Kasvot kesakoilla

Seo sii, Ai kauhia kun tekee eetua!

Midterm-viikko on vihdoin viimein ohi ja opiskelu-uran hirvittävin tentti selätetty (jos ihan rehellisiä ollaan nii tentti vei ku pikajuna Turkuun, mut ompahan takanapäin!). Ilmanala täällä alkaa muistuttaa kotosuomen suloista syyssäätä ruskan ja orastavan auringonpaisteen kera, kaunista !

Opiskelijakaverin ilme ennen midtermejä

Oma ilmeeni midtermien jälkeen

Midtermien jälkeen alkoi ahdistamaan kun tajusin, että vaihto on puolessavälissä ja paljon vielä näkemättä/ kokematta. Siispä päätin siirtää lentoni takaisin Suomeen kuukaudella eteenpäin (tammikuun puoliväliin) ja lähtöaseman Bangkokiin. Älkää nyt huolestuko liikaa, herättelin ajatusta reissaamisesta semesterin jälkeen jo ennen tänne tuloa. Niin ja kerroin äidille ettei se saa slaagia kun skippaan joulun 😀

Busan

Ah! Hiekkarantoja, aurinkoa ja meressä uimista. Niistä on kunnon loma tehty. Ettei tämä alkaisi kuulostaa liian täydelliseltä, niin voin todeta että neljän Busanissa vietetyn päivän aikana aurinko paistoi noin tunnin, ulkona satoi vettä, koiria ja taifuuneja ja voimakas merivirta oli viedä yhden seurueemme marokkolaisen hurjapään mennessään. Note to adrenaline junkies: Kannattaa uskoa niitä uimakieltokylttejä.

Noh, ei Busan kuitenkaan aivan hukkamatka ollut. Reissun alkajaisiksi pääsimme kokeilemaan paikallista erikoisuutta, tuoreltaan lautaselle pätkittyä ankeriasta, joka lätkäistiin grilliin iloisen kiemurtelevana ( unohtumaton elämys heikkohermoisille). Oli muuten hyvää!

Kiemurtelevia pötköjä, naminami

Paikallinen Haeundaen biitsi oli näkemisen arvoinen voimakkaasta tuulesta ja satunnaisista naamakuorinnoista huolimatta (hieno hiekka lentää helposti tuulen mukana). Urbaani kaupunkimiljöö ja valtava valkoinen rantaviiva luovat mieleenpainuvan paikan kastaa varpaat hiekkaan ja ottaa virkistävä suolainen kylpy meressä. Hiekkarannan lomasta löytää myös hienon kävelyreitin majakkoineen, luonnollisine aallonmurtajineen ja merenneitopatsaineen.

Mykistävää rantaviivaa

Joku pyysi hymyilemään vaivaantuneesti

Kerkesimme reissumme aikana käymään myös Busanin ”Machu Picchu”ksi nimetyllä Gamcheonin kulttuurikylällä. Kylän vihreät katot, pikkaraiset sivukujat ja värikkäät muraalit sekä katumaalaukset olivat erittäin piristävä tapa tappaa puoli päivää. Kylää koristivat myös hyvin persoonalliset, merinäköalalla varustetut pienet kahvilat ja ravintolat. Taka-alalla kuitenkin paistoi ajatus siitä että kylä oli luotu lähinnä turismia varten: kyltein merkittyjä valokuvauspisteitä, krääsäkauppoja ja ”pakotetun” taiteellista infrastruktuuria. Kultturissa kylvettyämme suuntasimme lillumaan kylpylään, jonka kylkeen joku oli päättänyt rakentaa yleisöhoukuttimeksi maailman suurimman tavaratalon vuosimallia 2009 ( Shinsegae Centrum City). Erittäin pätevät kylvyt!!

Vihreä värikimaramiljöö

Turistiluokka kulttuurikylvyssä

Yhteenvetona Busan on oikein mukava kesäkaupunki (kirosana kesänsä Raumalla, Lappeenrannassa, tms. läsäkoskilla viettäneille).

Jeju

Kansallisen juhlapyhäviikon Chuseokin vietimme Koreasta etelään sijaitsevalla Jeju-saarella 6 jätkän (aka. Handsome Motherf**kers) porukassa. Lähdimme reissuun lataamaan akkuja tulevaa midtermviikkoa varten haaveina vuorikiipeily, lämpimät hiekkarannat, kylmät bischonit sekä makea elämä.

Ensimmäinen iltamme kului hikoillessa paikallisessa ravintolassa, jonkun pitäisi varoittaa näistä elämääkin tulisemmista napalmiannoksista 😀 Ruoka oli hyvää ja sitä riitti niin paljon että koko porukka oli naama punaisena ja kyyneleet silmissä puhisten kuin lauma puhveleita. Ravintoloitsijalla oli silminnähden hauskaa. Päädyimme viilentelemään tukalaa oloa muutamalla oluella erään suljetun 7elevenin edessä olevan pöydän ääreen (haimme oluet muualta). Kaupassa oli hämmentävästi valot päällä ja oli kyllä huvittavaa seurata, kun illan aikana n. 30 tokkuraista korealaista kävi vuoronperään kokeilemassa onneaan kaupan ovella. Väsyneet juhlijat koputtelivat ja rynkyttivät ovea kiukutellen koreaksi ja lähtivät hölmistyneenä pois, kun paikka ei ollutkaan auki remuavasta ulkkariporukasta huolimatta. Tästähän saisi hienon tosi-TV ohjelman: ” Worst 7eleven ever”.

Seuraavana aamuna suuntasimme innosta ( ja pienestä dagen efteristä) puhkuen Hyeopjae-rannalle. Vietimme koko päivän rannalla 30 asteen lämmössä chillaillen, uiden ja medusoita väistellen.Törmäsimme 5 brittimimmin porukkaan ( okei 4 brittiä, yksi skotti) ja tuijottelimme auringonlaskua porukassa, aika romanttista eikö?

20170928_171958

Pojat on poikii

20170928_172138

The posse

Geneerinen auringonlaskukuva

Kolmantena päivänä teimme sen. Valloitimme Mt.Hallasanin huipun 1950 metrissä. Saavuimme vuoren juurelle 10:30 ja jututimme infopisteen naishenkilöä. Nainen tokaisi ettei meidän kannata enää lähteä kiipeämään, sillä vuoren kyljessä olevalla tarkastuspisteellä ( ~9km matkaa, 1,3km nousua) pitää olla viimeistään klo 12:00. Nainen repesi nauramaan, kun yksi saksalaisista tokaisi hänelle ” We are faster than we look lady!”. Olisi ollut mahtavaa lähettää kettuilevalle infotädille kuva meistä, kun saavutimme tarkastupisteen klo 11:45 (lähes juoksimme vuorta ylös). Jatkoimme huipulle jalat täristen iloisen naurunremakan saattelemana.

Onneks oli kaiteet, muuten olis menny matka ryömien

Kohtuullisen fyysisen näköstä hommaa

Loppureissun vietimme hieman rennommissa merkeissä brittien kanssa klubitellen, ranta-auringossa melanoomaa odotellen, Jejun katuja katsastaen ja auringonlaskuun ratsastaen…

ps.

Ei, ei me käyty hepan selässä, se oli vaan liian kaunis kielikuva pois jätettäväksi. Nyt tää jaarittelija painuu pehkuihin, huomenna taas aamujunalla Seouliin juhlistamaan Halloweenia 😉