Puljausohje kandiopiskelijalle: Miten siirryn opiskelemaan maisteriopintoja vaikkei kandi ole valmis

Huom! Aalto-yliopiston kandi- ja maisteriohjelmat ovat rakennettu siten, että ne on mahdollista ja suositeltavaa suorittaa ensin kandi kolmessa vuodessa ja sitten aloittaa maisteriopinnot kanditutkinnon valmistumista seuraavana syksynä.

Vaikkei opintopolkusi istuisi tähän rakenteeseen, niin sinun ei pidä jättää käymättä opintoja vain siksi, että et ole vielä saanut “lupaa” maisteriopintoihin. Kukaan ei estä aloittamasta maisteriopintojen suorittamista, vaikka kandi olisi vielä kesken. Tällaiset opinnot saa luettua vähintäänkin maisterin vapaavalintaisiin opintoihin, ja pääaineen varmistuttua myös pääaineeseen.

Mitä opintoja sitten kannattaa tai pystyy suorittamaan, jos alkaa käymään maisteriopintoja etuajassa? Joidenkin maisteripääaineiden edustajat väittävät, että maisteriopinnot voi aloittaa ainoastaa kaikki kerralla. Näin ei tietenkään ole. Ainoa asia, mikä rajoittaa maisterikurssien suorittamista, on kurssien mahdolliset esitiedot. Uusien maisteriohjelmien kursseista ja esitiedoista hallopedeilla ja opintojen suunnittelijoilla on jo jotain hajua, mutta viralliset esitietovaatimukset käyvät ilmi vasta Insinööritieteiden akateemisen komitean hyväksyttyä kurssien lisäykset, poistot ja muutokset-listan maaliskuussa 2016.

Joka tapauksessa lähes kaikki maisteripääaineet rakentuvat siten, että ensimmäisenä syksynä on tarkoitus käydä pääaineen yhteisiä opintoja. Näille opinnoille ei ole esitietovaatimuksia, koska maisteripääaineisiin tulee opiskelijoita erilaisista opiskelutaustoista. Sen sijaan pääasiassa keväälle sijoittuvat pääaineen valinnaiset opinnot voivat sisältää esitietovaatimuksia, jotka pääasiassa ovat pääaineen yhteisten opintojen kursseja.

Jos siis näyttää siltä, että saisit kandidaatin tutkinnon noin 3,5 vuodessa suoritetuksi, kannattaa syksyllä ottaa jo muutama kurssi itsestä kiinnostavimmilta tuntuvista maisteripääaineen yhteisistä opinnoista. Näin on mahdollista ottaa keväällä joitain maisterikursseja, joille nämä syksyn kurssit ovat esitietoina.