Vision kirjoittaminen

Tässä postauksessa käsitellään sitä millainen visio-dokumentti ideasta kannattaa kirjoittaa. Hyvillä visio-dokumenteilla on muutamia yhteisä piirteitä:

  • Innovastava
  • Ytimekäs
  • Vastaa myös kysymykseen miksi
  • Antaa mahdollisuuden arvioida vision toteutuksen onnistumista

Pitkän abstraktin kuvauksen sijaan yritämme helpottaa sinua oman vision kirjoittamisessa esimerkin avulla. Vaikka esimerkki on täysin keksitty tähän tarkoitukseen käytämme samaa esimerkkiä myös myöhemmissä blogi-kirjoitukissa.

Idea: Sähköinen ostoslista

Sähköisen ostoslistan avulla perheen kaikki jäsenet voivat päivittää perheen yhteistä ostolistaa mistä tahansa milloin tahansa. Päivittäminen voi tapahtua www-pohjaisen käyttöliittymän kautta tai helppokäyttöisestä kännykkä sovelluksesta. Samoin listalta on helppo poistaa jo ostetut asiat, jotta ne eivät tule ostettua kahteen kertaan.

Idean voi tunnistaa innovatiiviseksi siitä että se tuottaa selkeää hyötyä tai lisäarvoa käyttäjille. Ideaa ei kuitenkaa tarvitse jalostaa kovinkaan pitkälle yksin vaan sen voi kuvata halutessan vaikka parilla ranskalaisella viivalla ja lähettää eteenpäin. Voimme yhdessä jalostaa siitä valmiimman visio-dokumentin.

Sovellukseen voidaan myös liittää kauppojen pohjapiirrustukset ja se osaa ehdottaa optimaalista ostos reittiä ja merkitsee kartaan mistä kohtaan pitää ostaa mitäkin. Sovellukseen voidaan myös liittää tieto niistä kaupoista joissa perhe haluaa asioida ja sovellus tekee ehdotuksia hintojen ja tarjousten perusteella siitä missä kannattaa käydä ostoksilla.

Esimerkki käytöstä voisi olla, että perheen äiti päivittää listaa työpaikaltaan selkeän www-käyttöliittymän avulla. Hänelle on tärkeää koko listan hahmottaminen ja teksin helppo syöttäminen. Perheen lapsi puolestaan haluaa tarkistaa koulusta, että onko hänen tilaamansa jäätelö listalla ja jos ei ole niin hän lisää sen kännykän avulla. Perheen isä puolestaan menee töiden jälkeen kauppaan ja valitsee kaupan kännykän ehdottaman hintatiedon perusteella. Kaupassa puhelimen käyttöliittymä opastaa hänet ostosten luo. Kaupan kassa hänen maksettuaan ja käytettyään bonuskorttia niin kaikki ostetut tavarat poistuvat automaattisesti listalta.

Ideaa voi havainnollistaa esimerkikisi yllä olevien käyttötapausten, tai vaikka kuvien ja kaavioiden muodossa. Ideoinnissa kannattaa käyttää myös rohkeasti hyödyksi sitä, mitä muut ovat jo tehneet ja millaisia rajapintoja ideoitavalle tuotteelle on saatavilla.

Miten sähköinen ostoslista tukee Aallon tavoitteita ja arvoja

Aallon arvoihin ja tavoitteisiin sopii hyvin ajatus siitä, että yhdistämällä tekniikan, kauppatieteiden ja taiteen osaamista rakennetaan sellaisia toimintamalleja ja palveluita jotka muuttavat ja helpottavat suomalaisten arkipäiväistä elämää. Juurikan tälläiseen arkipäivän helpottamiseen yhdistämällä eri osaamisalueita pyritään sähköisellä ostoslistalla.

Innovatiivinen sähköisen asioinnin hyvin toteutettu palvelu voi toimia myös piristysruiskeena alalla toimiville yritykselle ja vauhdittaa heidän innovointia ja tuotekehitystä. Sähköisen asioinnin osaamisen edistäminen Suomessa on myös viennin kannalta arvokas asia. Sähköinen ruokalista tarjoaa myös mielenkiintoisia tutkimusmahdollisuuksia liittyen sähköisiin palveluihin, niiden käyttöön ja käytettävyyteen.

Miten sähköisen ostoslistan onnistumista voidaan arvioida

Kuinka moni käyttäjä ottaa sovelluksen käyttöönsä ja kuinka aktiivisesti he käyttävät sitä?

Miten alan lehdet ja televisio-ohjelmat suhtautuvat ideaan ja saako se paljon palstatilaa tms.

Miten saadaan yhteistyökumppanit kuten kaupat osallistumaan projektiin?

Mitä idealle tapahtuu seuraavaksi?

Kun idea on työstetty visio dokumentin muotoon niin seuraava vaihe on hankkia sille rahoitus. Kokeilu vaiheessa IT osallistuu rahoitukseen, joten kannattaa lähteä heti mukaan. Seuraavassa postauksessa käsittelemme tarkemmin mitä idealle tapahtuu sen jälkeen kun se on työstetty vusio dokumentin muotoon.

Jos sinulle tulee mieleen hyviä ideoita joita haluaisit palloitella niin laita postia osoitteeseen teemu.toivonen(at)aalto.fi tia miikka.roine(at)aalto.fi.

Tämän postauksen ovat kirjoittaneet Teemu Toivonen (Aalto IT:n sovelluspalvelualueen päällikkö) ja Miikka Roine (Aalto IT, Senior Web Specialist). Päivitämme tätä blogia säännöllisesti, mutta pyrimme saamaan tänne myös jonkun vierailevan kynän välillä.