Näkökulma: Liikaistumisen terveysvaikutukset

Liikaistumisen terveyshaittoja on havaittu jo 50-luvulta lähtien. Tutkimusten edetessä uusia vaikutuksia löytyy jatkuvasti, ja tällä hetkellä istumisen haittojen kirjo on laaja. Tässä on lyhyt katsaus tämänhetkisiin terveysvaikutuksiin.

Istuminen vaikuttaa epäsuorasti elinten toimintaan, sillä se johtaa verenkierron hidastumiseen. Esimerkiksi sydämessä tämä aiheuttaa korkeampaa verenpainetta ja suurempia kolesteroliarvoja. Paljon istuvilla on huomattavasti suurempi todennäkäisyys saada sydänsairauksia ja sydänkohtauksia. Istuessa lihakset eivät myöskään reagoi haiman tuottamaan insuliiniin yhtä aktiivisesti, mikä voi johtaa esimerkiksi diabetekseen. Uusimpien tutkimusten valossa myös suolistosyövän riski on paljon istuvilla korkeampi.

Istuminen vaikuttaa suoraan lihaksiin. Verrattuna seisomiseen, istuminen vaatii hyvin vähän keskivartalon lihaksia, mikä johtaa niiden surkastumiseen ja ryhdin heikentymiseen. Lonkankoukistajien vajaakäyttö johtaa niiden pienentymiseen. Tämä voi pidemmällä aikavälillä aiheuttaa liikeradan pienentymistä, ja esimerkiksi vanhuksilla voi johtaa useammin kaatumiseen. Myös pakarat menettävät tehokkuuttaan. Varsinkin päätelaitteiden edessä istuminen vaikuttaa myös ylävartalossa. Erityisesti epäkkäissä ja niskalihaksissa syntyy liiallisen istumisen seurauksena kipua ja pidempiaikaisia vaurioita. Seisominen polttaa istumiseen verrattuna huomattavasti enemmän kaloreita. Riippuen kohdehenkilön koosta ja istumisen paljoudesta, seisomalla enemmän poltettujen kalorien määrä voi johtaa jopa useiden kilojen painonpudotukseen.

Koska verenkierto lähes koko kehossa hidastuu, myös aivotoiminta kärsii. Veren- ja siten hapenpuute johtaa vajaaseen aivotoimintaan. Vaikutukset voivat näkyä esimerkiksi keskittymiskyvyn ja työmuistin heikentymisenä. On myös mahdollista, että ihmisen keho tulkitsee istumisen lepona, minkä seurauksena verenkierto ja aivotoiminta saattavat heikentyä entisestään. Istuvien suoriutuminen älyllisistä tehtävistä on tutkitusti heikompaa verrattuna seisaalteen työskentelevien.

Tiivistettynä, istumisen terveydellisesti negatiiviset vaikutukset ovat merkittävät. Koska vaikutukset näkyvät niin monella eri osa-alueella, moni varmasti löytää omat syynsä miksi pyrkiä vähentämään istumista.

Lähteet:
http://www.bbc.com/news/magazine-24532996
http://www.cheatsheet.com/life/side-effects-of-sitting-all-day.html/?a=viewall
http://www.medicaldaily.com/pulse/risks-sitting-all-day-sedentary-lifestyle-affects-muscle-movement-brain-activity-327154
http://dailylounge.com/the-daily/entry/sitting-bad-for-body-brain
http://www.terrysmall.com/blog/brain-bulletin-71-stand-up-for-your-brain
http://www.health.harvard.edu/blog/much-sitting-linked-heart-disease-diabetes-premature-death-201501227618
http://www.nhs.uk/Livewell/fitness/Pages/sitting-and-sedentary-behaviour-are-bad-for-your-health.aspx
https://www.washingtonpost.com/apps/g/page/national/the-health-hazards-of-sitting/750/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *