Kenttätutkimusta – Viikon 45 yhteenveto

Maanantaina osa ryhmästämme tapasi AVP:n viihtyisissä tiloissa. Pohdimme kurssiassistentin palautteen pohjalta, miten voisimme muotoilla paremmin ryhmämme ongelman. Koska se oli edelleen haastavaa ja koska ongelman muotoilu vaikuttaa merkittävästi projektin loppuosan suorittamiseen, tunnistimme tarpeen koko ryhmän tapaamiselle. Lisäksi suunnittelimme seuraavia tiedonkeruutoimenpiteitä.

Torstaina tiedonkeruu siirtyi suunnitelmasta käytäntöön, kun jalkauduimme Helsingin keskustaan tavoitteenamme validoida konseptia haastattelemalla kivijalkaliikkeiden kauppiaita. Aloitimme Kampista ja kävelimme lähikatuja etsien sopivia liikkeitä. Yritimme mennä liikkeisiin sisään silloin kun ei ollut asiakkaita, jotta kauppiaalla olisi aikaa jutella kanssamme. Kiinnitimme lisäksi huomiota valittujen kauppojen monipuolisuuteen ja että niissä olisi sopivan pienehköjä tuotteita yksityishenkilöiden kuljetettavaksi.

Haastattelimme yhteensä viittä eri kauppiasta. Kaupat olivat antikvariaatti, polkupyöräkauppa, nahkakauppa, vaatekauppa ja teekauppa. Verkkokauppojen määrä hieman yllätti meidät, nimittäin kaikilla muilla paitsi nahkakaupalla oli myös verkkokauppa. Nahkakauppias perusteli tätä sillä, että asiakkaat haluavat hypistellä hänen nahkatuotteitaan ennen ostopäätöstä. Verkkokauppiaat käyttivät kaikki pääsääntöisesti Postia, koska se oli muita vaihtoehtoja halvempi. Polkupyöräliikkeellä oli ollut omakohtaisia ongelmia Postin kanssa, sillä lähetyksiä oli hukkunut.

Kaikki verkkokauppiaat veivät lähetykset itse läheiseen Annankadun Postiin. Siten heidän olisi helppo siirtyä käyttämään PackPeople-palvelua, sillä paketit pitäisi vain viedä suunnilleen yhtä kaukana sijaitsevaan pakettiautomaattiin. Kenelläkään ei ollut lähtökohtaisesti mitään PackPeoplea vastaan, mutta lähetyksen hinta on hyvin ratkaiseva tekijä, jotta PackPeoplea siirryttäisiin käyttämään. Antikvariaatti oli hieman huolestunut hauraiden kirjojen ehjänä pysymisestä, jos kirjat kulkisi PackPeoplen kaltaisen palvelun avulla. Kauppiaat eivät osoittaneet merkittävää kiinnostusta PackPeopleen mahdollisesti integroitavaa kauppapaikkaa kohtaan.

Perjantain tapaamisessa kävimme läpi prototyypin nykytilannetta ja kivijalkakauppiaiden haastattelujen tuloksia. Keskustelimme proton käyttöliittymän selkeydestä ja vastaanottajan näkymän lisäämisestä. Pohdimme myös sitä, että miten reititysalgoritmi liitetään protoon. Lisäksi protoon täytyy lisätä pakettiautomaatit oikeille paikoilleen, tällä hetkellä niitä on vain muutama. Nämä asetettiin proton seuraaviksi kehityskohteiksi.

Kivijalkakauppiaiden haastatteluista selvisi, että hinta on merkittävin tekijä lähetystapaa valittaessa. Meitä kuitenkin epäilytti, että voiko PackPeople pärjätä suorassa hintakilpailussa Postia vastaan, edes pelkästään pääkaupunkiseudun kuljetuksissa. Haastatteluista onneksi nousi myös muita mahdollisia kilpailuetuja. Etenkin yksin kauppaansa pyörittävät kauppiaat vievät lähetykset vasta illalla päivän päätteeksi kerralla Postiin. PackPeople voisi mahdollistaa kustannustehokkaan noutopalvelun suoraan liikkeestä. Tästä tulisi useita etuja kauppiaalle verrattuna Postiin. Ensinnäkin Posti ei välttämättä ole auki tarpeeksi myöhään, joten sinne voi olla hankala viedä lähetyksiä. Toiseksi Postiin kävellessä kuluu työaikaa ja kauppa saattaa olla aivan tyhjillään sen aikaa. Kolmanneksi lähetysten toimitusaika lyhenee, jos ne saadaan liikkeelle jo keskellä päivää, eikä vasta illalla (eli seuraavana päivänä).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *