Koulumaailma uudistuu

Peruskoulujen opetus kehittyy jatkuvasti ja nyt varsinkin opetussuunnitelmat tuntuvat kokevan muutoksia, jotka painottavat uusien teknologioiden tuomista mukaan opetukseen. Kaikkea ei enää opetella vain paperin ja kynän kanssa pyörittelemällä, vaan eri teknologian muodot tulevat osaksi useita kouluaineita.

Esimerkiksi 3D-tulostaminen on yksi meidän aihettamme hyvin sivuava jo nyt koulumaailmassa kokeilussa oleva uuden teknologian muoto, jonka tarkoitus on uudella tavalla edistää oppimista. Tällaiset uudet opetuksen ratkaisut kuten meidänkin painetun elektroniikan opetuspakettimme tuoreina teknologioina tarjoavat muun muassa joustavia tehtävien ratkaisumahdollisuuksia, jolloin oppilaalla on myös enemmän valinnanvapautta erilaisten projektien suhteen. Oppilaat oppivat uudella tavalla ja motivoituvat kun saavat itse suunnitella ja soveltaa oppimaansa käytäntöön.

Perusopetuksen opetussuunnitelma eli ala- ja yläkoulujen opetus päivittyy ja kokee siis juuri nyt muutoksia. Esimerkiksi syksyllä 2016 päivittyneessä opetussuunnitelmassa myös koodaustaidot eli ohjelmoinnin opettelu mainitaan osana osaamistavoitteita. Tietokoneet tulevat entistä lähemmäs osaksi opetusta ja tämä vaatii myös opetushenkilökunnalta uusia taitoja, opettajienkin tulee hallita tietyt perusteet joita opettaa. Tämä pätisi myös meidän suunnittelemamme elektroniikan opetuksen uudistamisen tapauksessa. Opetushenkilökunnalta vaadittaisiin myös jonkin verran paneutumista ja ymmärrystä elektroniikkaan ja virtapiirien toimintaan, kun teknologiamme tarjoamat mahdollisuudet luoda omaa ovat paljon monimuotoisemmat kuin nykyisillä tavallisilla elektroniikan opetussarjoilla. Oppilaat tarvitsevat ohjeistusta. Samalla me juuri pyrimme helpottamaan opettajien työtä opetuksen suunnittelussa tarjoamalla myös valmiita piirialustoja ja tukea opetukseen. Tämä kaikki kuitenkin siis sopisi nykyiseen opetuksen kehityksen kokemaan trendiin.

Opetushallituksen ylläpitämällä EDU.fi-verkkosivulla kerrotaan lisää 3D-tulostamisesta osana opetusta ja sen tässäkin listatuista myönteisistä puolista. Ohjelmoinnista osana perusopetusta on mainittu jo ainakin Opetushallituksen 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, jotka Opetushallitus tuolloin hyväksyi, ja tämä alkaa varmasti pikkuhiljaa tuoreimman opetussuunnitelman myötä näkyä käytännössä. Meidän ideoimallamme elektroniikan opetuksen ratkaisulla on mielestämme hyvät mahdollisuudet olla osa tätä jatkumoa, jossa teknologia tuodaan yhä paremmin osaksi lasten ja nuorten koulukasvatusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *