Det fantastiska trädet. (8.11)

Vi diskuterade om konst som kan ses i vårt vardagliga liv och kunde konstatera att det är rätt försiktiga verk vi får ta del av och att det kunde finnas betydlgt mer konst i bland annat gatubilden.

Ett återkommande tema för den konst vi tagit del av är trädets betydelse i det finska landskapet och en slags hyllning till det.

Trädet. Ett återkommande tema inom konst som tar ställning till landskapet. Flera finska konstnärer gör verk där trädet ingår. Det kan vara allt från träd som enskilda individer, trädet som del av en större helhet, skogen. Skogsskötsel och skogsavverkning lyfts också fram. Trädets samspel med naturfenomen som sol, regn och vind.

Det mest intressanta verken är där man följer ett träds liv under en längre period och under olika årstider. Jag har själv alltid fascinerats av stora träd. Hur de överlevt så mycket och fortfarande står kvar så oberörda. Speciellt intressant var den finska fotografen Taneli Eskolas verk Tamme-Laurin tapaus där han beskriver sin upplevelse med en stor ek i Estland. Detta fick mig osökt att tänka på hur jag själv beundrade den stora eken på vår gård. Ett halvt år efter att jag hade flyttat till mitt nuvarande hem röjde jag undan alla syrener som växte tätt intill ekens stam, på en fem meters radie. Jag minns fortfarande wow-effekten som kom då jag backade många steg och för första gången kunde se eken som en helhet, med den vackra stammen. Den var så otroligt vacker och sympatisk i sin enkelhet och varje gång blicken vänds mot den ståtliga eken är känslan alltid den samma, rofylld och tillfreds.

Bild: Linda Kaira.