Skissiä skissin perään: aukion vaihtoehtojen tutkimista

Pari viime päivää on kulunut lähinnä skissaillessa ja tutkiessa valitsemalleni aukiolle erilaisia vaihtoehtoja. Testailin myös käsivaraisten aksonometristen piirustusten tekoa ja totesin sen olevan oikeastaan aika hauska ja havainnollistava keino testailla erilaisia tilanteita aukiolla. Otin kuvat muutamista vaihtoehdoista tätä blogiakin varten. Mittasuhteet skisseissä ovat tietysti vähän mitä sattuu, mutta tärkeintä olikin päästä fiilistelemään vaihtoehtoja jokseenkin kolmiulotteisesti.

Perusajatus aukiolla ja yleisestikin voimalan alueella on se, että nykyisiä alueella olevia ajoratoja hyödynnetään rullaluistelun ratoina, jolloin hyödytään mahdollisimman paljon olemassa olevasta asfalttipinnasta. Kun työpajan lisäsiipi puretaan, kiertää rullaluistelun rata aukiolla U:n muotoisen lenkin koukkaamalla ruokalan läheltä. Purettavan siiven paikkeille ja U:n keskelle sijoitetaan rullaluistelukenttä, joka saa täysin uuden pintamateriaalin.

Skissi nro 1. Aukio kiinteämmillä elementeillä.

Rullaluisteluradan ja rullaluistelukentän väliin jää vielä jonkin verran niin sanotusti vapaata tilaa kentän ollessa 25 m x 50 m. Ensimmäisessä skississä tutkin sitä ideaa, jos nämä kenttää reunustavat alueet olisivat kuljettavaa, mutta eivät rullaluisteltavaa materiaalia, esimerkiksi leikatusta ylijäämäasfaltista tehtyä ”kiveyspintaa”. Ajatus tämän taustalla oli se, että rajoitettaisiin hieman sitä, miten vapaasti aukion poikki pystyy rullaluistelemaan. Toisin sanoen erilaisilla pintamateriaaleilla ohjattaisiin rullaluistelun kulkua vähentämällä ristikkäisen liikenteen mahdollisuutta. Rullaluistelukentän reunoille ja rosoisemman kulkupinnan rajalle voitaisiin myös sijoittaa kiinteitä istuttavia elementtejä rullaluistimien sitomista ja poisottoa varten. 

Pidin alkuun tästä ajatuksesta, mutta sitten jokin alkoi tökkimään. Alkoi tuntua siltä, että rosoinen pintamateriaali ja istuttavat elementit ovat jokseenkin liiankin kiinteitä rakenteita, jotka rajoittavat aukion käyttöä ja joustavuutta muihin tarkoituksiin. Olin myös miettinyt asfaltti”kiveyksen” saumamateriaaliksi hiekkaa tai soraa, kunnes tajusin sen olevan aika iso riski rullaluistelua ajatellen. Tämä tuli myös ohjauksessa puheeksi. Hiekkaa nimittäin tuskin halutaan häiritsemään rullaluistimien rullien väliin.

Skissi nro 2. Aukio tasaisella pinnalla, muunneltavampi.

Toisessa skississä sitten lähdinkin liikkeelle aukion joustavuudesta, jolloin aukio päätyi kokonaisuudessaan olemaan rullaluisteltavaa ja tasaista pintaa. Työpajan pitkä sivu sen sijaan voisi yhä olla jotakin muuta kuljettavaa, mutta ei rullaluisteltavaa pintaa. Tälle vyöhykkeelle voisi myös sijoittaa kiinteämpiä oleskelusaarekkeita, jotka kivasti osuvat viistossa nousevan hiilikuljettimen jalkojen juureen. 

Entä sitten rullaluistelun liikenteen ohjaus? Tähän ratkaisuksi ja rullaluistelukenttää rajaavaksi rakenteeksi päädyin sijoittamaan rakennustelineitä, joita olin jo aiemmin halunnut sijoittaa jonnekin päin suunnitelmaa. Rakennustelineillä voitaisiin siis osoittaa rullaluistelukentän rajoja ja estää hallitsematonta ristiin rastiin aukion läpi rullaluistelua. Samalla rakennustelineisiin voidaan sijoittaa penkkejä, katsomoita, katoksia, oleskelua… melkein mitä vain! Rakennustelineet ovat muunneltavissa milloin minkäkin tarpeen mukaan ja ne voidaan myös siirtää kokonaan pois jonkin suuremman tapahtuman tieltä. 

Skissi nro 3. Aukio ja tapahtumatilanne.

Kolmannessa skississä aukio kuviteltu keikan tai muun tapahtuman aikana. Rakennustelineet on siirretty väliaikaisesti pois rullaluistelukentän reunoilta. Tapahtuma-aukiota reunustavat voimalaitoksen korkeat julkisivut, öljysäiliöt ja työpajan edustalla nouseva hiilikuljetin. Julkisivuja sekä voimala-alueen muita rakenteita voidaan valaista tapahtumien aikana ja muutoinkin pimeinä aikoina.  

Skissi nro 4. Boulderointia öljysäiliöissä.

Viimeisessä skississä sen sijaan on luonnosteltu boulderoinnin paikkoja öljysäiliöihin. Säiliöihin olin ehdottanut boulderointia myös välikritiikissä konseptivaiheen suunnitelmassa, ja koen sen yhä sopivan paikkaan hyvin rullaluistelun rinnalle. Ajatuksena onkin esittää aukiota kuvaavassa tarkemmassa suunnitelmassa myös säiliöiden ympäristö kiipeilyineen, jotta molemmat lajit pääsevät edustetuiksi samalla tarkkuudella. Boulderoinnille tarkoitettu lämmittelyalue tulee todennäköisesti sijoittumaan säiliöiden lähelle, piirroksessa säiliöiden oikealle puolelle. Lämmittelyalueelta säiliöiden äärelle pääsee metalliportaita pitkin, jotka paikalla ovat jo olemassa.

Seuraavaksi sitten pääseekin pohtimaan enemmän detaljitason ratkaisuja, kuten esimerkiksi miten boulderoinnille tehtävä turva-alusta (turvasora) ja sen rakenteet tulisi tehdä. Tai minkälaisia rakennustelineitä ja elementtejä rullaluistelukentän reunoille voisi laittaa. Näistä siis lisää myöhemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *