Viikko 42

Viikko 42

Tällä viikolla oli tarkoitus tehdä kurssin toinen esitys projektistamme sekä kerätä tietoa potentiaalisilta loppukäyttäjiltämme, jotta saamme kuvan mihin suuntaan meidän täytyy edetä.

Esitys:

Kokoonnuimme torstaina työstämään esitystämme, jonka esittämiseen ilmoittautuivat vapaaehtoisiksi Tiina ja Saga. Tämä esitys on auttanut selkeyttämään projektimme suuntaa. Lyhyt yhteenveto esityksestämme.

Ongelma:

  • Pienpakettien toimitus on hidasta ja kallista, sillä muutama toimija määrää markkinat.

Tavoitteet:

  • Sujuvoittaa ja uudistaa tavarankuljetusliikennettä.
  • Tarjota vaihtoehto postille ja muille kuljetuspalveluille.

Tuotteemme: Unipak

Rajauksia:

  • Toiminta-alue: Suomen pääkaupunkiseutu
  • Ydinkohderyhmä: opiskelijat (ja muut opiskelijamieliset mobiilisovelluksia aktiivisesti käyttävät)
  • Tuotteemme tyyppi: Mobiilisovellus
  • Liiketoimintamme malli: yrityssopimukset

Validointi:

  • Teemme verkkokyselyn asiakaskohderyhmälle (kvantitatiivista sekä kvalitatiivista dataa)
  • Keräämme käyttäjäpalautetta Adobe XD -prototyypistämme
  • Keskustelemme yritysedustajien kanssa
  • Kirjallisuus, muiden sovellusten arviointi ja lakien tulkinta

Pelillistäminen:

  • Pisteiden ja saavutuksien kerääminen kuljetetuista paketeista on motivoivaa.

Esityksen teon aikana olemme myös keksineet nimen meidän mobiilisovellukselle sekä myös logon.  Logo on käytännössä kuva maskotistamme, joka tulee olemaan yksisarvinen. Mietimme mikä maskotti herättäisi luottamusta, nopeutta ja urheutta sekä sopisi meidän pelillistämisteemaan. Mietimme hevosesta ja jäniksestä aina dromedaariin saakka, mutta lopulta päädyimme yksisarviseen. Yksisarvisen englanninkielinen käännös unicorn yhdistettynä paketteihin saimme lopulta nimeksi Unipak. Tässä on kuva ideointiprosessistamme:

Pöhinä

Saimme tiimiimme lisävahvistusta. Sagan tytär Evelyn toimi graafikkonamme ja loi viimeisin versio logostamme, joka näyttää tältä:

Unicorn

Käyttäjäpalaute:

Päätimme kerätä palautetta potentiaalisilta loppukäyttäjiltä kahdella tavalla: Google Docs-kyselyllä ja haastatteluilla.

Kehitimme Google Docs-kyselyn ja jaoimme linkin Facebookin kautta. Tässä tulokset (huomaa, että sanallisiin vastauksiin tuon vain esille tärkeimmät pointit):Kuva1

Kuva2

 

Kerro lyhyesti mitä ajatuksia edellinen kysymys herätti:

  • Lähtisin kuljettamaan, jos palkkio on sopiva.
  • Kiinnostaa, jos kuljettamisesta ei tule paljoa lisävaivaa
  • Paketin on oltava tarpeeksi pieni, jos kulkee julkisilla

Kuva3

Kerro lyhyesti mitä ajatuksia edellinen kysymys herätti:

  • Voiko kuljettajaan luottaa? Onko vakuutusasiat kunnossa?
  • Autolla toimisi helpommin
  • Kiinnostaa, jos paketin saapumiselle voi määrittää tarkemman aikaikkunan kuin muilla kuljetupalveluilla.

Me myös haastattelimme kavereitamme ja kysyimme mielipidettä ideaamme. Haastattelun tulokset olivat melko lähellä kyselyn tuloksia, eli idea kiinnostaa jos palkkio on tarpeeksi korkea, ylimääräistä vaivaa ei synny paljon ja jos sovellus on helppokäyttöinen ja siinä on helposti havaittavissa hinta, päämäärä, paketin koko ja toimitusaika. Paketin vastaanottajan näkökulmasta ideamme ei otettu yhtä suurella lämmöllä vastaan. Todettiin, että tietynkokoisille paketeille saa Verkkokauppa.comista ilmaisen kuljetuksen Maarintalon postilokeroihin, ja kotiinkuljetus on taas vaivaiset 2€. Muutenkin arvolippu Otaniemestä Helsinkiin on vain pari euroa.

Näiden tuloksien perusteella opimme, että palvelumme kuljetushintoihin ja -palkkioihin on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Se on ehkä tärkein tekijä palvelumme onnistumiseen. Hinnan on oltava tarpeeksi alhainen, että mobiilisovelluksemme nähtäisiin hyvänä vaihtoehtona muille kuljetuspalveluille, mutta tarpeeksi korkea, että vapaaehtoisia kuljettajia olisi riittävästi. Toinen tärkeä aspekti on luottamus. Ihmisillä on vielä nykyaikana vaikeuksia luottaa tuntemattomiin ihmisiin, joten täytyy miettiä huolella, miten luodaan järjestelmä, joka kannustaa toimimaan rehellisesti. Vastuunjakoa on myös mietittävä huolella. Kuka on vastuussa jos paketti vahingoittuu tai katoaa? Kuka korvaa jos paketti varastetaan? Onko mahdollista saada vakuutusyhtiöltä korvauksia tämmöisissä tapauksissa? Kolmas aspekti mihin meidän täytyy keskittyä on vaivattomuus. Koska kyseessä on projektimme koko idea on logistiikan virtojen yhdistelu, haluamme yhdistää luonnollisesti ihmis- ja tavaravirrat ilman suurta lisävaivaa kuljettajille tai tavaran lähettäjälle. Yksi asia, mikä tuli kyselyssä esille, on aikaikkuna. Tätä ei olla ryhmässä paljon mietitty, mutta koska tavoitteenamme on tehdä mobiilisovellus, siihen voi lisätä aikaikkunan, kun on valmis vastaanottamaan paketin. Tämä voi olla valtava kilpailuetu muihin kuljetuspalveluihin verrattuna, koska niissä on paketin saapumisen aikaikkuna hyväksymättömän suuri.

Mitä teemme seuraavaksi:

Seuraavaksi aiomme tarkasti miettiä kaikkia tarvittavia ominaisuuksia mobiilisovellukseemme. Aiomme hienosäätää Adobe XD-prototyyppiämme, esitellä se tutuillemme ja kerätä siitä palautetta. Sitten mietitään mitä ominaisuuksia täytyy lisätä tai poistaa. Haluaisimme myös näyttää prototyyppimme Verkkokauppa.comin edustajien kanssa, johon olemme olleet yhteydessä pari viikkoa sitten, mutta odotamme vielä vastausta. Otimme myös yhteyttä muutamaan tuotantotalouden laitoksen professoriin, jotka voisivat toimia projektimme ohjaajina/asiantuntijoina, mutta vastauksia odotamme vieläkin.