Kannattaako enää rakentaa kauppakeskuksia?

Verkkokauppa on lyönyt itsensä läpi kaikilla muilla alueilla paitsi päivittäistavarakaupassa, joten luulisi että lisätilan rakentaminen kauppakeskuksiin on tarpeetonta. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla on rakenteilla ja suunnitteilla useita mega-luokan kauppakeskuksia. Kivistön uudelle asuntoalueelle vihdoin viimein avattavan kehäradan varteen tulee 100 000 neliön kauppakeskus. Tämä tarkoittaa Jumbon 85000 neliön ylittävää kokoa. Tämän lisäksi Kalasataman Redi on 60 000 m² ”city-kauppakeskus” ja Pasilaankin ollaan suunnitelmassa Triplaa samoissa suuruusluokissa.

Näyttää siis olevan vakaa usko siihen, että kuluttajat jatkossakin käyvät ostamassa tavaransa fyysisistä liikkeistä – ei kai niitä muuten kannattaisi rakentaa. Tätä perustellaan väestön muuttamisella pääkaupunkiseudulle, jonka odotetaan kasvavan vielä parilla sadalla tuhannella lähivuosikymmeninä. Yli miljoonan asukkaan metropoliin tarvitaan siis lisää kauppatilaa.

Toisaalta, verkkokauppa kasvaa maailmalla 20% vuosivauhtia ja Suomessakin 10%,  joten ei tarvitse odottaa vuosikymmeniä, jotta sen markkinaosuus on merkittävä joka kaupan alueella. Erityisesti erikoistavarakaupassa verkkokauppa on selkeä kilpailija perinteiselle. Vai onko enää perinteistä kauppaa? Nykyään suurella osalla on oma verkkokauppansa, eli ollaan jo hybridimallissa, jossa perinteinen ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Verkkokauppa.comin ratkaisu on hyvä esimerkki tästä. Myynti verkossa on osa konseptia, jota tukevat perinteinen myymälä ja erilaiset toimitusratkaisut postista aina auki olevaan 24/7 palvelupisteeseen.

Päivittäistavarakauppa on vielä pitkälti tämän kilpailun ulkopuolella, lukuunottamatta muutamia kotiinkuljetus ja noutopalveluja. Kun katsotaan maailmalle, niin konservatiivisenä pidetyssä Englannissa Tescon ”click and collect” palvelut ovat suuren mittakaavan bisnestä, jonka taustalle on rakennettu massiivisia automaattisia jakeluvarastoja ja –terminaaleja.

Väittäisin, että kyllä nämä meillekin tulevat ja voikin hyvällä syyllä kysyä, kannattaako kaupan rakentaa lisäkapasiteettia näillä tulevaisuuden odotuksilla?

 

Markku Tinnilä tutkii digitaalisen maailman ilmiöitä, erityisesti ihmisten ja tavaroiden liikkumisen uusia palveluita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *