Prosessin puuttuvat palaset

Viimeisin blogipostaus ennen työn palautusta raportoi vaiheesta, jossa tutkin mahdollisuuksia mallintaa rannan valaistusta ja opettelen Blenderin soveltamista suunnittelussa. Tässä blogipostauksessa käyn läpi blogissa käsittelemättä jääneitä palasia prosessin etenemisestä palautukseen asti. Havaintoni mukaan monet keskeiset kohdat jäivät harmillisest blogin puolella käsittelemättä muiden asioiden mennessä prioriteettilistalla ohi. Suunnitelman viime metreillä aikaisemmin hylkäämäni ideat löysivätkin tiensä loppumateriaaliin.

Liikkeellä notkistettu katutila

Suunnitelman keskeinen ydin kietoutui lopulta Satu Onnelan kandityössään määrittelemien ”Liikkeellä notkistetun katutilan” suunnitteluperiaatteiden ympärille. Poimin Satun kandityöstä ”luovaa liikettä helpottavat” suunnitteluratkaisut. Satun mukaan niitä ovat mm. ”kiinnostavalla rytmillä toistuvat sarjamaiset rakenteet, liikettä kuljettavat pinnan kuvioit, yksinkertaiset, monin päin käytettävät penkit, eri korkeuksilla olevat tasot, joilla voi halutessaan esiintyä sekä miellyttävä valaistus kaikkina vuorokaudenaikoina.” Työn keskeinen kysymys kuuluu ”mitä paikkaan valitut materiaalit ja rakenteet pyytävät kulkijaa tekemään.”

Ajatus periaatteiden soveltamisesta Merihaan rantabulevardille nousi jo muutama viikko aikaisemmin, mutta niiden soveltaminen mahdollisia rakenteita luonnostellessani ei tuntunut johtavan oikeaan suuntaan. Työn pääpaino oli pitkään valaistuksen suunnittelussa, mutta viimeisellä viikolla ajatus luovaan liikkeeseen kannustavasta katutilasta nousi jälleen keskeiseksi.

Satun työn voi lukea täältä: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/36192

Heijastavat materiaalit

Pohdimme ohjauksissa bulevardien materiaalien käyttäytymistä valon kanssa. Blenderillä työskennellessäni valon heijastuksia pystyi jonkin verran simuloimaan, ja materiaalikokeiluni paljastivat kiinnostavia puolia eri materiaalien toiminnasta valon kanssa. Blenderissä pystyi tuomaan erilaisia mustavalkoisia kuvituksia osaksi kiveystä. Kokeilujen myötä syntyi ajatus koko bulevardin läpi kulkevasta tekstuurista, joka heijastaisi valoa ja ohjaisi liikettä. Tekstuurin sanoman ja merkityksen löytäminen vei  kuitenkin aikaa.

Kiveyksen tekstuurin konsepti – polyrytmi

Työohjelmassa suunnitelman tavoitteeksi oli määritelty äänen ja soivan kaupunkitilan tutkiminen. Jossakin vaiheessa suunnitelman pääpaino siirtyi selvästi valaistukseen, sillä sen tutkiminen vaikutti itsessään tarpeeksi suurelta ja merkitykselliseltä aiheelta. Bulevardin kiveyksen merkitystä etsiessäni eksyin kokeellista nuotinnusgrafiikkaa käsittelevän keskustelufoorumin pariin. https://llllllll.co/t/experimental-music-notation-resources/149/40

Toshi Ishiyanagi

John Cage

Robert J Kirkpatrick

Experimental music notation resources - Process - lines

Iannis Xenakis

Graafisesti vaikuttavien ja salakirjoitukselta näyttävien nuotinnusten tuominen osaksi arkkitehtuuria tuntui intuitiivisesti vetoavilta. Itsevarmuutta idean taakse toi myös Iannis Xenakiksen onnistumiset piilottaa nuottikirjoitusta Touretten luostarin ikkunoihin. Valmiin teoksen kirjoituksen tuominen sellaisenaan Merihaan kiveyksen tekstuuriksi tuntui kuitenkin perustelemattomalta.

Yhteys nuottikirjoituksen ja bulevardin kiveyksen välillä löytyi palauttaessani musiikin teoriaa mieleeni. Steve Reichin repetitiivisen musiikin sävellystekniikat veivät ajatukset mahdollisuuteen käyttää ihmisen liikkeestä muodostuvaa rytmiä tekstuurin pohjana. Kävelijöiden askelten rytmi näyttäytyi eräänlaisena toistuvan rytmikuvion muotona. Erikokoisten liikkujien kävelyrytmin toistaminen rinnakkain loisi ”polyrytmejä” – pienikokoisen kävelijän askeleissa tahti on tiiviimpi ja ”nuottiin” kirjoitetut iskut tiheämpiä, pitkiä loikkia ottavan juoksijan askeleet ovat harvemmassa, jolloin myös kuvio on harvempi.

Tämän oivalluksen myötä kiveyksen tekstuuri löysi merkityksensä ja muotonsa. Samalla se sovelsi ”luovaan liikkeeseen” kutsuvan katutilan periaatetta kiinnostavista sarjamaisista rakenteista ja liikettä kuljettavista pinnan kuvioista. Luonnostelin illustratorissa muutaman version, joista jalostui paras sovittelemalla tekstuureja 3d-malliin ja asemapiirroskuvaan. Näin konsepti sekä bulevardin laatoitus sai viimesitellyn muotonsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *