Itsearviointi

Kurssi oli monin tavoin aikamoinen puristus. Vaikka sen tiesi jo etukäteen, oli vaativuus lyödä allekirjoittaneen laudalta. Alkuräpiköinnin jälkeen kurssista muodostui kuitenkin olennainen osa omaa syksyäni ja pääsin tutustuttamaan ajatusmaailmaani monia uusia näkökulmia, ei vain maisema-arkkitehtuurista vaan myös esimerkiksi luonnosta, taiteesta ja estetiikasta.

Kurssilla tutustuimme laajasti oman alamme kirjoituksiin, josta jäi kipinä lukea niitä lisää. Tekstit olivat puhuttelevia ja minulle uusia. Tulen varmasti jatkossa lukemaan lisää ainakin James Cornerin, Anne Whinston Spirnin ja Yrjö Hailan kirjoituksia. Kurssin aihepiirit laajensivat maisema-arkkitehtuurin alan ymmärrystäni ja linkittivät sen myös muihin aloihin, kuten kuvataiteeseen, filosofiaan ja yhteiskuntatieteeseen.

Oppituntien rakenne tuntui ensimmäisinä kertoina työläältä, mutta tässä tapahtui muutos nopeasti. Rutiini, jossa ensin pureskeltiin tekstiä pienryhmänä ja sen jälkeen yhdessä koko ryhmän kesken luokassa toimi hyvin. Opin paljon itsestäni keskustelijana ja yritin kehittää itseäni siinä tietoisesti kurssin aikana. Ryhmässä asioiden ääneen sanominen on ollut itselleni aiemmin korkean kynnyksen takana. Kurssin myötä siihen syntyi aika hyvä rutiini, eikä loppukurssista kynnystä oikeastaan enää miettinyt.

Kokonaisuutena kurssi on ollut hyvin palkitseva, eikä vähiten sen haastavuuden vuoksi. Kurssilla pääsi ennen kaikkea haastamaan omia rajojaan. Ennen kurssia en ollut juurikaan kirjoittanut omia tekstejäni tai keskustellut asioista, joiden ääriviivoja on vielä vaikea hahmottaa. Voin sanoa kurssin tukeneen omaa ammatillista kehitystäni, sillä se on tuonut valtavasti varmuutta omien näkemysten ääneen sanomiseen ja niistä kirjoittamiseen.

Koen, että kurssille asetetut tavoitteet ovat täytetty, tai ainakin pyörä niiden osalta on lähtenyt pyörimään hyvää vauhtia. Tietysti aina voi parantaa, lisäaika joidenkin tekstien pohtimiseen olisi tehnyt hyvää, mutta nyt pääsin tähän asti ja se riittää.

Maisema-arkkitehtiopiskelija uuden tiedon viidakossa – kirjaimellisesti.