Uusi nakokulma – Leikillinen ymparistokokemus parcourin kautta

Photo: Adam Warner for OIS/IOC
Kuva: Adam Warner for OIS/IOC

 

Kurssin ensimmaisena intensiivipaivana tapasimme Lappsetin toimistolla Pitajanmaessa. Myyntipuheiden tayteisen aamupaivan jalkeen vietimme innostavan toiminnallisen kaupunkielamyksen parcourin kautta. Lajin asiantuntijoiden opastuksella hypimme kiville, kiipeilimme muureille ja tasapainoilimme kaiteilla. Parcour innosti minua suuresti avaamalla uuden nakokulman kaupunkitilaan. Lajin kautta muuten huomioimatta jaaneet kaupunkitilan elementit muuttuivat kiinnostaviksi, ja yksinkertaisetkin elementit avasivat uusia mahdollisuuksia keholliseen kaupunkikokemukseen.

Uskon, etta nain lapsikin katsoo tilaa. Siina missa perus tallaaja nakee ilmastoinnin ulostulo totteron, parcouraaja nakee potentiaalisen temppupaikan, ja lapsi ehkapa paivasta riippuen sienen, alienin, tai valtaistuimen. Lasten leikin tapaan parcour on kehollista ja motorisesti vaativaa omien rajojen ylittamista: samaa teemaa kuin Lappsetin leikkitelineet. Suurimpana erona parcourin ja leikkiteline leikin valilla on se, etta telineissa tekemisen mahdollisuudet on selkeammin ohjattu ja maaritelty telinevalmistajan puolesta. Parcour sensijaan kehottaa loytamaan uusia kayttotarkoituksia objekteille ja tiloille, joiden paa-asiallinen ja suunniteltu tarkoitus on jotain aivan muuta. Ja nainhan myos lasten leikki juuri toimii. Objektiivista tilaa tarkastellaan oman subjektiivisen kokemuksen kautta, ja tama lahestymistapa muuttuu mielentilan ja leikin mukaan. Sama perus leikkiteline voi yhdelle lapselle edustaa sademetsan latvustoja, ja viereiselle kaverille samaan aikaan avaruusalusta.

Lahdin talta pohjalta miettimaan monipuolista ja monitulkintaista maisemaa. Hyva maisematila jattaa tilaa kunkin yksilon tulkinnalle ja mielikuvitukselle. Parempi tila taman lisaksi inspiroi ja kannustaa itsensa ja tilan kokemiseen uusin tavoin. Haluaisin kurssityon puitteissa kehittaa juuri tallaisia inspiroivia ja oivalluksia edistavia tilaratkaisuja. Tavoitteena olisi luoda paikkoja ja tilanteita, jotka avartavat leikinomaisesti kokemusta maailmasta ja itsestaan niin lapsilla kuin aikuisillakin.