Week 46

“You can now visit our website!”

Hello readers!

This week our blog is divided into two parts. The first part describes the progress of the validation team and the second that of the coding team. Due to a communication error between the groups, the first part is written in English, and the second in Finnish. Each to their own, I guess!

Validation team

This week, the we have examined how our business could beat its existing competitors. We believe that our business can compete with a similar product with some additional features, and, mainly with aggressive marketing so that we could establish a large customer base before our competitors. We have identified gathering a critical mass of customers as the most important competitive advantage for our platform to succeed financially. To achieve this and to start the marketing of our product, we have made some advances to establish our brand. We invented a brand name: Kaukoliikenneopas.fi and registered a domain with the same name – you can now visit our website! We also created a logo as well as a Facebook page for our company. All these factors are vital parts of our plan to start marketing our product.

To find more about Facebook marketing, we interviewed a Smartly.io (a Finnish SaaS company specialized in Facebook marketing) employee about choosing the best marketing strategy to maximize the coverage of our advertisement. As we a have limited budget provided by the course, we want to use it as efficiently as possible. The interview provided us with valuable information about the different aspects of Facebook marketing, for instance, boosting the advertisement’s relevance score to gain wider audience, and whether to advertise our webpage or boost a Facebook post. However, we are yet to decide which one we will promote, as well as whether we are going to target maximizing the amount of impressions, clicks or actions on our webpage after the click. Thus, the following steps for the validation team are a) defining the exact characteristics and targets of our Facebook marketing campaign, and b) improving our website and Facebook page (together with the coding team) to increase the relevance score of our advertisement.

Coding team

Olemme tällä viikolla viettäneet paljon aikaa prototyypin teknisen toteutuksen parissa. Ohjelmointikieleksi / -kehykseksi valitsimme Ruby on Rails -kehitysalustan, koska vähäisellä kokemuksellamme web-kehittämisestä se tuntui hyvältä ratkaisulta. Se on ollut monipuolinen ja pienten aloittamisongelmien jälkeen, sillä onkin hyvin saanut toteutettua yksinkertaisen sivun pohjan melko nopeasti. Toistaiseksi se on saattanut olla vähän turhankin monipuolinen ja vähemmälläkin olisi pärjätty, mutta ei siitä myöskään haittaa ole ollut. Isoin tämän hetkinen pohdinnan aihe on tallennettavan datan määrä ja muoto.

Käytämme googlen kartan JavaScript APIa. API mahdollistaa meille hyvän ja kattavan kartan käytön ja pystymme piirtämään siihen erilaisia reittejä eri kulkuneuvoilla sekä eri väreillä. APIa käyttämällä voimme tuunata kartan ihan minkälaiseksi itse haluamme ja se vaikuttaa toimivan erittäin mallikkaasti. Toistaiseksi ongelmana on saada kartalla oleva reitti muuttumaan käyttäjän valintojen mukaan.

Kuluvalla viikolla alkoi myös internetsivun visuaalinen kehittäminen. Internetsivuun tulee ainakin yläpalkki, joka sisältää projektimme nimen, logon, lyhyen kuvauksen ja linkit blogiin ja Facebook-sivuun, valikon, jossa käyttäjä voi valita matkareitin lähtöpaikan, määränpään, lähtöpäivän ja matkustusvaihtoehtojen lajitteluperusteen ja osion tuloksille, jossa listataan matkustusvaihtoehtoja lajitteluperusteen mukaan ja piirretään valittu reitti kartalle.

Internetsivun suunnitelman tämänhetkinen tila näkyy alla olevasta kuvasta. Kuvaan on kirjoitettu myös asiat, jotka ollaan seuraavaksi lisäämässä sivulle. Kun tämä on saatu tehtyä, niin sivun ulkonäköä eli muotoiluja, värejä ja fontteja lähdetään muokkaamaan. 

Näyttökuva 2017-11-20 kello 23.38.13

Internetsivuamme ja sen kehittymistä voit käydä katsomassa osoitteessa kaukoliikenneopas.fi (aukeaa uudelle välilehdelle).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *