Leikisti! Kurssin alku

 

The opposite of play – – – is not a present reality or work, it is vacillation, or worse, it is depression.

Brian Sutton-Smith: The Ambiguity of Play


Työssäni kaupunkisuunnittelussa varsinainen suunnittelutyö on tapahtunut hyvin kapealla alueella. Lähtötiedot ja tavoitteet ovat rajanneet hanketta usein niin, että suunnittelijan työksi on jäänyt (pohjatyön lisäksi) vetää viiva ainoaan siihen soveltuvaan kohtaan. Lähtökohtani tähän kurssiin ovat siis kahtiajakoiset: Edessä olevan kaltaisesta suunnittelutyöstä minulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta toisaalta aihe kiinnostaa minua valtavasti henkilökohtaisella tasolla.

Leikki osana ihmisyyttä ja työ leikkinä ovat olleet minulle viime vuosina ajankohtaisia teemoja. Työn kokeminen leikkinä ei kuitenkaan tarkoita sitä että suhtautuisin siihen kevyesti. Oikeastaan päinvastoin; suhtaudun siihen perustavanlaatuisen vakavasti ja haluan tehdä parhaani, mutta se onnistuu vasta kun olen sisäisesti motivoitunut, pidän siitä mitä teen ja saan kokeilla ja ajatella luovasti omilla aivoillani – eli leikin. Leikkiin liittyvä uteliaisuus, jännitys, vapaus ja läsnäolo – mutta myös huumori, nauru ja ilo – ovat kaikki minulle elintärkeitä elämänlaadun osasia ja liitän ne parhaimmillaan myös maisema-arkkitehtuuriin.

Oletan ennalta, ettei lapsen näkökulmaan eläytyminen tuottane minulle hankaluuksia, vaan haaste tullee maisema-arkkitehtuurin suunnittelukokemuksen niukkuudesta ja siitä aiheutuvasta epävarmuudesta. Suunnitteluprosessi tässä laajuudessa ei ole minulle tuttu, joten ajankäytön hallintaan täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Koen opinnoissani liikkuvani ainakin vielä toistaiseksi niin niukalla substanssiosaamisella, että kaikkeen suunnitteluun liittyy erityistä osaamisen kerryttämistä. Kurssi on ensimmäinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukurssini ja sen teema on onneksi erityisen mieleinen.

Vaikka kurssin teemana ovat lapsen leikin ympäristöt , kiinnostaa minua tutkia mahdollisuutta luoda ympäristöä joka liikuttaa – henkisesti tai fyysisesti – myös muun ikäisiä ihmisiä. Se miten näistä aineksista tiivistyy näkemysteni mukainen leikin ympäristö, on vielä mysteeri.

Lähiympäristö palkitsee katsojansa kiinnostavilla kohteilla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *