Ensimmäinen prototyyppi – Elämyssovellus Luontoon oppimaan!

photo_2017-02-10_13-04-01

Päivän agenda

Tänään pureuduimme tarkemmin projektimme ideointiin ja muodostimme ensimmäisen prototyypin valmiista Luontoon oppimaan-applikaatiosta.

photo_2017-02-10_13-05-03

Kädet heiluu, laatuideoita horisontissa!

photo_2017-02-10_13-05-20

Ideariihen tuloksena keksimme paljon hyviä ideoita.

Aloitimme päivän tutustumalla ensin toisiimme ja sitten erilaisiin ideointitapoihin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kaikki ryhmämme jäsenet olivat paikalla. Huomasimme heti, että meillä on erittäin vahva tekninen osaaminen ryhmässämme. Toisaalta ideointivaiheessa pystyimme myös kehittelemään kaikenlaisia jopa outside-the-box-ideoita.

Päätimme ideoida prototyyppiämme aivoriihen kautta. Tavoitteena oli kehitellä yhteisiä ideoita ja kannustimmekin toisiamme kehittelemään hölmöjäkin ideoita. Aivoriihi toimikin keskustelun tavoin ja lopputuloksena meille muodostui melkolailla yhtenäinen kuva siitä miten applikaation tulisi toimia. Tässä vaiheessa päätimme lähinnä laajentaa scopeamme ja varmasti tulemmekin rajaamaan aihettamme projektin edetessä.android-drawer

 

Totesimme että projektituotteemme tulee olemaan mobiiliapplikaatio. Mobiililaitteella toimiva sovellus on nähdäksemme paras väline motivoimaan ihmisiä liikkumaan ja oppimaan luonnossa, sillä puhelin on ihmisillä useinmiten mukana. Yhtälailla mobiilisovellus on hyvä tekninen pohja seuraamaan missä käyttäjä liikkuu ja antamaan tälle sisältöä sen mukaan missä hän liikkuu.

Ideoinnin pohjalta lähdimme kehittelemään ensimmäistä prototyyppiämme. Käytimme Business Model Canvas (BMC) -viitekehystä rakentaaksemme tarkemman kuvan siitä mitä tuotteemme tarjoaa ja kenelle. Pohdimme myös alustavasti miten sovelluksemme rahoitus toimii. Asetimme pääasiallisiksi asiakassegmenteiksi turistit, lapsiperheet, nuoret aikuiset, henkilöt jotka eivät normaalisti menisi luontoon ja toisaalta myös sponsorit jotka mahdollistavat sovelluksen rahoituksen.

android-notification inapp

Jotta sovelluksemme olisi mahdollisimman saavutettavissa eri asiakassegmenteille suunnittelimme erilaisia markkinointitapoja tuotteellemme. Lapsiperheet voisivat saada tietoa sovelluksesta lasten maantiedon opetuksen kautta. Tässä tapauksessa olisi hyvä saada peruskoulut mukaan tähän projektiin ja sen mainostukseen. Turistit puolestaan saavat parhaiten tiedon sovelluksesta erilaisten turisti-infojen ja matkaoppaiden avulla. Nuorille aikuisille päin taas parhain väylä mainostaa on sosiaalisen median kautta. Jos esimerkiksi saisimme Youtube-tähtiä, bloggareita ja muita somejulkkiksia käyttämään sovellustamme, niin se voisi lisätä kohdesegmenttiemme kiinnostusta.

Koemme että sponsoreille voisimme tarjota mahdollisuuden näkyä sovelluksen kartassa. Käyttäjät voisivat saada luontokohdenotifikaatioiden lisäksi myös kahvila- ja muita notifikaatioita.

Protoaihiotamme voi käydä katsomassa täällä.

Lounastauolla ideoimme projektiamme luonnon helmassa ja kehittelimme ensimmäisen luontokohteenkin:

photo_2017-02-10_13-04-29

Olisiko tämä hyvä luontokohde?

Ensi viikolla käymme juttelemassa prototyypistämme ja projekti-ideoistamme Suomen Luonnonsuojeluliiton edustajan kanssa. Odotamme innostavia näkemyksiä ja hyviä keskusteluja. Tapaaminen todennäköisesti ohjaa meitä aika paljon projektissamme.

Teemme myös blogiin piakkoin ryhmäesittelyn.

Vastaa