Dialogi 8: Esittelyssä James Corner

James Corner on vuonna 1961 syntynyt maisema-arkkitehti ja teoreetikko. Hän on pyrkinyt töissään käyttämään innovatiivista lähestymistapaa. Hänen suunnittelemiaan kohteita ovat muun muassa High Line, joka on 1,5 kilometrin pituinen entinen rautatiesilta, joka on muutettu dynaamiseksi puistoksi, Fresh Kills Park, joka oli maailman suurin kaatopaikka, joka on sittemmin muokattu villieläimiin, virkistykseen, tieteeseen, koulutukseen ja taiteeseen keskittyneeksi puistoksi ja Cornell NYC Tech-kampusalue, joka on korkean teknologian kampusalue Roosevent Islandilla.
James Corner on siis kovanluokan tekijä, jolla löytyy näyttöjä myös suunnittelun saralla. Tämän lisäksi hän on professori ja emeritus, joka on julkaissut muun muassa Alex MacLeanin kanssa Take Measures Across the American Landscape teoksen, joka voitti AIA International Book of the Year -palkinnon vuonna 1997. Lisäksi hän on toimittanut Recovering Landscape: Essays in Contemporary Landscape Architecture -julkaisun, jossa pohditaan maisemaan kohdistuvan mielenkiinnon lisääntymistä ja millaisia mahdollisuuksia sitä kautta voi syntyä. Cornerin kirjoituksia on lisäksi koottu teokseen The Landscape Imagination The Collected Essays of James Corner 1990—2010.

Corner käsittelee kirjoituksissaan erilaisia aiheita kuten maisema-arkkitehtuurin teoriaa, suunnittelijasukupolvien luovuutta ja prosesseja ja maisema-arkkitehtuurin käyttämistä strategisena välineenä. Lisäksi hän tarkastelee rakennettuja projekteja kriittisesti. Hänen kirjotustensa kerrotaan vaikuttaneen käytännöntyöhön. Hän itse kertoo kirjoittamisen olevan hänelle voimaattuttava työkalu tiedon taltioinnin, analysoinnin ja ideoinnin kannalta.

Corner ei halua vain palauttaa maisemia entisen kaltaisiksi tai seurata historian jalanjälkiä. Hän pyrkii työssään löytämään uusia ideoita ja maisemasta vielä paljastumattomia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä hän kokee, että nyky-yhteiskunta ja rakentaminen asettaa suuria haasteita maankäytön suunnittelulle. Maisemaprojektit voivat parhaimmillaan korjata ja ottaa uudelleen käyttöön esimerkiksi kaupungin saastuneita alueita ja nostaa niiden arvoa. Corner muistuttaakin, että maisema on erottamattomasti sidottu markkinoihin ja talouteen.

Lähteet:
Corner J. & Bick Hirsch A., 2014, Landscape Imagination – The Collected Essays of James Corner 1990—2010, New York : Princeton Architectural Press

Walker C., 2014, From ”The Landscape Imagination” – James Corner’s Essay on the High Line, ArchDaily, June 14, 2014, saatavilla: https://www.archdaily.com/516847/from-the-landscape-imagination-james-corner-s-essay-on-the-high-line

Weitzman School of Design, University of Pensylvania: James Corner, https://www.design.upenn.edu/landscape-architecture/people/james-corner

Kuva: Highline.org