä kontaktien ylläpitoa yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Tulevan suunnittelua

Tällä viikolla ei ollut kurssin puolesta järjestettyä ohjelmaa. Ryhmä kokoontui kuitenkin torstaina, ja paikalle pääsivät Mari, Arne ja Elias. Jatkoimme edellisellä viikolla alkanutta keskustelua seuraavista askeleista, ja jaoimme tehtäviä näihin liittyen. Päätimme myös ottaa yhteyttä smart home -laitteiden valmistajiin kysyäksemme heiltä laitteita lainaan esityspäivää varten.

Lisäksi suunnittelimme ryhmällemme logon, ja pohdimme minkä alustan kautta tulemme visualisoimaan palvelumme lopullista prototyyppiä.

smart_elama

Seuraavia askelia

Tällä viikolla vuorossa oli ryhmämme neljäs esitys, jossa esittelimme protoaihiotamme ja sen kehitystä. Olimme suunnitelleet alustavasti mistä tuotteista palvelumme tarjoamat paketit voisivat koostua, sekä miltä asiakkaan käyttöliittymä voisi näyttää. Avasimme tätä myös muille kurssin osallistujille esityksessämme, joka on katsottavissa alla.

Esityksen jälkeen siirryimme Energy Garagelle työstämään protoamme ja suunnittelemaan seuraavia askelia projektissamme. Pohdimme pitäisikö käyttöliittymään lisätä budjetin, asunnon koon ja arvokysymyksen lisäksi vielä muita kysymyksiä joiden avulla voisimme tarjota vielä parempia ehdotuksia. Voisimme tarjota hieman erilaista pakettia esimerkiksi sen perusteella onko taloudessa lapsia tai lemmikkejä.

Aloitimme myös seuraavan näkymän alustavan suunnittelun, jossa käyttäjä voi tarkastella palvelumme ehdottamaa pakettia ja halutessaan muokata sitä mieleisekseen. Mietimme myös miten voisimme havainnollistaa potentiaaliselle ostajalle ehdotettujen tuotteiden tuomaa lisäarvoa, ja näin kannustaa asiakasta viemään ostotapahtuma loppuun asti. Sen lisäksi että listaamme paketin tuotteet, voisimme esittää visuaalisessa muodossa tietoa esimerkiksi säästöistä joita asiakas voi tuotteiden avulla saavuttaa, sekä millainen vaikutus tällä olisi asiakkaan hiilijalanjälkeen. Meidän täytyy tehdä vielä taustatutkimusta jotta pystymme tarjoamaan totuudenmukaisia laskelmia säästöistä, mutta uskomme että tämä kannattaa.

Kun saamme wireframe-tyyppisen käyttöliittymä-mockupin valmiiksi, alamme suunnittelemaan palvelumme visuaalista ilmettä. Tämän jälkeen voimme toteuttaa interaktiivisen käyttöliittymädemon, joka muistuttaa jo enemmän lopullista tuotetta, ja mahdollistaa myös palvelumme demoamisen ja käyttäjätestauksen aloittamisen.

Kurssin loppunäytös alkaa myös lähestymään, joten teimme suunnitelman siitä mitä haluamme esitellä tässä loppunäytöksessä. Päädyimme seuraaviin pääkohtiin: interaktiivinen käyttöliittymädemo sekä joitakin paketeissa käytetyistä älylaitteista, joiden avulla voimme havainnollistaa älylaitteiden etuja, jonka hankkimista pyrimme palvelumme avulla helpottamaan. Jatkamme näihin paneutumista ensi seuraavalla viikolla.

Algoritmin suunnittelua

Viikolla 12 keskityimme algoritmin ja palvelun käyttöliittymän hahmotteluun. Mietimme sitä, mitä palvelun tulee kysyä käyttäjältä, jotta saamme tarpeeksi rajoittavia tekijöitä algoritmille. Toisaalta palvelun käytettävyyden kannalta kysymyksiä ei voi olla kovin montaa. Lisäksi mietimme asioita, joita meidän täytyy tietää kaikista tarjoamistamme laitteista, jotta algoritmi voisi tarjota optimaalisia ratkaisuja asiakkaille.

√Ąlylaitteita on olemassa todella moneen tarkoitukseen. Niill√§ voi parantaa muun muassa kodin mukavuutta, turvallisuutta ja ekologisuutta. P√§√§timmekin, ett√§ palvelu kysyy k√§ytt√§j√§lt√§, mihin tarkoitukseen h√§n ensisijaisesti haluaisi √§lylaitteita. Rajasimme n√§m√§ niin sanotut ‚Äúarvot‚ÄĚ ensin nelj√§√§n (mukavuus, turvallisuus, ekologisuus ja rahan s√§√§st√∂). Tajusimme kuitenkin pian, ett√§ ‚Äúrahan s√§√§st√∂‚ÄĚ -vaihtoehtoa ei tarvita, koska ekologisuus (eli energian s√§√§st√§minen) on melkein sama asia.

Lisäksi palvelu kysyy käyttäjältä asunnon kokoa ja budjettia. Näillä parametreilla on tarkoitus skaalata tarjotun paketin kokoa. Asunnon koko vaikuttaa laitteiden määrään; isompaan asuntoon tarvitaan esimerkiksi enemmän lamppuja ja sensoreita. Budjetti vaikuttaa tietenkin niin ikään laitteiden määrään, mutta myös laitteiden monipuolisuuteen. Samaan tarkoitukseen on monia eri laitteita ja kalleimmissa on usein eniten ominaisuuksia. Budjetin perusteella algoritmi tekee valinnan näiden eri vaihtoehtojen välillä.

Palvelu kysyy siis vain kolmea asiaa (t√§rkein ‚Äúarvo‚ÄĚ, asunnon koko ja budjetti), joten k√§ytt√∂liittym√§st√§ saadaan hyvin yksinkertainen ja selke√§. N√§in ollen voidaan olettaa, ett√§ merkitt√§v√§ osa palvelun √§√§reen p√§√§tyvist√§ my√∂s k√§ytt√§√§ sit√§. Hahmottelimme k√§ytt√∂liittym√§st√§ my√∂s esimerkin (katso kuva alla).

UI Mockup

Hahmotelma käyttöliittymästä

Laitetietokanta on toinen oleellinen asia algoritmin toiminnan kannalta. Laitteiden ominaisuudet täytyy tietenkin tuntea hyvin. Haastavampaa on kuitenkin saada laitteiden ominaisuudet kuvattua joiksikin luvuiksi, joita algoritmi voisi käyttää. Merkittäviä lukuja on ainakin laitteen hinta ja koko. Tämän lisäksi ajattelimme luoda pisteytyksen kuvaamaan laitteen luonnetta eri arvojen (mukavuus, turvallisuus, ekologisuus) mukaan. Tällaisen pisteytyksen käsittely vaatii algoritmilta kuitenkin varsin monimutkaista rakennetta, joten emme lähteneet toteuttamaan sitä pidemmälle. Päätimme yksinkertaisuuden vuoksi luoda kolme valmista pakettia (mukavuus-, turvallisuus- ja ekologisuuspaketti), joita algoritmi sitten voisi skaalata asunnon koon ja budjetin mukaan.

Mietimme myös sellaista ominaisuutta algoritmille, että se kehittäisi itseään käyttäjäpalautteen perusteella. Eli yksinkertaisimmillaan alkaisi suosimaan laitteita ja laiteyhdistelmiä, jotka ovat saaneet hyvää palautetta asiakkailta. Käyttäjäpalautteen avulla voisi selvittää ainakin laitteen käytettävyyttä ja kommunikointikykyä muiden laitteiden kanssa. Tietenkin tulisimme tekemään kattavan pohjaselvityksen laitteista jo etukäteen, mutta se tuskin voisi olla täysin aukoton.

Tällä viikolla keskityimme siis yksinomaan algoritmin toiminnan pohtimiseen. Tapasimme vain kerran, mutta saimme kuitenkin etenkin konseptitasolla paljon aikaan. Seuraavalla viikolla meillä on jälleen esityssessio ja saamme toivottavasti lisää aina niin arvokasta palautetta!

Money, money, money…

Ydinajatuksemme, eli se että kehitämme palvelun, joka räätälöi eri asiakkaille valmiita älylaitepaketteja, on edelleen ennallaan ja siitä näkökulmasta pohdimme tällä viikolla etunenässä sitä kaikille ah niin rakasta aihetta, eli rahaa. Ansaintamallin teossa pääsimme graafisesti toteuttamaan itseämme ja koska erilaiset tulot ja menot linkittyvät vahvasti siihen, millaista liiketoimintaa meidän kannattaa harjoittaa, opimme myös enemmän tästä asiasta.

Rahan lisäksi oli tärkeää pohtia myös muunlaista pääomaa ja hyötyjä, jotka vaihtavat omistajaa. Esimerkiksi erilaiset yhteistyökumppanit voivat saada positiivista näkyvyyttä toimiessaan kanssamme, sillä tarjoamistamme älykkäistä kotilaitteista huokuu modernius ja vihreät arvot. Toisaalta kerrytämme asiakaskuntamme kasvaessa laitevalmistajien kannalta arvokasta infomaatiota ja käyttökokemuksia, mikä on myös itsessään pääomaa. Ansaintamallin teon yhteydessä hahmotimme myös entistä paremmin, mitä palveluita meidän kannattaa ulkoistaa ja mitä meidän kannattaa omistaa itse. Jotta ansaintamallin visualisointi pysyisi yksinkertaisena ja selkeänä oli kuitenkin liian yksityiskohtiin meneviä kulueriä jätettävä pois; mallissa esitettyjen kulujen lisäksi näitä olisi esim. toimistorakennuksen ja muiden tilojen vuokrat, palvelimet ja muut tekniset menot. Nämä eivät toisaalta liity keskeisesti liiketoimintaamme.

Perjantain sessiossa esittelimme Hanille BMC-malliamme, jota on jälleen kehitetty eteenpäin. Hani kehotti meitä pohtimaan myös muita rahastustapoja kuin vain kiinteän hinnoittelun, jota olemme tähän mennessä pitäneet relevanteimpana. Samalla hän kiinnitti huomionsa siihen, että olemme kyllä tehneet asiakaskyselyä, mutta tulokset ovat hieman vääristyneitä eivätkä kuvaa koko Suomen väestöä, koska suurin osa kyselyyn vastanneista ovat opiskelijoita. Tämä vaatiikin meiltä vielä lisätoimia. Hän myös neuvoi keskittymään oleelliseen, eli miettimään mikä on ydinosaamistamme bisnesideassamme.

Seuraavaksi tulemme tekemään tasan tämän, eli jatkamme paketteja räätälöivän algoritimin luonnostelun ja kehityksen parissa ja seuraavien viikkojen sisään on tavoitteena saada tästä sellainen prototyyppi ulos, jota voi testauttaa potentiaalisilla asiakkailla. Algoritimin suunnittelun lisäksi tähän liittyy käyttöliittymän visualisointi. Tavoitteena on pitää palvelualustaamme mahdollisimman helposti lähestyttävänä ja yksinkertaisena, ja tästä syystä myös käyttöliittymästä on tehtävä sellainen. Algoritmimme kuuluisi voida reagoida uusiin markkinoille ilmestyviin älylaitteisiin ja myös meille annettuun asiakaspalautteeseen (käytännössä tämä tapahtunee jatkuvasti päivittyvien tietokantojen avulla), mikä tuo oman lisähaasteensa ja -mausteensa tähän tehtävään.

Linkki ansaintamalliimme löytyy tästä. Tiedostossa on mukana myös tämänhetkinen BMC-luonnoksemme.