Aloitusluento

Uuden tiedon äärellä

Iso osa tämän päivän oppimiskokemuksesta syntyy Aallon käytäntöjen ja kokonaisuuksien oppimisesta, uusina asioina: seminaarityöt, kurssin laajuuden joustavuus ja työohjelman laatiminen. Selvitettäviä asioita ovat siis: mitä tarkoittaa seminaarityö, mihin määrään opintopisteitä ajalliset resurssit riittävät ja miten laadin realistisen työohjelman itselleni. Seminaarityö aiheuttaa päänvaivaa, mutta näiden ensimmäisten viikkojen aikana on hyvä lukea  Mycoursesista löytyvä aiheeseen liittyvä materiaali ja muodostaa kokonaiskuva siitä, mitä työhön vaaditaan.

Kurssikaverini ovat pääasiallisesti maisteriopiskelijoita: Aallossa kandin tehneitä mutta myös muita Amk-taustaisia. Uskon sen tuovan kurssin aikana keskusteluihin hyvin erilaisia näkökulmia aiheeseen. Monella opiskelijalla on jo paljon käytännön kokemusta työmaatyöskentelystä ja projektin toteutuksen seuraamisesta – itselläni tällaista kokemusta ei ole ollenkaan. Odotan mielenkiinnolla käytännön tarinoita.

Käymme läpi lyhyesti kurssin sisältöä ja se kuulostaa juuri siltä mille on tarve – mitä kuvittelinkin kurssin sisällön olevan. Aloitusluennon sisältö on hyvä muistutus siitä, miten paljon maisema-arkkitehdin työhön saattaa sisältyä työmaatyöskentelyä ja johtamista eri rooleissa.

Tuntitehtävä 1

Tuntitehtävässä tutustumme Aalto-yliopiston opetustarjontaan ARTS:in ulkopuolella. Tarkoituksena on löytää kursseja jotka soveltuisivat maisema-arkkitehtiopiskelijoille. Minun ryhmäni saa tarkasteltavaksi Kauppakorkeakoulun opetustarjonnan.

Maisema-arkkitehtuurin erikoistumiskurssien ulkopuolelta moni kauppiksen kurssi tuntuu vastaavan ammatin osaamistarpeeseen. Moni maisema-arkkitehti päätyy urallaan perustamaan yrityksen (tai olemaan muilla tavoin oman osaamisensa herra), joten todella moni bisnespuolen kurssi tuntuu sisältävän hyödyllisiä taitoja. Yrittäjäksi asennoituminen, yrittäjän vastuut ja velvollisuudet olisivat tosin hyödyksi jokaiselle opiskelijalle, alasta riippumatta. Kauppiksen kurssitarjotin sisältää todella monipuolisesti yrityselämässä vaadittavia taitoja, mutta omiin yritysopintoihin riittäisi luultavasti eri aiheiden johdatuskurssit, eräänlaiset introina siihen minkä kokonaisuuksien kanssa yrityselämässä liikutaan.