Förväntningar och inlärningsstrategi

Jag skulle säga att två av tre  kunskapsmål för kursen är sådana ämnesområden jag inte varit i kontakt med innan detta. Det som dock hänt är att jag analyserat och diskuterat landskapsarkiteknoniska verk. Dock måste jag konstatera att nivån av min egen analys och diskussion i dessa sammanhang säkert varit lägre än nivån som kommer krävas, om inte under, vid slutskedet av kursen. Och då har jag ju kommit till rätt plats, eftersom jag har mycket att lära mig. Men att uppmärksamma, analysera och diskutera skapade verk av olika slag är generellt något som intresserar och är därav inte helt främmande för mig.

Jag ser särskilt mycket fram emot att lära mig mer om punkt nummer tre. Jag är redan aktiv inom yrkeslivet inom samma område men behöver så mycket mer kött på benen då det kommer till kritiskt tänkande inom landskapsplanering och landskapsarkitektur. Jag har många gånger märkt att jag har svårt att gå in på djupet i min analys av ett planerat landskapsobjekt. Jag kommer under hösten att ha arbetsuppgifter där jag definitivt måste bemästra kritsikt tänkande och analyserande av landskapsarkitektoniksa verk.

Min strategi för att nå de mål som utsatts är helt enkelt att försöka lyssna och repetera så mycket som möjligt. Det vill säga lyssna tillde budskap som kommer via kursmaterial och övriga studeranden, ta till mig det väsentliga och upprepa detta i mina egna kritiska analyser och texter. Dessutom tycker jag att Hyvä kritiikki texten av Markku Ihonen. Det kommer vara en bra luntlapp att ha i bakfickan inför varje skrivuppgift.