Excursus

World Landscape Architecture

Kaupallisia kohde-esittelyjä

World Landscape Architecture on maisema-arkkitehtuuriin keskittyvä blogi, jota kuratoi maisema+arkkitehti Damian Holmes. WLA keskittyy pääasiassa uusien maisema-arkkitehtuurikohteiden esittelyyn. Blogi perustettiin vuonna 2007 alustaksi, jolla maisema-arkkitehdit ja maisema-arkkitehtuurin opiskelijat voivat julkaista ja mainostaa töitään. Kyseessä on siis kaupallinen blogi palvelu, jonka avulla maisema-arkkitedit voivat lisätä näkyvyyttään alan kansainvälisessä kentässä. Blogin jäseneksi liittymisen vuosihinta vaihtelee 75 ja 750 aud (50-500 eur) välillä jäsenyyspaketista riippuen. Blogin kuukausittainen lukijamäärä vuonna 2021 oli jonkin verran yli 50000.

Koska World Lanscape Architecture:n kohde-esittelyt ovat pääasiassa kohteiden suunnittelijoiden itse kirjoittamia, alustalla julkaistuja kirjoituksia ei suoranaisesti voi pitää kritiikkinä, ainakaan klassisessa mielessä. Kyseessä on ennemminkin jonkin asteinen mainonta. Kohde-esittelyissä kuitenkin usein avataan suunnittelun taustalla vaikuttaneita konsepteja ja reunaehtoja, sekä suunnittelumetodologiaa, mikä auttaa lukijaa sisäistämään suunnittelijan tavoitetilan. Suunnittelijoiden itse kirjoittamat kohde-esittelyt keskittyvät onnistumisiin ja usein esittelevät kohteet pian valmistumisen jälkeen. Pitempiaikaisten vaikutusten arviointiin blogi ei siis sovellu. Olettaisin, että maisema-arkkitehdit lukevat blogia pääasiassa inspiraation lähteenä, hyödyntäen artikkelien kohteita referensseinä omassa suunnittelutyössään. Blogia selatessa saa lukija saa kohtuullisen hyvän käsityksen kaupallisen maisema-arkkitehtuurin tämänhetkisistä trendeistä ja ilmiöistä.

Kuten kaiken kaupallisen median, myös WLAn lukijan on oltava tietoinen, ettei kyseessä ole riippumaton alusta. Blogin jäsenillä, tukijoilla, ja lahjoittajilla on kaupallinen intressi puskea juuri tietynlaista sisältöä ja keskustelua edistääkseen omaa taloudellista asemaansa. Nämä realiteetit mielessä pitäen WLA on kuitenkin antoisa alusta uusien ja kiinnostavien maisema-arkkitehtuurikohteiden esittelyyn.

WLAn kaltaisia kaupallisia blogialustoja on useita, ja kaikki kilpailevat käytännössä samoilla markkinoilla. Blogien tavoitteena on myydä julkaisutilaa maisema-arkkitehtitoimistoille ja opiskelijoille, jotka haluavat tuoda itseään esille alan kansainvälisessä kentässä, sekä mainostilaa alan tuotteille ja palveluille.

Muita vastaavanlaisia blogeja ovat muunmuassa

landezine.com

landizer.net