20-8-2 Proto

Viime tiistaina tapasimme mentorimme Tuomon. Saimme paljon hyviä vinkkejä ja ajatuksia projektin lähestymiseen. Aiheemme on melko laaja, sillä liikaistuminen vaikuttaa niin yksittäisiin ihmisiin kuin koko valtion hyvinvointiin. Teimme viime viikolla myös melko perinpohjaista taustatutkimusta, minkä ansiosta meidän ymmärrys liikaistumisesta on laajentunut.

Tänään lähtökohtanamme oli rajata ongelmaa ja keksiä uusia ratkaisuja. Aivoriihessä keksimme läjäpäin uusia ideoita, ja yksi niistä kehittyikin protoaihioksemme. Ongelmamme rajaus on vielä auki, mutta pääsimme jo testaamaan ensimmäistä protoamme.

Ensimmäinen protoaihiomme on testata 20-8-2 teoriaa. Kyseessä on Dr. James Levinen istumisen, seisomisen ja venyttelyn välinen suhde. Kesken intensiivisen ongelman määritellyn otimme käyttöön tämän opin. Tutkimme ajatustoimintamme vaihteluja samalla kun seisoimme, verryttelimme ja istuimme.

Aluksi ylösnouseminen oli melko hankalaa. Kaikkien olo oli melko vaivaantunut ja aluksi kukaan ei tahtonut siirtyä pystyasentoon. Huomasimme kuitenkin keskustelun tahdin nopeutuneen ja aivotoiminnan virkistymisen. Tämä johtunee todennäköisesti verenkierron nopeutumisesta ja aivojen lisääntyneestä hapenaannista. Melko nopeasti seisomiseen tottui ja 8 minuuttia vilahti todella nopeasti.

Verryttelyssä teimme muutamia yläkroppaa avaavia liikkeitä, jotta lihaksemme pääsivät lämpenemään. Verryttely herätti vaihtelevia tunteita. Osa koki verryttelyn hieman epämiellyttäväksi, koska se rikkoi ajattelurytmin, kun taas toiset saivat siitä lisää energiaa. Eräs huomionarvoinen seikka on ympäristömme huono valmius seisomistyöskentelyyn ja verryttelyyn.

Palaaminen takaisin istumiseen lamautti keskustelun melko nopeasti. Suurin osa ryhmästä vajosi sohvan ja päätelaitteiden syövereihin, ja innovatiivinen pöhinä katosi keskustelusta äkkiä. Äskeinen valppaus oli mennyttä, mutta syventyminen ajatuksiin lissäntyi. Istumisen ja seisomisen ero oli jokaisen mielestä merkittävä.

Jatkoimme tätä vielä pari kierrosta, ja tulokset vastasivat suurimmaksi osaksi ensimmäistä kierrosta. Seisominen ja verryttely aktivoi, kun taas istuminen lamautti. Keskustelu oli paljon vilkkaampaa seisten, ja esimerkiksi elekieli ja kehon käyttäminen toistui useammin seisten. Yksi merkittävä ero ensimmäisen kierroksen tuloksiin oli ylösnousemisen helppous toisella ja kolmannella kierroksella. Rytmiin tottui hyvin nopeasti, ja kolmannella kierroksella kesken intensiivisen keskustelun kukaan ei juurikaan edes kiinnittänyt huomiota, koska ylipäätään vireystila oli melko hyvä. Ensimmäisen kierroksen vaivaantuneisuutta saattoi myös edistää juuri syöty hyvä lounas.

Protomme oli yksinkertainen mutta havainnoillistava testi 20-8-2 -menetelmästä, ja jo pelkästään ryhmämme kesken löysimme merkittäviä havaintoja. Tämän proton pohjalta pystymme tarkentamaan aiheemme rajausta oman kiinnostuksemme mukaan.

Ensi viikolla aiomme pääasiassa etsiä mahdollisia tapoja laajentaa protoamme muille testihenkilöille ja päivittää blogiamme. Stay tuned!

-Team Ikiliikkujatphoto_2017-02-10_14-15-38

One thought on “20-8-2 Proto

  1. Näpsäkkä proto, hyvää duunia (vaikkakin kehut tulee aika jäljessä 🙂

    Jäin tätä lueskellessa pohtimaan koitteko istumisesta jotain hyötyjä? Tai siis on ilmeistä mitä haittaa jatkuvasta istumisesta on, mutta kai siitä on jotain hyötyäkin (muuta kuin että ei tartte käyttää energiaa)? Puhuitte siitä että syvennyitte ajatuksiinne. Sehän voi olla ihan hyväkin juttu, vai?

    Pointtina lähinnä se, että jotta saatte ihmisiä kannustettua nousemaan tuolilta, tarttette syvän ymmärryksen myös siitä miksi tuolilla ollaan. Know & respect your enemy! Kantsii pohtia tätä läpi projektin!

    ps. älkää unohtako jaakkoa, sekin on teidän ohjaaja! ja kantsii hyödyntää resurssina!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *